صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left آیلتس left چگونه لیسنینگ آیلتس را تقویت کنیم؟ + مهمترین نکات آزمون Listening

چگونه لیسنینگ آیلتس را تقویت کنیم؟ + مهمترین نکات آزمون Listening

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

آیا می‌توان در لیسنینگ (Listening) آیلتس نمره ۹ بدست آورد؟ پاسخ مثبت است. افراد زیادی هستند که می‌توانند از این مهارت زبان انگلیسی نمره بالایی کسب کنند و رمز موفقیت آن‌ها استفاده از تکنیک های لیسنینگ آیلتس، تمرین مداوم برای این مهارت و آگاهی از نکات آزمون آیلتس است. اگر می‌خواهید نمره بالایی را در این بخش کسب کنید و به این ترتیب، نمره کلی آزمون را بهبود ببخشید در ادامه با ما همراه باشید تا با تکنیک‌ها و نکات آزمون لیسنینگ آیلتس آشنا شویم.

ساختار لیسنینگ آیلتس چگونه است؟

لیسنینگ آیلتس دارای ۴ بخش است و به شما ۳۰ دقیقه زمان داده می‌شود که به ۴۰ سوال پاسخ دهید. هر سوال یک نمره دارد و سوالات به ترتیب آنچه می‌شنوید طرح شده‌اند. با مراجعه به سایت آیلتس می‌توانید نمونه سوالات لیسنینگ را ببینید و به آن‌ها پاسخ دهید. در ادامه با چهار بخش لیسنینگ آیلتس آشنا می‌شویم.

  • بخش ۱: بخش اول حاوی یک گفتگو میان دو نفر است. گفتگو در مورد یک موقعیت اجتماعی است که در آن افراد ممکن است در مورد مسابقه روز قبل بحث کنند یا برای آخر هفته برنامه‌ریزی کنند.
  • بخش ۲: برای این بخش یک مونولوگ در مورد یک موقعیت اجتماعی در نظر گرفته شده است. ممکن است صدای فردی را بشنوید که در مورد یک موضوع عمومی صحبت می‌کند.
  • بخش ۳: در این بخش، گفتگوی دو نفر را که می‌شنوید که در مورد موضوعی آکادمیک و اغلب آموزش با یکدیگر صحبت می‌کنند.
  • بخش ۴: در این بخش، یک سخنرانی آکادمیک را خواهید شنید.

به شما ۳۰ دقیقه زمان داده می‌شود که به فایل‌های صوتی گوش دهید و همزمان پاسخ‌های خود را بر روی دفترچه سوالات بنویسید. سپس ۱۰ دقیقه فرصت در اختیار شما قرار داده می‌شود تا پاسخ‌ها را به برگه پاسخ‌نامه منتقل کنید.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس چیست؟

سوالات لیسنینگ آیلتس دارای ۶ نوع مختلف است و برای اینکه بتوانید عملکرد بهتری در آزمون داشته باشید، مهم است فورا نوع سوالات را تشخیص دهید. در ادامه با انواع سوالات لیسنینگ آیلتس آشنا می‌شویم.

نمره لیسنینگتعداد پاسخ‌های صحیح از ۴۰ سوال
۹۳۹- ۴۰
۸.۵۳۷- ۳۸
۸۳۵- ۳۶
۷.۵۳۲- ۳۴
۷۳۰- ۳۱
۶.۵۲۶- ۲۹
۶۲۳- ۲۵
۵.۵۱۸- ۲۲
۵۱۶- ۱۷

نحوه نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از شرکت در آزمون IELTS این است که از نمره مورد نیاز خود، برای مثال نمره آیلتس برای مهاجرت به استرالیا آگاه باشید و همچنین بدانید نمره این آزمون چگونه محاسبه می‌شود. محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس بر اساس تعداد سوالاتی که به آن‌ها پاسخ صحیح می‌دهید صورت می‌گیرد. همچنین مهم است بدانید نمره دهی لیسنینگ آیلتس جنرال و آکادمیک تفاوتی با هم ندارند. در جدول زیر با نحوه محاسبه نمره Listening آیلتس آشنا می‌شویم.

نمره لیسنینگتعداد پاسخ‌های صحیح از ۴۰ سوال
۹۳۹- ۴۰
۸.۵۳۷- ۳۸
۸۳۵- ۳۶
۷.۵۳۲- ۳۴
۷۳۰- ۳۱
۶.۵۲۶- ۲۹
۶۲۳- ۲۵
۵.۵۱۸- ۲۲
۵۱۶- ۱۷

چگونه IELTS Listening را تقویت کنیم؟

اکنون که با ساختار و انواع سوالات لیسنینگ آیلتس آشنا شدیم، وقت آن است که تکنیک‌های تقویت این مهارت را بیاموزیم. قبل از هر چیز بدانید که بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی مانند بهبود هر مهارت دیگری نیاز به صبر و تمرین مداوم دارد. در ادامه با تکنیک های لیسنینگ آیلتس آشنا می‌شویم.

هر روز زبان انگلیسی گوش دهید

هدف از آزمون لیسنینگ این است که بررسی شود چقدر می‌توانید زبان انگلیسی را درک کنید. بنابراین، بدیهی‌ترین تکنیک تقویت لیسنینگ آیلتس این است که زمان زیادی را صرف گوش کردن به زبان انگلیسی کنید. منابع زیادی وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. پلتفرم‌هایی که می‌توانید به این منظور از آن‌ها استفاده کنید شامل اخبار، پادکست‌ها و حتی موسیقی انگلیسی‌زبان می‌شوند. اگر روزانه تنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به این کار اختصاص دهید پس از گذشت مدتی متوجه بهبود مهارت شنیداری خود خواهید شد.

نقاط ضعف خود را بشناسید

زیاد گوش کردن به فایل‌های صوتی زبان انگلیسی و زدن تست‌های آزمایشی در زمانی که نقاط ضعف خود را نمی‌شناسید فایده‌ای نخواهد داشت. آیا دانش کم شما در گرامر باعث می‌شود که در گوش کردن به زبان انگلیسی با مشکل مواجه شوید؟ آیا دایره لغات محدودی دارید یا در گفتگوها با مسئله روبرو می‌شوید؟ بهترین روش برای شناسایی نقاط ضعف خود و در نهایت، تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی این است که تست‌های تمرینی بزنید و بررسی کنید که کدام‌ یک از اشتباهات را به‌طور مرتب انجام می‌دهید.

در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید

اگرچه در ابتدا شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس به‌طور خاص به‌منظور شناسایی نقاط ضعف است، در مراحل بعد مهم است در این آزمون‌ها شرکت کنید تا از میزان پیشرفت خود آگاه شوید. علاوه بر این، می‌توانید متوجه شوید که بر روی چه تکنیک‌هایی لازم است بیشتر کار کنید.

از پارافریز کردن (Paraphrasing) استفاده کنید

در حین گوش کردن به صحبت‌های انگلیسی سعی کنید مهارت پارافریز کردن را تمرین کنید. پارافریز کردن به‌معنی بیان یک عبارت با کلماتی دیگر است. برای مثال، پارافریز جمله «The inception of the park was in 1979» می‌تواند «The park was not built until 1979» باشد.

پادکست لیسنینگ آیلتس برای تمرین این مهارت بسیار مفید است. علاوه بر این، می‌توانید آن را متوقف کنید و دوباره صحبت‌ها را به نقطه مورد نظر خود بازگردانید. پس از گوش کردن به هر جمله می‌توانید فایل صوتی را متوقف کرده و به پارافرایز کردن آن و پیدا کردن مترادف فکر کنید. برای تقویت این مهارت، این کار را هر روز انجام دهید.

تمرکز خود را تقویت کنید

وقتی به گوش دادن به زبان انگلیسی عادت ندارید، به‌راحتی تمرکز خود را از دست می‌دهید. این یک مشکل اساسی در لیسنینگ زبان است و باعث می‌شود که فرصت کسب نمره ۷ به بالا را از دست دهید. برای مثال، می‌تواند موجب درک نادرست اطلاعات شود، زیرا عدم تمرکز، به یاد آوردن پاسخ را دشوار می‌سازد. بنابراین، اگر می‌خواهید تمرکزتان را بهبود ببخشید، تمرین مدیتیشن انجام دهید و با آرامش شروع به گوش کردن به زبان انگلیسی کنید.

به دستورالعمل‌ها توجه کنید

قبل از اینکه شروع به پاسخ‌دهی به سوالات آزمون آیلتس کنید مهم است که به دستورالعمل‌ها توجه کنید. برای مثال، اگر در دستورالعمل ذکر شده است که تنها پاسخ یک‌کلمه‌ای بدهید، فقط یک کلمه در قسمت پاسخ بنویسید. علاوه بر این، حتما به درست نوشتن پاسخ توجه کنید و مطمئن شوید که غلط املایی یا گرامری ندارید.

پیش‌بینی را تمرین کنید

توانایی در پیش‌بینی آنچه ممکن است بشنوید به‌شدت در تقویت درک شما و تشخیص اطلاعات لازم برای پاسخ دادن به سوال موثر است. این مهارتی است که تمرین آن بسیار آسان است. ابتدا یک فایل شنیداری را انتخاب کنید اما قبل از اینکه شروع به شنیدن آن کنید، از روی اسم آن حدس بزنید که قرار است در چه مورد اطلاعات دریافت کنید.

سپس، در هنگام گوش کردن، هرازگاهی صدا را متوقف کنید تا پیش‌بینی کنید که در جملات بعدی ممکن است در چه مورد بشنوید و البته همزمان سعی کنید پاسخ به سوالات را تشخیص دهید. استفاده از منابع آیلتس نیز می‌تواند در یادگیری این مهارت برای شما مفید باشد.

برای درک گفتار پیوسته (Connected Speech) تلاش کنید

این مسئله‌ای است که بیشتر داوطلبان با آن درگیر هستند. گفتار پیوسته زمانی رخ می‌دهد که صداها و کلمات به همدیگر می‌پیوندند و تشخیص کلمات را برای افراد غیرانگلیسی‌زبان را دشوار می‌سازند. برای مثال، وقتی فردی انگلیسی‌زبان می‌خواهد بگوید: «?What are you going to do» می‌گوید: «?Whadya gonna do» غلبه بر چالش تشخیص گفتار پیوسته آسان نیست و برای درک این گفتار لازم است تا جایی که می‌توانید به زبان انگلیسی گوش دهید. در این شرایط، گوش کردن به پادکست‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس کدامند؟

اگرچه گوش کردن به پادکست‌ها، اخبار و سایر منابع شنیداری به زبان انگلیسی می‌توانند در تقویت لیسنینگ آیلتس به‌شدت موثر باشند اما برخی منابع نیز وجود دارند که می‌توانند در این زمینه بسیار مفید باشند. در ادامه با بهترین منابع لیسنینگ آیلتس آشنا می‌شویم.

  • کتاب Get ready for IELTS listening
  • کتاب Tacticts for Listening
  • کتاب Collins listening for IELTS
  • کتاب Listen Here
  • کتاب IELTS Listening Actual Tests

۵ پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس

همچنین، اگر به دنبال پادکست‌های مفید برای تقویت لیسنینگ آیلتس هستید، موارد زیر می‌توانند برای شما کمک‌کننده باشند:

  • All Ears English Podcast
  • English Learning for Curious Minds
  • The TED Radio Hour
  • ۶ Minute English
  • Thinking in English

اگر می‌خواهید در آزمون آیلتس نمره بالایی کسب کنید، مهم است که برای تقویت مهارت‌های خود برای همه بخش‌های این آزمون وقت صرف کنید. راه‌های زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید مهارت لیسنینگ خود را بهبود ببخشید و خوشبختانه یادگیری تکنیک های تقویت لیسنینگ آیلتس آسان است. آنچه اهمیت زیادی دارد این است که تا حد امکان به زبان انگلیسی گوش دهید. در این صورت می‌توانید سریع‌تر برای آزمون آماده شوید. همچنین، اگر به هر دلیلی بخواهید در کشوری دیگر امتحان آیلتس بدهید، می‌توانید برای ثبت نام آزمون آیلتس خارج از کشور اقدام کنید و به این ترتیب، با سفر به کشوری دیگر در این آزمون شرکت کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*