صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left آیلتس left تفاوت آزمون آیلتس کامپیوتری با آیلتس کاغذی چیست؟

تفاوت آزمون آیلتس کامپیوتری با آیلتس کاغذی چیست؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

آیلتس یکی از مهم‌ترین آزمون‌های تعیین سطح زبان انگلیسی در دنیا است که اعتباری بین‌المللی دارد. این آزمون به دو صورت کامپیوتری و کاغذی برگزار می‌شود. سوال بسیار رایجی که متقاضیان شرکت در یکی از این دو نسخه امتحان آیلتس در ذهن دارند این است که تفاوت این دو آزمون چیست و آیا آیلتس کتبی و کامپیوتری از اعتبار یکسانی برخوردارند؟ در جواب باید بگوییم بله، هیچ تفاوتی از لحاظ ساختاری و اعتبار بین این دو نسخه وجود ندارد و تنها تفاوت‌ آن‌ها در نحوه برگزاری است. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر

آزمون آیلتس کامپیوتری چیست؟

آزمون آیلتس کامپیوتری (IELTS on computer) نسخه آنلاین آزمون بین‌المللی آیلتس است که شامل بخش‌های Reading ،Writing ،Listening و Speaking می‌شود. این نسخه از آیلتس به مهارت‌هایی همچون کار با کامپیوتر، تایپ سریع با کیبورد و توانایی فکر کردن و تایپ کردن به‌صورت هم‌زمان نیاز دارد. آزمون کامپیوتری آیلتس برای اولین‌بار در استرالیا ارائه شد و در ابتدا تعداد کشورهای محدودی برگزارکننده آن بودند، اما روز به روز و با گذشت زمان تعداد کشورها و مراکز برگزارکننده این آزمون بیشتر شد. هر ساله آزمون آیلتس کامپیوتری در ترکیه، ایران، پاکستان، هند، ژاپن، برزیل، عربستان و ۱۳۳ کشور دیگر برگزار می‌شود که دانش آموختگان می‌توانند در این آزمون مهارت خود در زبان انگلیسی را بیازمایند.

ویژگی‌های آزمون آیلتس کامپیوتری

این آزمون دارای مزیت‌ها و معایبی است که برای انتخاب درست بین دو نسخه کامپیوتری و کاغذی باید آن‌ را بدانید. ویژگی‌های امتحان آیلتس کامپیوتری:

  • اگر مهارت تایپ عالی دارید، در زمان تعیین شده می‌توانید به راحتی به تمامی سوالات پاسخ دهید.
  • نتیجه آزمون خود را در مدت زمان کم و در بازه زمانی ۳ تا ۵ روزه دریافت خواهید کرد.
  • گزینه هایلایتر به شما در هایلایت کردن متن‌های آزمون کمک خواهد کرد.
  • به دلیل استفاده نکردن از کاغذ، این آزمون برای محیط زیست بهتر است.
  • در گوشه‌ای از صفحه یک تایمر وجود دارد که با آن راحت‌تر می‌توانید زمان خود را برای پاسخ‌گویی به سوالات مدیریت کنید.

معایب آزمون آیلتس کامپیوتری

آزمون کامپیوتری آیلتس با تمام مزیت‌ها و ویژگی‌هایش، معایبی نیز دارد که ممکن است برای برخی افراد مهم باشد. معایب آزمون کامپیوتری آیلتس، به میزان تجربه و آشنایی شما با کامپیوتر، تسلط بر مهارت‌های کامپیوتری و سازگاری با محیط آزمون آیلتس بستگی دارد. اگر قصد دارید در آزمون آیلتس کامپیوتری شرکت کنید، بهتر است به مشکلات احتمالی آن آگاهی داشته و آمادگی لازم را برای مواجهه با آن‌ها داشته باشید. از جمله مشکلات احتمالی این آزمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  

  • مهارت‌های کامپیوتری ضعیف مانند تایپ کند و اشتباه و ناخوانا بودن نوشته‌ها می‌تواند روی عملکرد شما در بخش‌های مختلف آزمون تاثیر بگذارد.
  • در این آزمون امکان اصلاح نوشته‌های خود را در لحظه آخر ندارید و پس از تمام شدن زمان هر بخش، به بخش بعدی منتقل می‌شوید.
  • اگر هدفون یا هدست شما کیفیت خوبی نداشته باشد، ممکن است در درک و شنیدن متن‌ها با مشکل مواجه شوید.
  • املا و گرامر شما توسط کامپیوتر اصلاح نمی‌شود.

آزمون آیلتس کاغذی چیست؟

آزمون آیلتس کاغذی (IELTS on paper) برای ارزیابی توانایی افراد در ۴ بخش شنیداری، مکالمه، نوشتاری و خواندن زبان انگلیسی است که به‌صورت حضوری و کتبی برگزار می‌شود. این آزمون نیز در کشورهای بسیاری ارائه می‌شود و سالانه حدود ۲.۵ میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند.

ویژگی‌های آزمون کاغذی آیلتس

این آزمون دارای ویژگی‌های خاص است که آن را از نسخه کامپیوتری متمایز می‌کند. از ویژگی‌های برجسته آزمون آیلتس کاغذی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوالات با استفاده از کاغذ و مداد پاسخ داده می‌شوند که این موضوع به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا زمان خود را بهتر تنظیم کنند.
  • امکان برگشتن به بخش‌های قبلی آزمون وجود دارد و می‌توانید در حین آزمون اشتباهات خود در بخش‌های قبل را اصلاح کنید.

معایب آزمون آیلتس کاغذی

آزمون آیلتس کتبی با تمام خوبی‌ها و ویژگی‌های مثبت دارای معایبی نیز هست که برای بهبود عملکرد باید به آن‌ها آگاهی کامل داشته باشید. از جمله معایب این آزمون عبارت‌اند از:

  • نتایج آزمون به‌صورت دستی تصحیح شده که منجر به طولانی شدن فرایند آن می‌شود. (معمولا ۱۳ روز)
  • ممکن است دست‌ خط شما ناخوانا بوده و سبب کاهش نمره آزمونتان شود.
  • تعداد آزمون‌دهندگان بیشتر از آزمون کامپیوتری و محل برگزاری آن بزرگ‌تر است که می‌تواند سبب استرس شما شود.
  • آزمون کتبی و شفاهی معمولا در یک رو انجام نمی‌‌شود.
  • برای این آزمون کاغذ زیادی مصرف می‌شود که این موضوع برای طبیعت خوب نیست.

تفاوت های مهم دو آزمون کتبی و کامپیوتری IELTS

  1. اولین تفاوت در نحوه برگزاری این دو امتحان است. برای شرکت در آیلتس کامپیوتری باید حتما مهارت تایپ سریع داشته باشید در غیر این صورت برای زمان‌بندی امتحان به مشکل برمی‌خورید.
  2. نتیجه آزمون آیلتس کامپیوتری بسیار زودتر از نسخه کتبی اعلام می‌شود. این مدت زمان برای امتحان کتبی ۱۳ روز است در حالی‌که بین ۳ تا ۵ روز نمره آزمون کامپیوتری اعلام می‌شود. پس اگر برای اپلای دانشگاه و ارسال نمره به آن عجله دارید، انتخاب نسخه کامپیوتری بهتر است.
  3. اسپیکینگ نسخه کامپیوتری آیلتس معمولا در همان روز انجام می‌شود در حالی‌که برای نسخه کاغذی ممکن است مجبور شوید روز دیگری برای این تسک در مرکز آزمون حاضر شوید.
  4. قوانین آزمون کامپیوتری هیچ تفاوتی با آزمون کاغذی ندارد. قبل از ورود به جلسه هر دو آزمون لازم است بازرسی و احراز هویت را انجام دهید.
  5. در پایان امتحان آیلتس کتبی شما ۱۰ دقیقه زمان برای انتقال جواب سوالات به برگه پاسخ‌ها دارید. در نسخه کامپیوتری حدودا ۱ دقیقه زمان برای بررسی پاسخ‌‌های خود خواهید داشت.
  6. یکی از ویژگی‌های مثبت بخش ریدینگ آیلتس کامپیوتری این است که متن ریدینگ درست کنار سوال‌هاست و شما می‌توانید متن و سوالات را کنار هم ببینید. گزینه هایلایتر، Copy، Paste و Drag and drop همگی قابلیت‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. این قابلیت نیز وجود دارد که سوالاتی که به پاسخ آن‌ها شک دارید را مشخص کنید و در ادامه به آن‌ها برگردید.
  7. برای شرکت در آیلتس کامپیوتری به تمرکز زیادی نیاز خواهید داشت چرا که ممکن است صدای تایپ دیگران تمرکز شما را به هم بزند. البته که برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید هدفون خود را تا پایان آزمون روی گوش خود نگه دارید.

ترتیب سوالات آزمون آیلتس

آزمون آیلتس از ۴ بخش اصلی تشکیل شده است که در ادامه، به مراحل هر بخش از آزمون می‌پردازیم.

نام بخشمدت زمانتعداد سوالاتجزئیات
شنیداری (Listening)۳۰ دقیقه۴۰ سوال در ۴ بخشبخش اول و دوم: موضوعات اجتماعی و مکالمه بین ۲ یا چند نفر
بخش سوم و چهارم: موضوعات دانشگاهی و مکالمه بین حداکثر ۴ نفر
خواندن (Reading) ۶۰ دقیقه۴۰ سوالجنرال:
بخش اول: روزمره
بخش دوم: جزوات آموزشی و احتیاجات رفاهی
بخش سوم: موضوع عمومی
آکادمیک: سه متن که حنبه علمی دارند که یکی از متون استدلالی است.
نوشتاری (Writing) ۶۰ دقیقهانشاء درباره دو موضوع متفاوت، موضوع اول ۲۰ دقیقه و موضوع دوم ۴۰ دقیقه است.
مکالمه (Speaking) ۱۱ الی ۱۴ دقیقهبخش اول: ۴ تا ۵ دقیقه
بخش دوم: ۴ دقیقه

نمونه آزمون آیلتس کاغذی و آیلتس کامپیوتری

برای دسترسی به نمونه‌ سوالات آزمون آیلتس کاغذی و کامپیوتری می‌توانید از منابع مختلف آموزشی و مراجع معتبر که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، بهره ببرید.

وبسایت‌های رسمی سازمان‌ها

سازمان‌های برگزارکننده این آزمون یعنی British Council و IDP از معتبرترین منابع برای دریافت نمونه آزمون آیلتس هستند.

کتاب‌های آموزشی آیلتس

  • Cambridge IELTS series: توسط دانشگاه کمبریج منتشر شده و شامل نمونه سوالات واقعی آیلتس است.
  • Barron’s IELTS Superpack: این مجموعه شامل سه کتاب مشاوره و راهنما، آموزشی و تستی است.
  • Cambridge Vocabulary for IELTS Advanced: برای تقویت واژگان و نکات کلیدی می‌توان از این کتاب بهره برد.
  • Official Cambridge Guide to IELTS: برای درک بهتر ساختار آزمون و تکنیک‌های پاسخ‌دهی می‌توان از این کتاب استفاده کرد.
  • Target Band 7: برای تمرین آموخته‌های خود و کسب نمره مطلوب در آزمون می‌توانید از این کتاب بهره ببرید.

سایت IELTS

از سایت IELTS می‌توانید به‌صورت مستقیم سوالات آزمون در ۴ بخش گفتاری، شنیداری، نوشتاری و خواندن را دریافت کنید.

محدودیت برگزاری آزمون آیلتس کاغذی در ایران

در ایران فعلا به‌دلیل آن‌چه تقلب در آزمون آیلتس کتبی اعلام شده است تا اطلاع ثانوی امکان برگزاری آزمون کاغذی آیلتس وجود ندارد و متقاضیان این نوع آزمون بایستی به کشورهای همسایه مراجعه کنند و در مراکز آزمون خارج از کشور ثبت‌نام کنند.

چگونه در آیلتس کامپیوتری و کاغذی شرکت کنیم؟  

اگر قصد دارید در ایران در یکی از این دو آزمون شرکت کنید، برای ثبت نام آیلتس باید به سایت IELTS.idp مراجعه کنید. اگر هم ترجیح‌ می‌دهید به کشوری خارجی سفر کنید و در آن‌جا آزمون آیلتس بدهید، بهتر است ثبت نام را از سایت British Council انجام دهید (این سایت کشورهای خارجی بیشتری را نسبت به سایت idp پوشش می‌دهد.) در این راهنمای تصویری می‌توانید توضیح مراحل گام به گام ثبت نام آیلتس خارج از کشور را بخوانید.

پس از ورود به هر کدام از این دو سایت، یک پروفایل بسازید و اطلاعات و مشخصات خود را طبق گذرنامه در آن وارد کنید. حال می‌توانید یک زمان مشخص برای آزمون خود در نظر بگیرید. در مرحله آخر لازم است هزینه آزمون را بپردازید اما به دلیل این که واریز به‌صورت دلاری انجام می‌شود به کارت ارزی احتیاج دارید. اگر به کارت‌های اعتباری بین‌المللی دسترسی ندارید، تهران پیمنت بدون اتلاف وقت و در حداکثر ۳ ساعت پرداخت هزینه ثبت نام آیلتس را انجام می‌دهد. 

من جزء کسانی هستم که شغلی مرتبط با علاقه‌ام دارم. شغل و علاقه من نویسندگی است. اوقات فراغتم را با خواندن کتاب پر می‌کنم و دنیای تکنولوژی برایم جذاب است.
هدفم در تهران پیمنت، ارائه محتوای ارزشمند است تا به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*