صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left استخراج بیت کوین چیست و چقدر طول میکشد؟

استخراج بیت کوین چیست و چقدر طول میکشد؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

افراد زیادی هستند که به دنیای ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این زمینه علاقه‌مندند اما حتی در میان این افراد نیز تعداد کمی هستند که از فناوری‌های زیربنایی ارزهای دیجیتال آگاهند. یکی از این موضوعات، ماینینگ (Mining) یا استخراج بیت کوین (BTC) است که یک فعالیت ضروری در شبکه بیت کوین به شمار می‌رود. بیشتر افراد این روش را تنها به معنی تولید سکه‌های جدید می‌دانند اما ماینینگ بیت کوین پیچیده‌تر از این است. اگر می‌خواهید با موضوع نحوه استخراج بیت کوین بیشتر آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش استخراج بیت کوین – استخراج بیت کوین با گوشی – نرم افزار استخراج بیت کوین
زمان استخراج یک بیت کوین

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین یکی از راه های بدست آوردن بیت کوین و فرایندی است که از طریق آن، بیت کوین‌های جدید وارد گردش در بازار ارز دیجیتال می‌شوند. این روش همچنین برای تایید تراکنش‌های جدید توسط شبکه استفاده می‌شود و یک عنصر ضروری در نگهداری از دفتر کل بلاک چین و توسعه آن است. ماینینگ بیت کوین با استفاده از سخت‌افزار پیچیده‌ای انجام می‌شود که یک مسئله ریاضی محاسباتی به‌شدت پیچیده را حل می‌کند. اولین کامپیوتری که راه‌حل مسئله را پیدا کند، بلوک بعدی بیت کوین‌ها را دریافت می‌کند و فرایند دوباره شروع می‌شود.

اگرچه ماینینگ بیت کوین، پرزحمت، پرهزینه و تنها در برخی موارد سودآور است، افراد زیادی هستند که به آن علاقه دارند، زیرا آن‌ها در قبال کار با بیت کوین‌ها پاداش دریافت می‌کنند و سپس می‌توانند آن را به کیف پول بیت کوین انتقال دهند. به همین دلیل، برخی ماین بیت کوین را شبیه به استخراج طلا از معادن می‌دانند. در واقع، جایزه استخراج بیت کوین به افراد انگیزه بیشتری برای استخراج می‌‌دهد و باعث کمک به هدف اصلی ماینینگ بیت کوین می‌شود که این هدف، بررسی مشروعیت (واقعی و صحیح بودن) تراکنش‌های بیت کوین، نظارت بر آن‌ها و کسب اطمینان از اعتبار آن‌هاست.

از آنجایی که افراد زیادی در سراسر جهان از طرز استخراج بیت کوین آگاه و با انجام آن در اعتبار بخشیدن به تراکنش‌های این ارز دیجیتال سهیم هستند، بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز محسوب می‌شود. این بدین معنی است که بیت کوین برای نظارت بر مقررات خود به هیچ مرجع مرکزی مانند بانک مرکزی یا دولت متکی نیست. اگرچه هر کسی می‌تواند این رمز ارز را استخراج کند، به دلیل قدرت محاسباتی لازم و مصرف انرژی برای این فرایند، سود بردن از ماینینگ بیت کوین دشوار است.

نحوه استخراج بیت کوین چگونه است؟

به‌منظور افزودن موفقیت‌آمیز یک بلوک، ماینرهای بیت کوین در حل مسائل ریاضی به‌شدت پیچیده با یکدیگر رقابت می‌کنند که این امر به کامپیوترهای گران‌قیمت و مقادیر زیادی برق نیاز دارد. برای تکمیل فرایند استخراج، ماینرها باید اولین کسانی باشند که به جواب درست یا نزدیک به آن می‌رسند.

فرایند حدس زدن عدد صحیح (Hash)، الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) نامیده می‌شود. ماینرها سعی می‌کنند در سریع‌ترین زمان تا حد امکان این عدد را به‌صورت تصادفی حدس بزنند. چنین فرایندی به قدرت محاسباتی بسیار زیادی نیاز دارد و مشکل زمانی بیشتر می‌شود که ماینرهای بیشتری به شبکه بپیوندند. در ادامه با مراحل ماینینگ بیت کوین آشنا می‌شوید.

  1. انتخاب سخت‌افزار ماینینگ بیت کوین: اولین گام این فرایند، انتخاب حداقل سیستم مورد نیاز برای استخراج بیت کوین است. این سخت‌افزار می‌تواند یک ماینر ASIC (دستگاهی که منحصرا برای استخراج طراحی شده است) یا یک کامپیوتر دارای پردازنده (CPU) یا کارت گرافیک (GPU) قوی باشد. بنابراین، امکان استخراج بیت کوین با کامپیوتر ضعیف وجود ندارد. مورد دیگر، اتصال به اینترنت پرسرعتی است که سرعت آن حداقل ۵۰ کیلوبایت در ثانیه است و محدودیتی از لحاظ آپلود و دانلود داده ندارد.
  2. تصمیم‌گیری در مورد ماینینگ بیت کوین به‌صورت انفرادی یا جمعی: از آنجایی که استخراج به‌صورت انفرادی کمتر سودآور است، بسیاری از افراد استخراج جمعی و استفاده از استخر ماینینگ (Mining Pool) یا مزرعه ماینینگ (Mining Farm) را ترجیح می‌دهند. در نتیجه استفاده از این گزینه، ماینرها نرخ هش را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا شانس خود را برای کشف بلوک افزایش دهند. سپس، صرف‌نظر از اینکه کدام ماینر موفق به کشف بلوک شده است، پاداش‌ها به‌طور مساوی بین همه ماینرهای مزرعه یا استخر ماینینگ تقسیم می‌شود. تفاوت مزرعه با استخر ماینینگ در این است که در مزرعه، ریگ‌های ماینینگ معمولا در یک مکان قرار دارند.
  3. نصب نرم افزار استخراج بیت کوین: برنامه‌های مختلفی برای ماینینگ بیت کوین وجود دارد که می‌توان بر اساس سخت‌افزار و سیستم‌عامل موجود، برنامه مناسب را از میان آن‌ها انتخاب کرد.
  4. شروع ماینینگ بیت کوین: وقتی ریگ ماینینگ (Mining Rig) یا مجموعه سخت‌افزارهای قوی برای استخراج به‌طور کامل پیکربندی شد، می‌توان دکمه شروع استخراج را فشار داد و تلاش کامپیوتر برای بدست آوردن بیت کوین را تماشا کرد. ریگ‌های ماینینگ برای موفقیت در این زمینه معمولا باید روزانه حداقل شش ساعت کار کنند. با این حال، هرچه دستگاه ماین بیت کوین بیشتر کار کند، احتمال دریافت جایزه بیشتر می‌شود.
  5. نظارت بر ریگ ماینینگ و تنظیم دقیق آن: استخراج بیت کوین با کامپیوتر یک فرایند منفعل است اما این بدین معنی نیست که نیاز به نظارت ندارد. برای اینکه استخراج تا حد امکان سودآور و کارآمدتر باشد، لازم است عملکرد ریگ ماینینگ دائما نظارت شود. گاهی اوقات یک تنظیم کوچک در سیستم می‌تواند در افزایش درآمد استخراج بیت کوین بسیار موثر باشد.

درآمد دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است؟

پاداش استخراج بیت کوین با کامپیوتر یا ماینر تقریبا هر چهار سال یک بار به نصف کاهش پیدا می‌کند. به این واقعه، هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) گفته می‌شود. در سال ۲۰۰۹ و وقتی بیت کوین برای اولین بار استخراج شد، استخراج این رمز ارز ۵۰ بیت کوین درآمد داشت. در سال ۲۰۱۲، این پاداش به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت. در سال ۲۰۱۶ نیز مجددا کاهش پیدا کرد و به ۱۲.۵ بیت کوین رسید. در سال ۲۰۲۰، جایزه استخراج بیت کوین به ۶.۲۵ بیت کوین رسید.

استخراج بیت کوین چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمانی که برای استخراج یک بیت کوین صرف می‌شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال، مهم است در نظر بگیرید که چه سخت‌افزاری را استفاده می‌کنید، به‌تنهایی استخراج را انجام می‌دهید یا به گروهی از ماینرها پیوسته‌اید و همچنین، ضریب سختی استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining Difficulty) چقدر است.

ضریب سختی استخراج بیت کوین نشان می‌دهد که چقدر باید کار کنید تا بتوانید پاداش کسب کنید. وقتی ماینرهای بیشتری به ماینینگ بیت کوین ملحق می‌شوند، طبیعتا تایید تراکنش‌ها زمان کمتری صرف می‌کند. بنابراین، شبکه با کند کردن تولید بلوک، ضریب سختی استخراج را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی، می‌توان گفت بسته به عوامل مختلف، ماینینگ بیت کوین بین ۱۰ دقیقه تا ۳۰ روز طول می‌کشد که مدت زمان استخراج بیت کوین برای بیشتر ماینرها ۳۰ روز است.

درامد دستگاه استخراج بیت کوین – نحوه استخراج بیت کوین – استخراج بیت کوین ابری
استخراج بیت کوین در ایران

آیا ماینینگ بیت کوین سود دارد؟

به‌طور کلی، سودآور بودن ماینینگ بیت کوین با ماینر بستگی به عوامل مختلفی دارد. حتی اگر ماینرهای بیت کوین موفق به کشف هش تراکنش‌ها به تعداد کافی، اضافه کردن بلوک و دریافت پاداش شوند، مشخص نیست که آیا این کار برای آن‌ها سودآور است یا نه. این بدین دلیل است که تجهیزات استخراج، هزینه بالایی دارند و مصرف برق نیز هزینه‌های مداومی را به دنبال دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد خرید بیت کوین را به استخراج آن ترجیح می‌دهند.

بر طبق گزارش‌ها، یک دستگاه استخراج بیت کوین ASIC می‌تواند به اندازه نیم میلیون دستگاه پلی‌استیشن ۳ برق مصرف کند. از آنجایی که ماینینگ بیت کوین پیچیده‌تر و سخت‌تر شده است، قدرت محاسباتی مورد نیاز برای آن نیز افزایش یافته است که این مسئله می‌تواند نیاز به برق را هر چه بیشتر کند. بنابراین، حتی با دریافت آموزش استخراج بیت کوین با ماینر، کسب سود از این فرایند می‌تواند دشوار باشد و خرید و فروش بیت کوین را برای دستیابی به سود به‌صرفه‌تر کند.

ضرر استخراج بیت کوین چیست؟

اگرچه برخی افراد بر این باورند که استخراج بیت کوین با کامپیوتر یک منبع بسیار خوب برای کسب درآمد است اما در واقع این‌گونه نیست و به همین دلیل، بسیاری از افراد برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال به سراغ خرید بیت کوین می‌روند. استخراج بیت کوین با پی سی (PC) می‌تواند ضررهای متعددی داشته باشد که آگاهی از آن‌ها قبل از تصمیم‌گیری در این مورد بسیار مهم است. در ادامه با عواقب و خطرات استخراج بیت کوین آشنا می‌شوید.

  • مصرف برق: مصرف برق شبکه بیت کوین بیشتر از مصرف برق بسیاری از کشورها است. برای مثال در یک بررسی در سال ۲۰۲۲ نشان داده شد که شبکه بیت کوین هر ساله ۹۱.۶ تراوات ساعت برق مصرف می‌کند و این بدین معنی است که مصرف برق شبکه بیت کوین بیشتر از مصرف برق کشورهایی مثل بلژیک و فیلیپین است.
  • استفاده از پهنای باند: استخراج بیت کوین با پی سی شامل آپلود و دانلود مداوم داده است و اگر از اینترنت نامحدود برای ماینینگ بیت کوین استفاده نشود، منجر به قطع یا هزینه‌های بسیار بالای اینترنت می‌شود.
  • آسیب سخت‌افزاری: ماینینگ بیت کوین فرایندی طاقت‌فرسا برای واحدهای سخت‌افزاری کامپیوتر است و اگر از سخت‌افزار مناسب برای این کار استفاده نشود یا پیکربندی دستگاه ماین بیت کوین به‌خوبی انجام نشده باشد، ممکن است دستگاه بیش‌ازحد گرم شود و در نهایت، آسیب ببیند.
  • محدودیت‌های عرضه و پاداش بیت کوین: ماینینگ بیت کوین دائما دشوارتر می‌شود و هر چند سال تعداد بیت کوین‌های ایجاد شده در هر بلوک نصف می‌شود. وقتی حداکثر عرضه بیت کوین یعنی ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود دیگر بیت کوین جدیدی ایجاد نخواهد شد و در آن زمان، ماینرها تنها می‌توانند از کارمزد تراکنش‌ها و خرید و فروش بیت کوین سود دریافت کنند.
  • محدودیت‌های جغرافیایی: ماینینگ بیت کوین در همه کشورها قانونی نیست. برای مثال، چین در سال ۲۰۲۱، همه فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال را ممنوع اعلام کرد. در ایران نیز تنها با داشتن مجوز استخراج بیت کوین می‌توانید این رمز ارز را استخراج کنید. بنابراین، مهم است بدانید بیت کوین در کدام کشورها قانونی است و آیا امکان استخراج این رمز ارز را دارید یا خیر.

آیا بدون خرید دستگاه ماینینگ بیت کوین، امکان استخراج وجود دارد؟

شما می‌توانید بدون خرید دستگاه استخراج بیت کوین در ایران نیز در این فرایند مشارکت کنید. به این روش، استخراج ابری گفته می‌شود که یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌ها برای افرادی است که از زیرساخت ماینینگ بیت کوین برخوردار نیستند. برای استخراج بیت کوین ابری، از یک مرکز داده از راه دور استفاده می‌شود که یک مرکز استخراج شخص ثالث آن را اداره می‌کند.

کاربران تنها به اجاره یک سرور مجازی نیاز دارند تا نرم‌افزار استخراج را بر روی آن نصب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند در یک مزرعه استخراج ابری عضو شوند. قیمت‌گذاری بسته‌های استخراج ابری بر اساس عوامل مختلف مانند قدرت هش، ارجاع متقابل، مدت قرارداد و در برخی موارد، سود بالقوه متفاوت است. با این حال، در روش ماینینگ بیت کوین ابری، سرمایه‌گذاران مشارکت مستقیم در فرایند استخراج ندارند و ممکن است سودی که کسب می‌کنند بسیار کم باشد.

آیا استخراج بیت کوین از طریق گوشی موبایل امکان‌پذیر است؟

اگرچه گوشی‌ها در واقع کامپیوتر هستند و از هر کامپیوتری می‌توان برای محاسبه هش استفاده کرد، استخراج بیت کوین با گوشی اندروید و آیفون تنها از نظر تئوری امکان‌پذیر است و این روش از نظر عملی، راهکار خوبی برای این کار نیست. این موضوع در مورد استخراج بیت کوین از طریق بازی نیز صدق می‌کند و سودی که از آن بدست می‌آید بسیار اندک است.

استخراج بیت کوین با گوشی می‌تواند شبیه به کوبیدن میخ با ابزاری مثل پیچ‌گوشتی باشد. وقتی این کار را انجام می‌دهید برای کوبیدن بیش از یک یا دو میخ با مشکل مواجه می‌شوید. اگرچه امروزه گوشی‌های موبایل پیشرفت زیادی کرده‌اند و قدرت قابل‌توجهی دارند اما ماینینگ بیت کوین همچنان نیاز به کامپیوترهای پیشرفته و تخصصی دارد.

سرانجام، ماینینگ بیت کوین برای کارکرد این رمز ارز ضروری است. ماینرها وظیفه حیاتی تایید تراکنش‌ها، ردیابی مالکیت دارایی‌های بیت کوین و کسب اطمینان از امنیت شبکه را انجام می‌دهند. تقریبا هر کسی می‌تواند با استفاده از کامپیوتر مناسب، در ماینینگ بیت کوین مشارکت داشته باشد. با این حال، حتی اگر علاقه یا امکان انجام این کار را ندارید و تنها به دنیای ارز دیجیتال و خرید و فروش بیت کوین علاقه‌مندید مهم است که با اصول و شیوه استخراج بیت کوین آشنا باشید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*