صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left آمریکا left راهنمای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در سال ۲۰۱۹- بخش چهارم

راهنمای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در سال ۲۰۱۹- بخش چهارم

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

در بخش‌های قبلی اطلاعاتی درباره نحوه کارکرد سیستم دانشگاهی، انواع دانشگاه‌ها و تحصیل در انواع دوره‌های کارشناسی ارشد آمریکا را در اختیار شما قرار دادیم. در این بخش چگونگی اپلای را توضیح می‌دهیم.

بررسی نحوه اپلای کارشناسی ارشد در ایالات متحده آمریکا
راهنمای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در سال ۲۰۱۹

اپلای برای دوره کارشناسی ارشد در آمریکا

اپلای در دوره کارشناسی ارشد می‌تواند فر‌آیندی پر زحمت و طولانی باشد. دانشگاه‌ها می‌خواهند از این موضوع اطمینان حاصل کنند که دانشجویان در دوره‌ها‌ی عالی مناسبی تحصیل کنند و به همین دلیل وقت و تلاش زیادی را به فرآیند پذیرش اختصاص می‌دهند. دانشگاه‌ها انتظار دارند که شما نیز همین کار را برای اپلیکیشن خود انجام دهید.

این بدین معنی نیست که کسب جایگاه در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا سخت‌تر از سایر کشورها است؛ ولی در مقایسه با سایر کشورها، باید موارد و جزئیات بیش‌تری درباره مدارک خود فراهم کنید.

به خاطر داشته باشید که شما همراه با دریافت پذیرش از محل تحصیل خود، نیازمند به داشتن ویزای دانشجویی نیز هستید.

چه زمانی باید برای کارشناسی ارشد در آمریکا اپلای کنم؟

شما باید تلاش کنید تا اپلیکیشن خود برای تحصیل در آمریکا را زود آغاز کنید؛ شرایط ایده‌آل، آن است که در پایان دومین سال دوره کارشناسی خود اپلای کردن را آغاز کنید.

در اغلب موارد باید تلاش نمایید که اپلیکیشن تکمیل شده خود را تا آخر ماه مارس سال قبل از زمانی که قصد ثبت‌نام دارید، سابمیت کنید. اگر مستقیما از کارشناسی، تحصیل کارشناسی ارشد خود را آغاز می‌کنید، باید اپلیکیشن خود را در سال آخر دوره کارشناسی سابمیت کنید.

برخی موسسات اپلیکیشن‌های سابمیت شده در دسامبر سال پیش از ثبت‌نام را هم قبول می‌کنند. این که اپلیکیشن خود را زودتر از این ددلاین سابمیت کنید، ممکن است به خصوص برای کسب برخی از بورسیه‌های تحصیلی و سایر کمک هزینه‌ها به نفع شما باشد.

اما بهترین منبع برای تعیین زمان مناسب برای اپلای، سایت دانشگاه مربوطه است که در آن می توانید از ددلاین دوره آموزشی مربوطه اطلاعات لازم را دریافت کنید.

چگونه باید برای کارشناسی ارشد در آمریکا اپلای کنم؟

اپلیکیشن‌های دوره‌های کارشناسی ارشد در آمریکا مستقیما به موسسات ارسال می‌شوند.

محدودیتی در تعداد دوره‌های آموزشی که می‌خواهید به طور هم‌زمان در آن‌ها اپلای کنید وجود ندارد. ولی به خاطر داشته باشید که مدارس عالی آمریکا اغلب موارد اضافی زیادی را به همراه اپلیکیشن، درخواست می‌کنند. بیش‌تر آن‌ها هزینه‌ای را نیز تحت عنوان هزینه اجرایی بررسی اپلیکیشن شما یا همان اپلیکیشن فی دانشگاه را دریافت می‌کنند.

بنابراین بهتر است لیست کوتاهی از موسسات را برای اپلای انتخاب کنید. روش خوب برای انجام این کار این است که دوره‌های کارشناسی ارشد لیست شده در لینک را بررسی و مقایسه کنید.

برای تحصیل در آمریکا به چه مدارکی نیاز پیدا خواهم کرد؟

پذیرش در یک دوره آموزش عالی در آمریکا نیازمند به یک مدرک کارشناسی مناسب است. زمینه مدرک کارشناسی شما باید مشابه کارشناسی ارشد باشد؛ ولی ممکن است نیازی نباشد که این دو دقیقا یک موضوع یکسان باشند.

خود دانشگاه‌ها حداقل الزامات خود را تعیین می‌کنند؛ ولی در حالت عادی حداقل GPA شما باید ۲.۱ یا معادل آن باشد. دانشگاه‌هایی که سخت‌تر گزینش انجام می‌دهند، قوانین سخت گیرانه‌تری دارند.

نمره شما هر چقدر شده است، باید در حالت عادی به GPA تبدیل شود تا بتوانید از آن برای اپلیکیشن مدارس عالی آمریکا استفاده کنید.

علاوه بر این جهت تحصیل در تقریباً تمامی دوره های کارشناسی ارشد در آمریکا، شما نیازمند به نمره GRE (یا GMAT برای رشته های مرتبط با مدیریت و Business) هستید.

باید چه چیزهایی را به همراه اپلیکیشن خود سابمیت کنم؟

دانشگاه‌های آمریکایی به مدارکی بیش از نتایج کارشناسی شما نیاز دارند. ممکن است لازم باشد ریزنمرات کامل خود را به همراه توصیه‌نامه (Academic References) و انگیزه‌نامه (Statement of Purpose/Personal Statement) سابمیت کنید. در صورتی که انگلیسی، زبان مادری شما به شمار نمی‌آید به نتایج آزمون زبان یعنی نمره تافل iBT یا IELTS نیز نیاز دارید.

برخی از دوره‌های کارشناسی ارشد ممکن است از شما درخواست کنند که در مصاحبه آنلاین نیز شرکت کنید.

دوره‌های آکادمیک ممکن است از شما بخواهند که به همراه اپلیکیشن خود یک پژوهش‌نامه (Research Statement) نیز سابمیت کنید. به خصوص اگر برای دوره تحصیلات عالی اپلای کنید که پس از اتمام فرصت کار روی PhD را نیز دارد، احتمال درخواست پژوهش‌نامه از شما بیش‌تر است.

در ادامه، تعدادی از مهمترین مدارک مورد نیاز جهت اپلای برای دوره های کارشناسی ارشد در آمریکا را شرح دادیم:

ریزنمرات (َAcademic Transcript)

ریزنمرات تحصیلی (Academic Transcript) خلاصه دقیق‌تری از دوره کارشناسی شما می‌باشد و شامل اطلاعاتی در مورد واحدهایی که گذرانده‌اید و عملکرد شما روی وظایف مستقل است.

اغلب دانشگاه‌های آمریکایی، ریزنمرات را به علاوه نتیجه کلی دوره تحصیلی شما درخواست می‌کنند. ریزنمرات به آن‌ها این امکان را می‌دهد که مشاهده کنند تجربه شما تا چه حد مرتبط با دوره کارشناسی ارشد‌ی است که در آن اپلای کرده‌اید. همینطور ریزنمرات نشان می‌دهد که به عنوان دانشجو چقدر پیشرفت کرده‌اید. دوره‌های پر رقابت‌تر ممکن است از شما بخواهند که نتایج خود را با سایر دانشجویان گروه مقایسه کنید.

این یک قانون است که دانشگاه مقطع کارشناسی باید پس از درخواست شما بتواند ریزنمرات مناسب ارائه دهد. ولی برای این کار باید وقت زیادی به دانشگاه بدهید. اگر هنوز در حال تحصیل در مقطع کارشناسی هستید، دانشگاه باید بتواند طبق برنامه‌ریزی نتیجه‌ را برای شما آماده کند.

هرگونه ریزنمراتی که آماده می‌کنید، باید به طور رسمی تایید شود. علامت تایید یا سایر اطلاعاتی که خود شما به آن اضافه می‌کنید پذیرفته نمی‌شود و ممکن است در فرآیند بررسی اپلیکیشن شما تاخیر ایجاد کند.

بخش مهمی از ریزنمرات شما تبدیل نمره نهایی شما به معدل GPA می‌باشد. ممکن است خود دانشگاه‌های آمریکایی بر اساس اطلاعاتی که از سیستم نمره‌دهی کشور شما دارند این تبدیل نمره را انجام دهند یا ممکن است به دانشگاه کارشناسی شما درخواست بدهند که این کار را انجام دهد. در صورتی که هیچ یک از این دو روش ممکن نباشد، ممکن است شما مجبور شوید به موسسه یا شخص معتبر سوم هزینه‌ای را پرداخت کنید تا تبدیل نمره به GPA را برای شما انجام دهد.

آزمون‌های پذیرش تحصیلات عالی

آزمون‌های پذیرش، در سیستم آموزش آمریکا معمول‌تر از سایر کشورها هستند. دانشگاه انتخابی با برگزاری این آزمون‌ها مهارت‌های عمومی مانند استدلال انتزاعی، حل مساله و تفکر انتقادی شما را ارزیابی می‌کند.

تقریباً تمامی دوره های کارشناسی ارشد در کشور ایالات متحده آمریکا، نیازمند نمره آزمون هایی هستند که به عنوان آزمون پذیرش تحصیلی شناخته می‌شوند که شامل آزمون‌های GRE و GMAT می‌باشند.

  • آزمون GRE General موضوع تخصصی ندارد. (با این حال آزمون‌های تخصصی آن نیز به عنوان آزمون GRE Subject ارائه می‌شوند)
  • آزمون GMAT معمولا مربوط به اپلیکیشن دوره‌های MBA و سایر دوره هایی می شود که در Business School ها یا دانشکده های مدیریت و کسب و کار برگزار می شوند.

در وب سایت دانشگاه‌ها می‌توانید ببینید که نمره کدام آزمون را نیاز دارید. برخی دوره‌ها ممکن است هم نتیجه GRE و هم نتیجه GMAT را بپذیرند. شما معمولاً ملزم به شرکت در هر دو آزمون نیستید مگر آن که برای موسسات متعددی اپلای می‌کنید که نیازهای متفاوتی داشته باشند.

توصیه‌نامه آکادمیک و شخصی (Academic and Personal References)

دوره‌های کارشناسی ارشد در آمریکا به احتمال زیاد از شما درخواست توصیه‌نامه از سوی افرادی را می‌کنند که با شما آشنایی دارند. به این توصیه‌نامه‌ها ‘Letters of Recommendation‘ یا ‘Recommendation Letters’ نیز گفته می‌شود.

معمولا از شما خواسته می‌شود که دو یا سه توصیه‌نامه فراهم کنید. سعی کنید توصیه‌نامه‌هایی را انتخاب کنید که درباره جنبه‌های مختلفی از شخصیت و تجربیات شما صحبت می‌کنند. این یک قانون است که حداقل یکی از افرادی که برای شما توصیه‌نامه می‌نویسد باید شخصیتی آکادمیک با تجربیات مرتبط با شما در کارشناسی باشد. استاد راهنمای پایان‌نامه شما یا استاد یکی از واحدهای انتخابی مرتبط با رشته کارشناسی ارشد شما می‌تواند انتخاب خوبی به شمار آید.

سایر افرادی که توصیه‌نامه می‌نویسند می‌توانند افراد دانشگاهی یا افرادی مثل همکارها باشند که می‌توانند در زمینه شخصیت شما صحبت کنند.

انگیزه‌نامه (Statement of Purpose\Personal Statement)

علاوه بر توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه نیز روش خوبی برای فراهم کردن اطلاعات بیش‌تر برای دانشگاه درباره سابقه و علایق شما است.

اگر از شما انگیزه‌نامه خواسته شده، آن را جدی بگیرید. این فرصت اصلی شما برای ارتباط مستقیم با دانشگاه برای توضیح درباره شایستگی‌هایتان به عنوان یک داوطلب و پتانسیل شما به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد است.

و اگر اپلیکیشن شما برای مصاحبه دانشگاه مورد نظر خود انتخاب شود، انگیزه‌نامه شما بخش اساسی مصاحبه خواهد بود.

پژوهش‌نامه (Research Statements)

دوره‌های تحصیلات عالی در آمریکا ممکن است از شما درخواست کنند پژوهش‌نامه ارائه دهید. احتمال این که از دانشجویانی برای مقطع PhD اپلای می‌کنند خواسته شود پژوهش‌نامه ارائه دهند، بیش‌تر است. ولی ممکن است دوره‌های کارشناسی ارشد نیز این مورد را از شما بخواهند تا در یک دوره گسترده‌تر کارشناسی ارشد به سوی PhD حرکت کنند.

این که از شما خواسته شود که پژوهش‌نامه‌ای از زمینه‌های پژوهشی مورد علاقه خود فراهم کنید ممکن است در این سطح کمی ترسناک به نظر برسد؛ ولی نگران نباشید. این یک توضیح است و پروپوزال لازم نیست.

از شما انتظار نمی‌رود در ابتدای دوره کارشناسی ارشد، موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را انتخاب کنید یا آن را به استادان آینده خود ارائه دهید. در واقع پژوهش‌نامه بیش‌تر یک فرصت برای ابراز علاقه آکادمیک شما و نشان دادن صلاحیت و مسئولیت پذیری است که شما را به تحصیل در کارشناسی ارشد سوق داده است.

به همین ترتیب از شما انتظار نمی‌رود که در رشته تحصیلی مورد نظر، دانش جامعی در کار آکادمیک از خود نشان دهید و لازم نیست که مشخصات فنی هر روش در رشته خود را توضیح دهید. در موارد بسیاری حتی دانشجویان PhD نیازی ندارند که این کارها را انجام دهند چه برسد به دانشجویان آینده در مقطع کارشناسی ارشد!

شما باید کمی اطلاعات درباره برنامه تحصیلی خود و روش‌های انجامی آن داشته باشید ولی اشکالی ندارد که در مورد میزان اطلاعات خود صادق باشید.

دانشگاه‌ها علاقه‌مندند که درباره موضوعاتی که فکر شما را به خود مشغول می‌کنند و نحوه فکر کردن شما هنگامی که درباره آن‌ها تحقیق می‌کنید، بیشتر بشنوند. اما همینطور خوشحال خواهند شد که بدانند دوست دارید چه چیزی را در مورد این موضوعات یاد بگیرید و امیدوارید چه چیزی از تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به دست آورید.

با به خاطر داشتن این موضوع، این که از اهداف و فرهنگ پژوهشی موجود در دپارتمان دانشگاه یا مدرسه عالی که در آن اپلای کرده‌اید قدردانی و تعریف کنید ایده خوبی است. پاسخی مناسب و گیرا به این سوال که چرا این موسسه و برنامه آموزشی برای شما و علایق شما مناسب است؟

به خاطر داشته باشید ممکن است هر چیزی که در پروپوزال پژوهشی خود ذکر می‌کنید، در مصاحبه آنلاین دانشگاه نیز مطرح شود.

مصاحبه‌های تحصیل آمریکا

برای پذیرش دوره‌های MBA یا سایر دوره‌های آموزشی پر رقابت، مصاحبه‌ها کمی معمول‌تر هستند؛ ولی می‌توانند برای ارزیابی داوطلبان سایر دوره‌های کارشناسی ارشد نیز استفاده شوند. هر چند به طور کلی برای دوره‌های کارشناسی ارشد، مصاحبه‌ای انجام نمی‌شود.

از این که از شما درخواست شود در مصاحبه آنلاین شرکت کنید، نترسید. این همیشه نشانه خوبی است و فرصت فوق‌العاده‌ای برای بحث در مورد سایر جنبه‌های اپلیکیشن شما است.

مصاحبه می‌تواند شامل توضیح بیش‌تر در مورد ریزنمرات و سایر توضیحات شما باشد یا فقط شرحی از علاقه و اشتیاق شخصی و علمی شما باشد.

طبعاً لازم نیست حتما برای مصاحبه به آمریکا سفر کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها حاضرند از طریق اسکایپ با شما صحبت کنند.

آزمون‌های زبان تحصیل آمریکا

آمریکا از نظر زبانی کشوری متنوع است، ولی بیش‌تر دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آمریکایی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

اگر انگلیسی زبان مادری شما نیست، لازم است نمره یک آزمون زبان آکادمیک شناخته شده را نیز ارائه دهید. در میان آزمون‌های زبان، دو آزمون زبان انگلیسی تافل و آیلتس توسط اکثر مدارس عالی آمریکایی پذیرفته هستند.

در وب سایت دانشگاه مورد نظر می‌توانید ببینید که چه آزمونی را ترجیح می‌دهد (بسیار از دانشگاه‌ها هر دو آزمون را می‌پذیرند) و حداقل نمره یا نمره‌های قبولی آن چیست.

دانشجویانی که قبلا در یک دوره انگلیسی زبان تحصیل کرده‌اند یا در آن ثبت‌نام شده‌اند، ممکن است نیازی به سابمیت دوباره نتیجه آزمون زبان دیگری نداشته باشند ولی شما باید این موضوع را با موسسه دانشگاهی خود چک کنید.

برای مطالعه بخش سوم مقاله کلیک کنید.

برای مطالعه بخش پنجم مقاله کلیک کنید.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*