صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left تفاوت بیت کوین کش با بیت کوین

تفاوت بیت کوین کش با بیت کوین

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

در آگوست ۲۰۱۷، یک هارد فورک (Hard Fork) یا جدایی در بلاک چین بیت کوین به وقوع پیوست و در نتیجه آن، داستان رقابت دو ارز دیجیتال یعنی بیت کوین (BTC) و بیت کوین کش (BCH) آغاز شد. اگرچه بیت کوین کش (Bitcoin Cash) اولین جدایی از بیت کوین محسوب نمی‌شد، یکی از برجسته‌ترین موارد بود، زیرا به‌سرعت توانست به یکی از دارایی‌های دیجیتال ارزشمند در بازار تبدیل شود. با این حال، از آنجایی که نام این دو رمز ارز به یکدیگر شباهت زیادی دارد، تشخیص تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین می‌تواند دشوار باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این دو ارز دیجیتال و تفاوت میان آن‌ها آشنا شویم.

بیت کوین کش چیست - فرق بیت کوین و بیت کوین کش - تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش
فرق بیت کوین با بیت کوین کش

تفاوت بیت کوین کش با بیت کوین: اندازه بلوک

اولین و مهم‌ترین تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین، به اندازه بلوک در این شبکه‌ها برمی‌گردد. قبل از اینکه بیت کوین به این اندازه محبوب شود، مشکلی از نظر مدیریت تراکنش‌ها نداشت زیرا تعداد تراکنش در این بلاک چین زیاد نبود. امروزه، با وجود صدها هزار تراکنشی که به‌صورت روزانه در این شبکه اتفاق می‌افتد، سرعت تراکنش می‌تواند کمتر و کارمزد آن بالاتر باشد. در نتیجه، شبکه بیت کوین در مدیریت تعداد زیاد تراکنش‌ها و در عین حال، پایین نگه داشتن کارمزدها با مشکل روبروست. به این مسئله مقیاس پذیری گفته می‌شود.

یکی از راه‌های دستیابی به مقیاس‌پذیری، تغییر اندازه بلوک بیت کوین است. یک بلوک جدید در یک شبکه بلاک چین حاوی تراکنش‌های جدیدی است که به‌صورت دوره‌ای به بلاک چین اضافه می‌شوند. در BTC و BCH این امر از طریق فرایندی به نام استخراج (Mining) رخ می‌دهد. در این فرایند ماینرها (Miners) از قدرت محاسباتی خود برای حل معادلات ریاضی پیچیده استفاده می‌کنند. در استخراج بیت کوین و بیت کوین کش، ماینرها با هم رقابت می‌کنند تا اولین نفری باشند که معادلات را حل کرده‌اند و حق اضافه کردن بلوک جدید به بلاک چین را برده‌اند. در عوض، آن‌ها به‌خاطر کمک به اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید و امنیت بخشیدن به شبکه، پاداشی را به شکل BTC یا BCH دریافت می‌کنند.

اندازه بلوک در بلاک چین بیت کوین، ۱ مگابایت است که این باعث می‌شود تعداد تراکنش‌های قابل‌پردازش به‌شدت محدود شود و افراد زیادی در صف انتظار تایید تراکنش‌ها بمانند. تنها راهی که به‌عنوان کاربر برای سرعت بخشیدن به این روند در اختیار دارید این است که کارمزد تراکنش بالایی را بپردازید تا ماینرها تراکنش شما را در اولویت اعتبارسنجی قرار دهند.

بحث‌ها در مورد مشکل مقیاس پذیری بیت کوین سال‌ها ادامه داشت تا اینکه در نهایت، برخی ماینرها و توسعه‌دهندگان، انجمن بیت کوین کش را تشکیل دادند و در ۱ آگوست ۲۰۱۷ و با ایجاد هارد فورک، اندازه بلوک را از ۱ مگابایت به ۸ مگابایت افزایش دادند. این امر منجر به تقسیم بلاک چین بیت کوین و تولد ارز بیت کوین کش شد. اندازه بلوک در BCH در حال حاضر به ۳۲ مگابایت رسیده است. اگرچه تغییر اندازه بلوک و افزایش آن به انجام تعداد بیشتری تراکنش کمک می‌کند، یک بده بستان نیز وجود دارد.

بلوک‌های بزرگتر به این معنی است که افراد کمتری می‌توانند به نود (Node) یا کامپیوتر یا سرورهایی که بلاک چین را ذخیره و به کاربران ارائه می‌کنند تبدیل شوند. این بدین دلیل است که بلوک‌های بزرگتر فضای بیشتری از هارد دیسک را اشغال می‌کنند و در نتیجه هزینه بیشتری را برای نودها به دنبال دارند. این مسئله مطمئنا باعث تمرکزگرایی بیشتر نودها می‌شود. در نتیجه، برخی عوامل مخرب اما قدرتمند می‌توانند شبکه را به خطر بیندازند و امنیت آن را تضعیف کنند.

بنابراین، بیت کوین در نظر دارد که مقیاس‌پذیری را با راه‌حل‌های لایه دو یا برون‌زنجیره‌ای (Off-Chain) مانند شبکه لایتنینگ (Lightning Network) بهبود ببخشد اما بیت کوین کش با افزایش اندازه بلوک‌ها به دنبال راه‌حل‌های درون‌زنجیره‌ای (On-Chain) برای مقابله با مشکل مقیاس پذیری است.

تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین: کارمزد تراکنش

همانطور که مطرح شد یکی از انتقادات اصلی که به بیت کوین وارد می‌شود، کارمزد بالای تراکنش در این بلاک‌چین است. در حال حاضر، یکی از تفاوت های بیت کوین کش و بیت کوین، کارمزد تراکنش در این دو شبکه است؛ به‌طوری‌که میانگین کارمزد تراکنش در بلاک چین بیت کوین کش نسبت به کارمزد تراکنش در بیت کوین کمتر است (۰.۰۰۱۹ دلار برای BCH و ۰.۳۹ دلار برای BTC). با این حال، این مقایسه هنوز منصفانه نیست، زیرا بلاک‌چین بیت کوین کش به اندازه بیت کوین استفاده نمی‌شود و بنابراین، بار این شبکه زیاد نیست.

فرق بیت کوین کش با بیت کوین: سرعت تراکنش

بلوک‌های BCH می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را به‌صورت همزمان در خود جای دهند. این بدین معنی است که بیشتر احتمال دارد تراکنش‌ها بدون نیاز به منتظر ماندن برای بلوک بعدی در یک بلوک قرار گیرند. با این حال، این نکته لازم به ذکر است که BCH به اندازه BTC استفاده نمی‌شود و ترافیک این شبکه هنوز به اندازه ترافیک شبکه بیت کوین بررسی نشده است. در هر صورت، BCH از نظر ارتفاع بلوک از BTC جلوتر است که این نشانه‌ای واضح از سرعت بالای استخراج بلوک‌ها و تایید تراکنش‌ها در این بلاک‌چین است.

فرق بیت کوین با بیت کوین کش - بیت کوین کش بخریم یا نه - چطور بیت کوین بخریم
تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

تفاوت BCH و BTC: پذیرش

از نظر موضوع پذیرش از سوی کاربران و معامله‌گران، بیت کوین کاملا برنده است. اگرچه این تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین، ممکن است در آینده تغییر کند، کیف پول‌ها، صرافی‌های متمرکز، تاجران و افراد بیشتری از BTC استفاده می‌کنند. البته این واقعیت که بیت کوین اولین ارز دیجیتال است و سابقه زیادی دارد احتمالا به این موضوع کمک کرده است. این در حالی است که بیت کوین کش از سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرده است. پذیرش بالای بیت کوین نسبت به بیت کوین کش کاملا از میزان بالای تراکنش‌های روزانه آن مشخص است.

فرق بیت کوین با بیت کوین کش: قدرت هش

وقتی نوبت به هش ریت (Hashrate) یا قدرت استخراج بیت کوین کش و بیت کوین می‌رسد، BTC کاملا برنده است. هش ریت کلی بیت کوین کش که نشان‌دهنده میزان قدرت محاسباتی ماینرها برای تایید تراکنش‌ها و امن کردن شبکه است، بسیار کمتر از بیت کوین است. هش ریت بر این اساس تعیین می‌شود که تعداد حدس‌ها در ثانیه چقدر است.

با توجه به هش ریت بیت کوین کش، این شبکه در معرض حمله ۵۱ درصدی است. حمله ۵۱ درصدی به این معنی است که یک فرد یا گروه مخرب، ۵۱ درصد از هش ریت شبکه یا بیشتر از آن را به دست می‌آورد و می‌تواند اقداماتی آسیب‌زننده به شبکه را انجام دهد.

تفاوت BCH و BTC: قیمت

یکی دیگر از نکات مهم در مورد تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین، قیمت این ارزهای دیجیتال است. وقتی نوبت به قیمت می‌رسد، شکست دادن بیت کوین از این لحاظ بسیار دشوار می‌شود. رشد قیمت BTC از زمان معرفی در دنیای سرمایه‌گذاری بی‌سابقه بوده است اما عملکرد BCH به اندازه روش کار بیت کوین قوی نبوده است، زیرا در برخی از دوره‌ها ارزش خود را نیز از دست داده است.

در پایان، همانطور که در مورد تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین مطرح شد، BCH از نظر اندازه بلوک و کارمزد و سرعت تراکنش، BTC را شکست داده است اما در این امر شکی نیست که بیت کوین از پذیرش بسیار گسترده‌تری برخوردار است. علاوه بر این، بیت کوین به دلیل داشتن هش ریت بالاتر امن‌تر است و همچنین، با توجه به عملکرد فوق‌العاده‌ای که داشته است، از ارزش بالاتری در بازار برخوردار است. با این حال، ممکن است هم BCH و هم BTC در آینده نقش‌های مهمی ایفا کنند؛ به‌طوری‌که خرید و فروش بیت کوین بیشتر برای ذخیره ارزش و خرید و فروش بیت کوین کش بیشتر به‌عنوان ابزار پرداخت استفاده شوند.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*