صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left آمریکا left راهنمای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در سال ۲۰۱۹- بخش دوم

راهنمای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در سال ۲۰۱۹- بخش دوم

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

در بخش اول این مقاله، اطلاعاتی در مورد نحوه کارکرد سیستم آموزش دانشگاهی آمریکا و تفاوت آن با سایر کشورها در اختیار شما قرار داده شد. در بخش دوم این مقاله به توضیح انواع دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و تشکیلات دانشگاهی آمریکا برای کارشناسی ارشد می‌پردازیم و رده‌بندی کارنگی را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه‌های آمریکایی

اگر این اولین بار است که به دورنمای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا فکر می‌کنید، تعداد زیاد گزینه‌های موجود می‌تواند دلهره‌آور باشد.

با این حال نگران نباشید. شناخت سیستم آموزش عالی آمریکا به محض این که بتوانید انواع مختلف موسسات آموزش عالی آمریکا و انواع دوره‌هایی که معمولا ارائه می‌دهند را تشخیص دهید، آسان‌تر می‌شود.

کالج‌ها

برخلاف کشورهایی مانند انگلستان که در آن‌ها عمدتاً کالج‌ها نقش موسسات پیش‌دانشگاهی را دارند، آمریکایی‌ها از واژه کالج (College) به عنوان معادلی برای دانشگاه استفاده می‌کنند؛ بنابراین رفتن به دانشگاه و رفتن به کالج در آمریکا معنای یکسانی دارد.

با این حال، کلمه College بیش‌تر برای اشاره به تحصیلات دوره لیسانس استفاده می‌شود. به جز تعداد کمی استثنا، موسساتی که خود را کالج می‌نامند معمولا کوچک‌تر هستند و بر چند رشته خاص تمرکز دارند و ممکن است همه این موسسات، آموزش دوره کارشناسی ارشد را ارائه نکنند.

دو نوع کالج آموزش عالی در آمریکا رایج هستند:

  • کالج‌های محلی: این کالج‌ها تنها دوره‌های آموزشی مخصوص به کارشناسی را ارائه می‌دهند و بسیاری از آن‌ها دوره‌های آماده‌سازی هستند که دانشجویان را برای تحصیلات لیسانس آماده می‌کنند.
  • کالج‌های هنرهای زیبا: این کالج‌ها ممکن است دوره‌های کارشناسی ارشد و حتی PhD ارائه دهند؛ ولی به طور عمده بر روی تحصیلات کارشناسی از طریق ترکیب هنرهای زیبا با برنامه آموزشی علمی تمرکز دارند.

دانشگاه‌ها

یک موسسه برای این که به عنوان دانشگاه در آمریکا رده‌بندی شود، به طور معمول باید شامل تعداد معینی دانشکده‌ یا مدرسه (School) باشد. برخی از این‌ دانشکده‌ها بر روی موضوعات خاص و بعضی دیگر بر روی سطح خاصی از آموزش تمرکز دارند.

در واقع این برای یک دانشگاه آمریکایی معمول است که کالج‌های وابسته مقطع لیسانس و دانشکده‌های پیشرفته‌تر کارشناسی ارشد داشته باشد.

دانشگاه‌ها با هر ترکیبی، مکانی هستند که آکادمیک‌ترین پژوهش‌ها و تحقیقات در آمریکا در آن‌ها انجام می‌شود. این در شرایطی است که آن‌ها تخصص و امکانات لازم برای ارائه دوره‌های پیشرفته، از جمله کارشناسی ارشد و PhD را نیز دارند.

دانشگاه‌های مستقل (غیردولتی) آمریکا ممکن است بسته به وضعیت منابع مالی خود، عمومی یا خصوصی باشند.

  • دانشگاه‌های عمومی: دانشگاه‌های عمومی آمریکا به عنوان بخشی از سیستم‌های دانشگاهی ایالتی هزینه دریافت می‌کنند و مدیریت می‌شوند. این دانشگاه‌ها معمولا بزرگ هستند و زیرمجموعه ای از موسسات معتبر به شمار می‌روند. دانشگاه‌های عمومی گاهی در شبکه‌ای از مکان‌های متفاوت در شهرهای مختلف واقع هستند و زمین محوطه‌های دانشگاه نیز ممکن است به زمین‌های آکادمیک خاصی اختصاص یابند. بیش‌تر ایالات آمریکا در هر ایالت یک دانشگاه دارند؛ اما در برخی از آن‌ها بیش از یک دانشگاه وجود دارد. به دلیل این که این دانشگاه‌ها، از دولت کمکهای مالی دریافت می‌کنند، هزینه‌ دانشگاه‌های عمومی معمولا کم‌تر از دانشگاه‌های خصوصی است.
  • دانشگاه‌های خصوصی: دانشگاه‌های خصوصی آمریکا از دولت کمک مالی دریافت نمی‌کنند؛ ولی الزاما نمی‌توان گفت که این نوع دانشگاه‌ها تنها بر پایه تجارت و سودآوری اداره می‌شوند. ممکن است این دانشگاه‌ها از طریق سرمایه‌گذاری خارجی (سرمایه حاصل از خیریه و کمک مالی سایر موسسات) و درآمد حاصل از شهریه‌های فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی منابع مالی خود را تامین نمایند؛ دانشگاه‌های خصوصی گران‌تر از دانشگاه‌های دولتی هستند؛ ولی اغلب آن‌ها بورسیه تحصیلی و سایر کمک‌ هزینه‌های مالی ارائه می‌دهند تا تمامی دانشجویان، از جمله دانشجویان کارشناسی ارشد را تشویق به درخواست پذیرش از آن کنند و در نهایت به آن‌هایی که شایستگی لازم را دارند، کمک مالی برسانند.

مدارس آموزش عالی (Graduate Schools)

مدارس آموزش عالی، مراکز آکادمیکی هستند که مسئولیت آموزش دانشجویان سطوح کارشناسی ارشد و PhD را در آمریکا بر عهده دارند. پس دانشجویان در آمریکا می‌توانند از کالج به مدرسه آموزش عالی (Grad School) بروند.

مدارس آموزش عالی عمدتاً بخشی از دانشگاه‌های بزرگ‌تر هستند. این مدارس امکانات موسسه خود را به دانشگاه متصل می‌کنند و به طور تخصصی کار می‌کنند؛ ولی از طریق برنامه‌های آموزش عالی، روی ارائه دوره‌های پیشرفته (کارشناسی ارشد و دکترا) تمرکز دارند.

یک دانشگاه آمریکایی ممکن است بیش از یک مدرسه عالی داشته باشد که هریک روی مبحث متفاوت تخصصی، تمرکز دارند.

ممکن است مدارس عالی که روی آموزش حرفه‌ای (رشته‌هایی مثل حقوق، پزشکی و بازرگانی) تمرکز دارند، دارای عناوینی باشند که این امر را منعکس کند. نمونه‌های رایجی که می‌توان برای این موضوع نام برد، شامل مدارس بازرگانی، مدارس پزشکی و مدارس حقوق می‌شود. گاهی به اختصار به چنین مدارسی، مدارس حرفه‌ای (Professional Schools) گفته می‌شود تا بتوان آن‌ها را از مدارس عالی دانش-محور آکادمیک (Graduate Schools) تشخیص داد.

آمریکا

تشکیلات دانشگاهی آمریکا

(American University Organizations)

سیستم آموزش عالی آمریکا، خانه‌ای برای سازمان‌های متعدد و گروهی از دانشگاه‌ها به شمار می‌رود که برخی از آن‌ها در سطح جهانی مشهور هستند. برای مثال، احتمالا نام آیوی لیگ (Ivy League) را شنیده‌اید. ممکن است از دانستن این موضوع تعجب کنید که این گروه معتبر، ابتدا در اصل به صورت یک انجمن ورزشی تشکیل شده بود.

به همین دلیل این موضوع ارزش این را دارد که در حالی که تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا را بررسی می‌کنید، کمی راجع به موسساتی از این قبیل نیز اطلاعات کسب کنید.

آیوی لیگ (The Ivy League)

بهتر است با بهترین گزینه شروع کنیم: آیوی لیگ، احتمالا مشهورترین انجمن دانشگاهی در دنیاست. نام آن به خاطر شهرت، برتری آکادمیک و اعتبار دانشجویی کوتاه شده است.

اعضای آیوی لیگ عبارتند از:

  • دانشگاه براون (Brown University) تاسیس شده در سال ۱۷۶۴
  • دانشگاه کلمبیا (Columbia University) تاسیس شده در سال ۱۷۵۴
  • دانشگاه کرنل (Cornell University) تاسیس شده در سال ۱۸۶۵
  • دانشگاه دارتموث (Dartmouth College) تاسیس شده در سال ۱۷۶۹
  • دانشگاه هاروارد (Harvard University) تاسیس شده در سال ۱۶۳۶
  • دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) تاسیس شده در سال ۱۷۴۰
  • دانشگاه پرینستون (Princeton University) تاسیس شده در سال ۱۷۴۶
  • دانشگاه ییل (Yale University) تاسیس شده در سال ۱۷۰۱

هفت مورد از این دانشگاه‌‌ها که در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی به عنوان کالج‌های استعماری ایجاد شده‌اند، تا قبل از تاریخ تشکیل کشور آمریکا قدمت دارند.

امروزه آیوی لیگ با شهرت آکادمیک همراه است و مشابه گروه راسل انگلستان (UK’s Russell Group) یا گروه ۸ تایی استرالیا (Australian Group of Eight) عمل می‌کند: یعنی مشارکت و همکاری نخبه‌ترین و برگزیده‌ترین دانشگاه‌های کشور.

ولی برخلاف سایر گروه‌های نام برده شده، آیوی لیگ بر اساس کیفیت، عضو جدیدی را نمی‌پذیرد. در واقع به هیچ وجه عضو جدیدی نمی‌پذیرد.

دانشگاه‌های عضو آیوی لیگ چیزهای زیادی دارند که به آن افتخار می‌کنند. مثلاً این نکته که ۱۴ فارغ‌التحصیل از این دانشگاه‌ها، رئیس جمهور شده‌اند. همچنین همه این دانشگاه‌ها بسیار گزینشی عمل می‌کنند و تنها حدود ۱۰ درصد از دانشجویانی که برای آن‌ها اپلای می‌کنند را می‌پذیرند.

اما این دانشگاه‌ها تمام آموزش آمریکا را تشکیل نمی‌دهند و بسیاری از بهترین دانشگاه‌های این کشور، عضو آیوی لیگ نیستند.

پابلیک آیو‌یز (Public Ivies)

طبیعت خصوصی آیوی لیگ، برخی از بهترین دانشگاه‌های عمومی آمریکا را به سمتی سوق داده است که به نام پابلیک آیو‌یز معروف شوند.

پابلیک آیو‌یز (The Public Ivies) انجمنی رسمی نیست و عضویت در آن کا‌ملا غیر‌رسمی است. اما این نام به عنوان نشان احترامی برای این دانشگاه‌ها محسوب می‌شود. این نام بدین معنی است که یک دانشگاه عمومی از کیفیتی برابر با آیوی لیگ برخوردار است که بسیار قابل توجه و ستایش محسوب می‌شود.

انجمن دانشگاه‌های آمریکایی (The Association of American Universities) یا AAU

انجمن دانشگاه‌های آمریکایی (Association of American Universities) یک تشکیلات قابل عضویت است که شامل اداره عمومی و خصوصی دانشگاه‌های پژوهش-محور آمریکای شمالی می‌باشد. همچنین این تشکیلات شامل ۶۰ موسسه آموزشی آمریکایی و ۲ موسسه در کاناداست.

انجمن دانشگاه‌های آمریکایی (AAU) در عمل، مشابه گروه راسل انگلستان است و عضویت در آن به عنوان نشانی از کیفیت به شمار می‌رود. این موضوع به دانشگاه‌ها این امکان را می‌دهد که با همکاری یکدیگر، مسائل موجود در تحصیلات عالی را تجزیه و تحلیل کنند و جهت حل آنها گفتگو کنند.

انجمن دانشگاه‌های آمریکایی، ۷ دانشگاه از ۸ دانشگاه موجود در آیوی لیگ به علاوه چندین موسسه عمومی و خصوصی معتبر را شامل می‌شود.

رده‌بندی کارنگی دانشگاه‌های آمریکایی

(The Carnegie Classification of American Universities)

رده‌‌بندی کارنگی موسسات آموزش عالی (The Carnegie Classification of Institutions of Higher Education)، یک سیستم جهت طبقه‌بندی موسسات ارائه‌دهنده آموزش عالی در آمریکا است. این رده‌بندی بر اساس تعداد برنامه‌هایی که موسسات برای هر مقطع ارائه می‌دهند و همچنین تسلط بر زمینه‌های مختلف پژوهشی و آموزشی هر دانشگاه پایه‌گذاری شده است.

این بدین معنی است که رتبه بندی کارنگی می‌تواند برای دانشجویان خارجی که قصد دارند دانشگاه‌های آمریکایی را از یکدیگر تشخیص دهند، مفید واقع شود. البته به این نکته باید دقت کرد که این رتبه بندی، مبتنی بر دوره‌های کارشناسی ارشد نیست.

رده‌بندی پایه گروه‌های موسسات بر اساس سطح و حجم دوره‌های دانشگاهی انجام می‌گیرد. همچنین شما می‌توانید در دانشگاهی که دوره‌های کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد، از رتبه بندی برنامه آموزش عالی استفاده کنید تا مشاهده کنید که چه رشته‌هایی در دانشگاه مورد نظر شما شرایط بهتری دارند.

برای مطالعه بخش اول مقاله کلیک نمایید.

برای مطالعه بخش سوم مقاله کلیک نمایید.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

تهران پیمنت

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.