صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left کانادا left راهنمای کامل تحصیل فوق لیسانس در کانادا – قسمت دوم

راهنمای کامل تحصیل فوق لیسانس در کانادا – قسمت دوم

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

کانادا با داشتن حدود ۱۹۰ هزار دانشجوی بین‌المللی از بیش از ۲۰۰ کشور جهان یک کشور کلیدی در آموزش عالی است. آموزش و پرورش در سطح جهانی، جامعه چندفرهنگی و سیستم سازگار با مهاجرت از عوامل اصلی علاقه دانشجویان سراسر جهان به تحصیل در کانادا است. در قسمت اول راهنمای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا بهترین دانشگاه‌ها و محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در این کشور و همچنین، هزینه فوق لیسانس در کانادا را معرفی کردیم. در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا، بورسیه‌های تحصیلی و مراحل اپلای برای تحصیل فوق لیسانس در کانادا را به شما معرفی کنیم.

بورسیه کارشناسی ارشد در کانادا - شرایط تحصیل فوق لیسانس در کانادا
تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

شرایط اپلای برای کارشناسی ارشد کانادا چیست؟

تحصیل فوق لیسانس در کانادا نیاز به برخی پیش‌نیازها دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

مدارک تحصیلی کافی

بیشتر دانشگاه‌های کانادا برای ارائه پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد از شما سابقه ۱۶ سال تحصیل می‌خواهند. این مدت شامل چهار سال تحصیل در مقطع لیسانس نیز می‌شود.

حداقل معدل مورد نیاز

دانشگاه‌های کانادایی در مورد معدل سختگیرند. حداقل معدل مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی از این دانشگاه‌ها در مقطع فوق لیسانس، بر اساس CGPA محاسبه می‌شود و سه از چهار است. اگرچه بیشتر دانشگاه‌ها بر معدل سال‌های سوم و چهارم دوره لیسانس متمرکز هستند برخی از آن‌ها ممکن است به معدل سال‌های اول و دوم نیز توجه کنند. بنابراین، توصیه می‌شود که سعی کنید معدل خود را در تمام سال‌های تحصیل لیسانس، بالا نگه دارید.

نمرات GRE

برای گرفتن پذیرش از برخی دانشگاه‌های کانادایی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد لازم است در امتحان GRE شرکت کنید اما حداقل نمره مورد نیاز برای این آزمون توسط هر دانشگاه، به‌صورت متفاوتی تعیین می‌شود. اگر به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه برتر کانادایی هستید بهتر است از ۳۴۰ نمره، ۳۰۵ تا ۳۱۵ را بدست بیاورید.

مدرک زبان

برای اینکه اثبات کنید سطح زبان انگلیسی شما برای درس خواندن در کانادا کافی است و می‌توانید در این کشور زندگی کنید، مهم است مدرک آیلتس (IELTS)، تافل (TOEFL) یا سایر مدارک معتبر زبان داشته باشید. حداقل نمره آیلتس و تافل برای تحصیل فوق لیسانس در کانادا بسته به دانشگاه متفاوت است اما معمولا به نمره ۶.۵ تا ۷ آیلتس و ۹۰ تافل نیاز دارید.

ددلاین دانشگاه‌های کانادا چه زمانی است؟

زمان پذیرش دانشگاه‌های کانادایی شامل سه دوره می‌شود که ترم پاییز و زمستان آن در میان دانشجویان بین‌المللی محبوب‌تر است. زمان پذیرش ترم پاییز، سپتامبر و زمان پذیرش ترم زمستان، ژانویه است. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است برای ترم بهار نیز پذیرش داشته باشند که در ماه می است.

ددلاین دانشگاه های کانادا توسط هر دانشگاه تعیین می‌شود و معمولا شش تا نه ماه پیش از شروع برنامه تحصیلی است. توصیه می‌شود که هر چه زودتر برای اپلای اقدام کنید تا زمان کافی برای آمادگی و فراهم کردن مدارک مورد نیاز داشته باشید.

چه بورسیه‌هایی برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا وجود دارد؟

اسکالرشیپ‌های متعددی برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. برخی از آن‌ها توسط دولت و برخی دیگر توسط دانشگاه‌های کانادایی یا سازمان‌های شناخته‌شده تامین می‌شوند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در کانادا را معرفی می‌کنیم.

اسکالرشیپ Hani Zeini

دانشجویان بین‌المللی با وضعیت اقتصادی ضعیف می‌توانند برای این اسکالرشیپ در کانادا درخواست دهند. برای ثبت درخواست علاوه بر مدارک تحصیلی نیاز به اثبات درآمد پایین خانواده دارید. بیشترین مقدار کمک‌هزینه‌ای که از طریق این اسکالرشیپ دریافت می‌کنید، ۱۰۰۰ دلار است.

اسکالرشیپ Humber International Entrance

یکی از اسکالرشیپ‌های کارشناسی ارشد فول فاند برای دانشجویان بین‌المللی این اسکالرشیپ است. در نتیجه گرفتن این اسکالرشیپ از پرداخت همه یا بخشی از شهریه دانشگاه معاف می‌شوید. در صورتی که این اسکالرشیپ را دریافت کنید و سال اول تحصیل، GPA خود را ۷۵ درصد و بالاتر حفظ کنید، واجد شرایط دریافت اسکالرشیپ در سال دوم نیز خواهید بود.

بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه مانیتوبا

دانشجویان بین‌المللی دارای سوابق تحصیلی عالی می‌توانند برای بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba Graduate Fellowships) درخواست دهند. با این اسکالرشیپ می‌توانید حداکثر ۱۴ هزار دلار برای یک دوره تحصیلی ۱۲ ماهه دریافت کنید.

بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی ونیر (Vanier)

این بورسیه توسط دولت کانادا ارائه می‌شود و دانشجویان بین‌المللی دارای سوابق تحصیلی عالی می‌توانند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند. مبلغ این بورسیه ۵۰ هزار دلار کاناداست.

اسکالرشیپ‌های تحصیلات تکمیلی انتاریو

این اسکالرشیپ‌ها به دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل فوق لیسانس در کانادا ارائه می‌شود. این اسکالرشیپ برای همه رشته‌های تحصیلی قابل دریافت است.

مدارک مورد نیاز برای اپلای فوق لیسانس در کانادا چیست؟

برای اینکه اثبات کنید پیش‌نیازها و شرایط تحصیل فوق لیسانس در کانادا را دارید و درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا را ثبت کنید لازم است برخی مدارک را آماده کنید. این مدارک در ادامه معرفی شده‌اند.

  • فرم اپلیکیشن: فرم اپلیکیشن را می‌توانید از طریق ایمیل یا از طریق وبسایت دانشگاه دریافت کنید. پرداخت هزینه اپلیکیشن فی (Application Fee) نیز در همین مرحله انجام می‌شود.
  • سوابق تحصیلی:  لازم است مدرک دیپلم و کارشناسی خود را به‌صورت ترجمه‌شده رسمی را به دانشگاه ارائه کنید.
  • توصیه‌نامه: توصیه‌نامه نقش مهمی در اخذ پذیرش تحصیلی دارد و شامل متنی امضاشده از سوی فردی است که از نظر تحصیلی و حرفه‌ای به‌خوبی با شما آشناست و می‌تواند نقاط قوت و ضعف و ویژگی‌های مثبت شما را لیست کند.
  • انگیزه‌نامه: انگیزه‌نامه نیز مدرکی بسیار مهم برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کاناداست و به شما کمک می‌کند خودتان را فردی مناسب برای تحصیل فوق لیسانس در کانادا نشان دهید و دلایل خود را برای این تصمیم بیان کنید.
تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا - شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا - بورسیه کارشناسی ارشد در کانادا
مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

نحوه اپلای برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا چگونه است؟

اگرچه ممکن است مهاجرت تحصیلی به کانادا پیچیده به نظر برسد، وقتی از مراحل و پیش‌نیازهای آن آگاه باشید مسیر برای شما روشن‌تر خواهد بود. در ادامه با این مراحل آشنا می‌شوید.

انتخاب دانشگاه

اولین گام برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا، انتخاب دانشگاه مناسب است. برخی دانشگاه‌ها که به آن‌ها علاقه‌مندید را انتخاب کنید و سپس بررسی کنید که کدامیک از آن‌ها رشته تحصیلی مورد نظر شما را ارائه می‌دهند.

بررسی شرایط و ددلاین دانشگاه

پس از اینکه دانشگاه‌های مورد نظر خود را انتخاب کردید، ددلاین و پیش‌نیازهای اخذ پذیرش از آن‌ها را بررسسی کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی برای ادامه مسیر داشته باشید.

ثبت نام در آزمون‌های لازم

گام بعدی که لازم است انجام دهید آمادگی برای آزمون‌های لازم از جمله GRE، تافل، آیلتس، PTE یا در برخی موارد دولینگو (Duolingo) و ثبت نام و شرکت در آن‌هاست.

آماده کردن انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه

همانطور که مطرح شد دو مدرک مهم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه است. بنابراین، بر آماده کردن یک انگیزه‌نامه قوی و گرفتن توصیه‌نامه از سوی فردی معتبر تمرکز کنید.

ارسال درخواست پذیرش تحصیلی و مدارک مورد نیاز

آخرین گام این است که درخواست و مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه‌های مورد نیاز ارسال کنید. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است مدارک دیگری نیز از شما بخواهند که با بررسی وبسایت آن‌ها می‌توانید این موضوع را بررسی کنید.

فرصت‌های شغلی پس از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا چیست؟

پس از اینکه تحصیل فوق لیسانس در کانادا را به اتمام رساندید فرصت دارید که به اندازه سال‌های تحصیل خود در این کشور کار کنید اما مدت آن نباید بیش از سه سال باشد. به‌منظور کار در کانادا لازم است درخواست خود را برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) ظرف ۹۰ روز پس از فارغ‌التحصیلی، ثبت کنید.

فرصت‌های شغلی مختلفی در کانادا وجود دارد و این کشور اخیرا در زمینه جذب نیروی کار ماهر خارجی بسیار فعال بوده است. بنابراین، تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا یک فرصت فوق‌العاده جهت کار در این کشور خواهد بود و حتی می‌تواند در نهایت، منجر به دریافت اقامت دائم از این کشور شود.

در نهایت، مهاجرت به کاناد از طریق تحصیل با توجه به موقعیت‌ها و فرصت‌های مختلفی که فراهم می‌کند می‌تواند یک گزینه مناسب برای زندگی در کشوری توسعه‌یافته باشد. در این میان، تحصیل فوق لیسانس در کانادا به دلیل دوره تحصیلی کوتاه و امکان کار پس از فارغ‌التحصیلی به‌ویژه بیش از سایر گزینه‌های مهاجرت تحصیلی مورد توجه قرار گرفته است و هر ساله تعداد بسیار زیادی از افراد به دانشگاه‌های کانادا درخواست پذیرش تحصیلی ارسال می‌کنند. علاوه بر این، هزینه تحصیل در کانادا نسبت به هزینه تحصیل در کشورهای آمریکا، استرالیا و انگلیس کمتر است و اسکالرشیپ‌های متعددی برای دانشجویان در این کشور وجود دارد.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*