صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left آمریکا left راهنمای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در سال ۲۰۱۹- بخش پنجم

راهنمای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در سال ۲۰۱۹- بخش پنجم

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

در بخش‌های پیشین این مقاله درباره چگونگی آموزش عالی آمریکا و تفاوت آن با سایر کشورها، انواع دانشگاه‌های این کشور، دوره‌های کارشناسی ارشد در آمریکا و نحوه اپلای شرح دادیم. در این بخش، اطلاعاتی در مورد ویزای دانشجویی آمریکا و نحوه دریافت آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ویزاهای دانشجویی کارشناسی ارشد در آمریکا

ممکن است آمریکا سیستم مهاجرتی سخت‌گیرانه ای داشته باشد، ولی این کشور سالانه به تعداد زیادی از دانشجویان خارجی خوشامد می‌گوید. در واقع بیش از ۹۰۰,۰۰۰ دانشجوی خارجی در آمریکا مشغول به تحصیل هستند. این تعداد دانشجو، بیش از تعداد کل دانشجویان دو کشور انگلستان و فرانسه روی هم است. در صورتی که شما تمام شرایط یک دانشجو را داشته باشید، نباید در گرفتن ویزا برای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا مشکلی پیش بیاید.

برای تحصیل در آمریکا به چه ویزایی نیاز دارم؟

دپارتمان آمریکای ایالات دو نوع ویزای دانشجویی را ارائه می‌دهد:

  • ویزای F -1  برای شرکت در دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزش عالی

شما برای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا به ویزای F -1 نیاز دارید و همسر و فرزندان شما (اگر داشته باشید) ویزای F-2 دریافت می کنند.

دقت کنید که در موارد زیادی شاهد بوده‌ایم که آمریکا به دانشجویانی که برای بار دوم می‌خواهند کارشناسی ارشد بخوانند، ویزای تحصیلی نمی‌دهد. در این شرایط بهتر است به جای اقدام جهت دریافت پذیرش در کارشناسی ارشد دوم، برای دریافت پذیرش در دوره PhD اپلای نمایید.

ویزای دانشجویی F -1 چیست؟

اگر تصمیم دارید برای کسب مدرک آکادمیکی که توسط یک موسسه آمریکایی به شما اعطا می‌شود تحصیل کنید، به ویزای F -1  نیاز دارید. حتی در صورتی که زمانی که در آمریکا هستید، امکان این وجود داشته باشد که تحت پوشش یک برنامه یا ویزای دیگری مانند ویزای مسافرتی B قرار گیرید، باز هم شما باید تحت ویزای دانشجویی F -1 قرار بگیرید.

به طور معمول، همانطور که موسسه تحصیلات عالی شما شرح می‌دهد، ویزای F -1 در طول دوره تحصیلی شما معتبر است. به خاطر داشته باشید که ویزای F -1 معمولا تنها به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در دوره‌های تمام وقت ثبت‌نام کرده‌اند.

مراحل اپلیکیشن برای ویزای دانشجویی F -1  چگونه است؟

اپلیکیشن ویزای دانشجویی F -1 چندین مرحله دارد، ولی در کل این فرآیند آن بسیار معقول است.

موارد زیر، مراحل معمول دریافت ویزای F -1 را برای تحصیل در آمریکا توضیح می‌دهند:

  • کسب پذیرش برای تحصیل در یک موسسه دارای گواهینامه SEVP: برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا، شما باید با موفقیت در یک موسسه عالی که گواهینامه SEVP یا Student and Exchange Visitor   Programme  را از دپارتمان امنیت ملی دریافت کرده، اپلای کرده باشید و پذیرش شده باشید. تقریباً تمامی دانشگاه های معتبر و موجود در رتبه بندی های مطرح، این گواهی نامه را دارند.
  • ثبت‌نام در سیستم اطلاعات تبادل دانشجو و مهمان (Student and Exchange Visitor Information System): پس از آن که توسط یک موسسه دارای گواهینامه SEVP پذیرفته شدید، باید این مرحله را بگذرانید. در این مرحله ابتدا باید مدرکی به نام I20 برای شما توسط دانشگاه صادر شود و به صورت فیزیکی و از طریق پست به دست شما برسد. سپس  هزینه‌ای تحت عنوان SEVIS I-901 یا SEVIS Fee لازم است توسط شما پرداخت شود. هزینه سویس فی معمولا برای یک اپلیکیشن ویزای F-1، مبلغ ۲۰۰ دلار آمریکا می باشد. دقت کنید که شما باید فرم I20 را در مصاحبه سفارت خود ارائه کنید.
  • تکمیل آنلاین اپلیکیشن ویزای غیر‌مهاجرتی: برای این کار باید فرمی به نام DS- 160 را تکمیل کنید و صفحه تایید آن را چاپ کنید تا در مصاحبه ارائه دهید. در این مرحله شما باید عکس مناسبی از خود را آپلود کنید. عکس شما باید رنگی باشد، برای ۶ ماه اخیر باشد و صورت شما را به طور واضح و کامل در زمینه سفید نشان دهد. برای اطلاعات بیش‌تر در این زمینه به وب‌سایت دپارتمان دولتی آمریکا (US Department of State Website) مراجعه نمایید.
  • تنظیم وقت مصاحبه سفارت آمریکا:  معمولا مصاحبه حضوری برای تمامی اپلای کنندگان برای ویزای آمریکا بین سنین ۱۴ تا ۷۹ الزامی است. شما باید در این مصاحبه پاسپورت خود را به همراه فرم I-20 و پرینت صفحه تایید فرم DS- 160 را با خود داشته باشید. مصاحبه شما به منظور تایید ویزای F -1 و این که سفر و قصد شما از تحصیل قانونی است، انجام می‌گیرد. در برخی موارد ممکن است لازم باشد کپی رونوشت‌های آکادمیک خود را ارائه کنید تا مدارک و سابقه دانشگاهی موجود شما اثبات شود، ولی اغلب پذیرش در یک دانشگاه معتبر برای اثبات این موضوع کافی است. مصاحبه کننده شما ممکن است اثر انگشت شما را به صورت دیجیتال بگیرد و این یک فرآیند عادی امنیتی است. پس از آن که مصاحبه شما تمام شد، به شما در مورد فرآیند و زمان‌بندی Issue کردن ویزای F -1 اطلاع داده خواهد شد.
  • هزینه‌های جانبی:  بسته به ملیت شما، لازم است پیش از شرکت در مصاحبه هزینه‌ای برای اپلیکیشن ویزا به نام MRV Fee را بپردازید و همینطور پس از پذیرفته شدن ویزای شما، هزینه‌ای برای صدور ویزا بپردازید. در صورتی که پیش از وقت مصاحبه سفارت این هزینه را پرداخت کرده‌اید، باید رسید آن را در هنگام شرکت در مصاحبه به همراه داشته باشید. سفارتی که در آن اپلای می‌کنید اطلاعات بیش‌تری را در مورد الزامات و فرآیند پرداخت هزینه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید از طریق وب‌سایت دپارتمان دولتی آمریکا از هزینه‌های ویزا اطلاع یابید.
  • دریافت ویزا: زمان‌بندی صدور ویزا بین ملیت‌ها و افراد متفاوت است (برای ایرانیان زمانی بین ۱ تا ۳ ماه و در مواردی بیشتر). برای اطلاعات بیش‌تر به زمان تقریبی انتظار برای ویزا مراجعه نمایید. پس از دریافت ویزای خود، شما آماده هستید که دوره کارشناسی ارشد در آمریکا را آغاز کنید. (پس از دریافت ویزا، به دلیل نبود سفارت آمریکا در ایران، ایرانیان نیازمند به پیک-آپ ویزای خود نیز هستند یا این که خود باید دوباره جهت دریافت ویزای آمریکا به کشوری که سفارت مربوطه در آن قرار داشته است مثل امارات متحده عربی، ترکیه یا ارمنستان مراجعه نمایند.)

کارشناسی ارشد در آمریکا

چه مدارکی برای اپلیکیشن ویزای F -1 مورد نیاز هستند؟

همینطور که پس از مطالعه موارد فوق متوجه شده‌اید، لازم است مدارک مختلفی را برای تکمیل اپلیکیشن ویزای خود آماده کنید.

لیست زیر به شما کمک می‌کند مواردی که به آن نیاز پیدا خواهید کرد را به خاطر بسپارید:

  • رزومه تحصیلی یا همان CV
  • فرم I- 20: شما می‌توانید این فرم را از دانشگاهی که هزینه ثبت‌نام SEVIS I- 901 را به آن پرداخت‌اید دریافت کنید. این فرم ثابت می‌کند که شما به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در آمریکا پذیرش شده‌اید و این موضوع ثبت شده است.
  • فرم DS- 160: شما این فرم را به صورت آنلاین به عنوان بخش اول اپلیکیشن ویزای خود تکمیل می‌کنید. صفحه تایید (Confirmation Page) را برای مصاحبه سفارت خود پرینت کنید.
  • رسید و هزینه‎‌های پرداختی: اگر پیش از مصاحبه خود هزینه اپلیکیشن ویزا را پرداخته‌اید، رسید خود را در مصاحبه به همراه داشته باشید. ایده خوبی است که رسید‌های سایر هزینه‌های پرداختی مرتبط با ویزا را نیز به همراه داشته باشید.

شما ممکن است به موارد زیر نیاز پیدا کنید:

  • ریزنمرات تحصیلی: احتمالا قبلا این مورد را به عنوان بخشی از اپلیکیشن کارشناسی ارشد دانشگاه خود ارسال کرده‌اید و احتمالا مصاحبه‌کننده ویزای شما پس از آن که به عنوان دانشجو پذیرش شده‌اید نیازی ندارد آن را بررسی کند، ولی ضرر ندارد که کپی آن را به همراه داشته باشید.
  • اثبات حمایت مالی: مصاحبه‌کننده ممکن است از شما بخواهد اثبات کنید که توانایی مالی لازم را در طول تحصیل خود دارید. مدارک بورسیه‌/کمک هزینه تحصیلی یا سایر منابع مالی (مثل گواهی تمکن مالی به اندازه هزینه یک سال اول) این موضوع را نشان می‌دهند.

مراحل بعدی

رشته دانشگاهی شما هرچه که باشد، مدرک کارشناسی ارشد یک دانشگاه آمریکایی به خاطر سیستم آموزشی مشهور و شناخته شده جهانی آن، ارزشمند است. مدرک شما به طور بین‌المللی به خاطر کیفیت دانشگاه صادر کننده آن، شناخته می‌شود.

با تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در آمریکا در مورد رشته خود در سطح عالی دانش تخصص کسب می‌کنید و برای پژوهش PhD در آمریکا یا کشوری دیگر به اندازه کافی آماده می‌شوید.  اگر در دوره کارشناسی ارشد حرفه‌ای شرکت کرده‌اید، مدرک شما کاملا در سیستمی که مدارک کارشناسی ارشدی مانند MBA در آن پیشرو است و برخی از بهترین دوره‌های آموزشی دنیا را ارائه می‌دهد، مورد تایید می‌باشد. پس این شانس را دارید تا در آمریکا کار پیدا کنید و وارد مراحل مهاجرت و دریافت گرین کارت یا گذرنامه این کشور شوید.

در هر رشته‌ای که تحصیل می‌کنید، زمانی که شما در کشوری با این مقدار تنوع اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی می‌گذرانید نیز CV شما را از جهات مختلفی بهبود می‌بخشد. کارفرماهای آینده از تمایل شما به رویارویی با چالش‌ها و تجربیات جدید تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. همچنین شما برای کار در شغل‌هایی که با شیوه‌های بازرگانی آمریکا بوجود آمده‌اند، در بازار جهانی آماده می‌شوید.

پیشرفت کاری با کارشناسی ارشد آکادمیک در آمریکا

کارشناسی ارشد آکادمیک در آمریکا انتخابی عالی برای افرادی است که قصد دارند تحصیلات خود را در مقطع PhD ادامه دهند. در واقع، تفاوت بین این دو سطح دانشگاهی (کارشناسی ارشد و دکترا) در سیستم آمریکا کم‌تر از سایر سیستم‌های آموزش عالی مشهود است.

برای برخی دانشجویان، بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد مرحله انتقال به دوره PhD در همان دوره تحصیلات عالی است. همینطور برخی از دوره‌های تحصیلات عالی برای کارشناسی ارشد به عنوان یک مدرک جداگانه و نهایی ثبت‌نام انجام نمی‌دهند، بلکه فقط دانشجویانی را پذیرش می‌کنند که قصد دارند در دوره PhD نیز شرکت کنند.

کارشناسی ارشد در آمریکا

پیشرفت کاری با کارشناسی ارشد حرفه‌ای در آمریکا

دوره کارشناسی ارشد در آمریکا و یک دانشگاه آمریکایی شما را به خوبی برای یک شغل مناسب با رشته خود در آمریکا و شاید بسیاری از نقاط دیگر دنیا آماده می‌کند. با این حال باید به یاد داشته باشید که فارغ‌التحصیل شدن از یک دوره کارشناسی ارشد حرفه‌ای به طور خودکار برای شما اجازه استخدام کاری در آمریکا فراهم نمی‌کند. اگر قصد دارید پس از فارغ‌التحصیلی در آمریکا کار کنید، باید متناسب با شرایط خود برای ویزای موقت یا دائمی اپلای کنید.

وب‌سایت دپارتمان امنیت ملی آمریکا درباره کار کردن به عنوان یک فرد خارجی در آمریکا، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در صورتی که قصد ندارید که پس از فارغ‌التحصیلی در آمریکا کار کنید، باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که آیا مدرک کارشناسی ارشد شما مناسب استخدام در کشور شما یا کشورهای دیگر است یا خیر. در اکثر موارد، مشکلی پیش نخواهد آمد ولی برخی از دوره‌های تحصیلی ممکن است مختص استخدام در کشور آمریکا طراحی شده باشند.

برای مطالعه بخش اول مقاله کلیک نمایید.

برای مطالعه بخش چهارم مقاله کلیک نمایید.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*