صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left آشنایی با توکن های برتر شبکه ترون

آشنایی با توکن های برتر شبکه ترون

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

شبکه ترون برای کمک به افراد در ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps)، دارایی دیجیتال جدیدی به نام توکن های ترون را ایجاد کرده است که درست مانند سایر ارزهای دیجیتال می‌توان آن‌ها را مبادله کرد. این توکن‌ها در شبکه ترون بر اساس استاندارد TRC-20 ایجاد می‌شوند و برخی از آن‌ها بر اساس ارزش بازار (Market Capitalization)، در فهرست توکن‌های برتر شبکه ترون در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند. اگر می‌خواهید با این توکن‌ها آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

تعداد توکن های ترون – توکن ترون چیست – توکن ترون

توکن های شبکه ترون

ترون (TRX)

ترون (Tron) یک پروتکل مبتنی بر بلاک چین است که از طیف گسترده‌ای از سیستم‌های قرارداد هوشمند (Smart Contract) و شبکه‌های بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند. هدف از این شبکه فراهم کردن یک سیستم جهانی سرگرمی برای به‌اشتراک‌گذاری مقرون‌به‌صرفه محتوای دیجیتال است. ترون از ویژگی‌های بلاک‌چین و شبکه همتا به همتا (Peer to Peer) استفاده می‌کند تا واسطه را حذف کند و به تولیدکنندگان محتوا امکان دهد محتوای خود را به‌صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان بفروشند.

کاربران شبکه ترون از TRX برای پرداخت مستقیم به تولیدکنندگان محتوا و دسترسی به اپلیکیشن‌های آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای ترون این است که تراکنش TRX در این شبکه کارمزد بسیار ناچیزی دارد. TRX به‌عنوان یکی از توکن های ترون و با توجه به اینکه امکان ایجاد پلتفرم‌های غیرمتمرکز محتوا را ایجاد می‌کند یک چالش تمام‌وکمال برای صنعت رسانه از جمله غول‌های مبتنی بر وب مانند آمازون (Amazon) و نتفلیکس (Netflix) محسوب می‌شود.

با این حال، موفقیت ترون در آینده تا حدی بستگی به کیفیت برنامه‌هایی دارد که در این پلتفرم ایجاد می‌شوند. با توجه به پتانسیل رشد این شبکه، بسیاری از افراد خرید و فروش ترون را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایده‌آل در نظر می‌گیرند.

بیت تورنت جدید (BTT)

بیت تورنت-جدید (BitTorrent-New) یکی دیگر از توکن های ترون است که به‌عنوان یکی از توکن‌های برتر این شبکه از نظر ارزش بازار شناخته می‌شود. این توکن شکلی از ارز دیجیتال است که برای خدمات اشتراک فایل طراحی شده است و از طریق آن، می‌توانید سرعت انتقال فایل‌ها را افزایش دهید و به‌عنوان پاداش، BTT دریافت کنید.

از آنجایی که بیت تورنت یک پروتکل همتا به همتاست، کامپیوترهای دانلودکننده و آپلودکننده در بیت تورنت می‌توانند بدون نیاز به سرور، داده‌ها را به‌صورت یکپارچه منتقل کنند. این سیستم دانلود سریع‌تر را تسهیل می‌کند و در آن کاربران به‌جای اتصال تنها به یک منبع می‌توانند به چندین منبع متصل شوند.

بیت تورنت به افراد برخوردار از اینترنت دارای پهنای باند کمتر نیز کمک می‌کند که بتوانند در فعالیت‌های اشتراک فایل سهیم شوند. در این پلتفرم، در نتیجه به‌اشتراک‌گذاری یک فایل به‌صورت همتا به همتا (Seeding) می‌توانید BTT دریافت کنید و فایل را در اختیار دیگر کاربران قرار دهید. علاوه بر این، به کاربران دیگر نیز متناسب با میزان ترافیک خروجی، توکن پرداخت می‌شود.

اگرچه BTT نسبتا یک تکنولوژی جدید است، بسیاری از کاربران ارز دیجیتال آن را به‌عنوان یک سهام کم‌ارزش در نظر می‌گیرند و در مورد ارزش آن در آینده تردید دارند. برای اینکه BTT بتواند در اجتماع اشتراک فایل موفق شود باید سابقه بیشتری پیدا کند و به‌خوبی در این اجتماع جا بیفتد. قبل از اینکه بتوان رشد آتی این توکن را پیش‌بینی کرد، ارزش بازار BTT باید از ۷ میلیارد بالاتر برود. به‌طور کلی، با رشد ارزش بازار اکوسیستم ارز دیجیتال، قیمت BTT نیز افزایش می‌یابد.

جاست (JST)

جاست (JUST) با پلتفرم غیرمتمرکز خود، طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را در زمینه امور مالی ارائه می‌دهد که عبارت‌اند از: JustStable، JustLend، JustSwap، JustLink و توکن‌های بین زنجیره‌ای. این سیستم که بر روی شبکه ترون ساخته شده است، از طریق یک سیستم استیبل کوین (Stablecoin) غیرمتمرکز شامل USDJ و توکن حاکمیت آن یعنی JST کار می‌کند.

در واقع، جاست به کاربران یک سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) چندپلتفرمی ارائه می‌دهد و از این طریق به آن‌ها اجازه می‌دهد که به‌راحتی و به‌طور امن در شبکه پول خرج کنند، پس‌انداز کنند، پول ارسال کنند و همچنین، درآمد داشته باشند. هر یک از پلتفرم‌های جاست عبارت‌اند از:

  • JustStable: این پلتفرم یک واحد وام‌دهنده استیبل کوین بدون مرز است که کاربران می‌توانند از آن، استیبل کوین قرض بگیرند. با توجه به رشد کشت سود (Yield Farming) و معرفی فرصت‌های معامله در فضای ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران به‌طور روزافزونی به دنبال کسب استیبل کوین بدون فروش دارایی‌های رمز ارز خود هستند. JustStable برای کاربران دسترسی به نقدینگی مورد نیاز را فراهم می‌کند.
  • JustLend: این پلتفرم یک پلتفرم دادوستد پول است که از طریق یک قرارداد هوشمند ترون پشتیبانی می‌شود و در آن کاربران می‌توانند با افزودن نقدینگی به استخرهای نقدینگی (Liquidity Pools) با نرخ بهره پایین وام دریافت کنند.
  • JustSwap: این پلتفرم یک سیستم دیگر قرارداد هوشمند است که برای تبادل سریع و ارزان توکن‌های TRC-20 و ارائه پاداش در نتیجه شرکت در فرایندهای پردازش و تایید تراکنش‌ها طراحی شده است.
  • JustLink: این پلتفرم، اولین سیستم اوراکل (Oracle) غیرمتمرکز برای شبکه ترون است که به‌منظور تامین امن قراردادهای هوشمند با داده‌های دنیای واقعی استفاده می‌شود.
  • توکن‌های بین زنجیره‌ای: این توکن‌ها شامل رمز ارزهای سایر بلاک‌چین‌ها از جمله بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و لایت کوین (LTC) می‌شوند که در شبکه ترون، توکنیزه شده‌اند و می‌توانند در اکوسیستم جاست استفاده شوند.

شبکه جاست امن و متنوع است و همچنین به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که از دارایی‌های ترون استفاده کنند. بلاک‌چین ترون، شبکه جاست را از طریق مکانیسم اجماع DPoS ایمن می‌کند. در این شبکه، دارندگان توکن های ترون، نمایندگان فوق‌العاده‌ای را انتخاب می‌کنند که مسئولیت ایجاد بلوک و دسته‌بندی تراکنش‌ها را به عهده دارند. این سیستم از نظر سازگاری با محیط زیست بسیار بهتر از PoW عمل می‌کند، زیرا میزان مصرف انرژی در آن به‌طور قابل‌توجهی کمتر است.

توکن های بستر ترون – توکن ترون چیست

توکن های زیر مجموعه ترون

ایپ ان اف تی (NFT)

ایپ ان اف تی (APENFT) یک پروژه مبتنی بر هنر است که هدف آن ایجاد یک مجموعه جهانی و یک پل میان هنرمندان سنتی و بازار NFT است. در واقع، APENFT با تبدیل آثار برتر هنری به ان اف تی به دنبال این است که آثار هنری را به چیزی تبدیل کند که متعلق به همه باشد و تنها در اختیار نخبگان نباشد. این پروژه توسط تکنولوژی شبکه ترون و سیستم فایل بیت تورنت (BitTorrent File System) پشتیبانی می‌شود. سیستم فایل بیت تورنت، بزرگترین سیستم ذخیره‌سازی توزیع‌شده در جهان است که خدمات قابل‌اعتماد، امن و غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد.

تکنولوژی زیربنایی APENFT شبیه به بلاک‌چین است که دارای مدیریت مالی مردم‌نهاد است. این پروژه همچنین با توکن NFT به دنبال متحول کردن دنیای هنر است که در حال حاضر یکی از شناخته‌شده‌ترین توکن های ترون محسوب می‌شود. بازار NFT قصد دارد به مکانی تبدیل شود که در آن سرمایه‌گذاران فرصت سرمایه‌گذاری باکیفیت را پیدا کنند و از سوی دیگر، کسانی که در دنیای هنرهای زیبا فعالیت دارند بتوانند از دارایی‌های خود کسب درآمد کنند.

APENFT توسط خالق ترون، جاستین سان (Justin Sun) راه‌اندازی شد. این پروژه از اکتشاف نوآورانه ترکیب بلاک‌چین و هنر پشتیبانی می‌کند و بنیاد آن برخی از آثار مشهور هنرمندان مختلف مانند پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) را به نمایش گذاشته است.

وینک لینک (WIN)

وینک لینک (WINkLink) یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که هدف آن ادغام دنیای واقعی با فضای بلاک‌چین است. این پروژه قصد دارد داده‌های قابل‌اعتماد را به‌منظور اجرای قراردادهای هوشمند ارائه دهد. در واقع، وینک لینک به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد به داده‌های دنیای واقعی دسترسی داشته باشند و میان قراردادهای هوشمند با این داده‌ها ارتباط ایجاد کنند.

وینک لینک به دنبال حل یک مشکل اساسی در تراکنش‌های بلاک‌چین است. این مشکل این است که قراردادهای هوشمند در ارتباط با داده‌های خارج از بلاک‌چین عملکرد خوبی ندارند اما اوراکل می‌تواند این مشکل را به‌خوبی حل کند و امکان ارتباط میان قراردادهای هوشمند و داده‌های خارج از بلاک‌چین را فراهم کند. با این حال، اوراکل‌ها اغلب متمرکز هستند. به همین دلیل، وینک لینک برای ارائه یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز طراحی شده است.

توکن WIN یکی دیگر از توکن های شبکه ترون و یک توکن کاربردی TRC-20 است که در اکوسیستم وینک لینک به‌عنوان توکن زیربنایی استفاده می‌شود. نودهای اوراکل (Oracle Nodes) برای بازیابی داده‌های خارج از زنجیره، تبدیل آن به فرمت قابل‌خواندن در بلاک‌چین، محاسبات خارج از زنجیره و تضمین‌های بر خط، توکن WIN دریافت می‌کنند. علاوه بر این، این توکن برای حاکمیت پروتکل ضروری است و به دارندگان توکن اجازه می‌دهد که به پیشنهادات بهبود و تغییر در شبکه رای دهند.

سرانجام، ترون یک سیستم عامل مبتنی بر بلاک‌چین است که استاندارد توکن آن به نام TRC-20 برای پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند در هنگام استفاده از شبکه ترون و صدور توکن طراحی شده است. استانداردهای متعدد TRC و توکن های ترون در نبردی دائمی با استانداردهای ERC و توکن‌های شبکه اتریوم هستند و تفاوت های میان TRC-20 و ERC-20 و مزایای استانداردهای توکن ترون باعث شده است که این شبکه به‌آرامی شروع به تسخیر بازار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کند. بنابراین، به احتمال زیاد در آینده شاهد توکن‌های موفق بیشتری در شبکه ترون خواهیم بود.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*