صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های تخصصی left آزمون GMAT چیست؟ همه چیز درباره آزمون جی مت

آزمون GMAT چیست؟ همه چیز درباره آزمون جی مت

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

آزمون GMAT بیش از ۶۰ سال است که پرکاربردترین آزمون برای پذیرش در رشته‌های مرتبط با کسب‌وکار محسوب می‌شود و اهمیت زیادی برای افزایش شانس پذیرش در این رشته‌های تحصیلی دارد. در ادامه آزمون جی مت را به‌صورت مفصل به شما معرفی کرده و روش ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون GMAT را برای شما شرح می‌دهیم.

آزمون GMAT چیست؟

آزمون GMAT چیست؟

آزمون GMAT یا Graduate Management Admission Test، آزمونی است که برای ارزیابی مهارت‌های دانشجویان متقاضی پذیرش رشته‌های کسب‌وکار در سطح تحصیلات تکمیلی طراحی شده است. این امتحان یکی از مدارک مورد نیاز اپلای برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی در رشته‌های MBA و کارشناسی ارشد سایر رشته‌های مرتبط با کسب‌وکار است. نمره بالا در این آزمون حتی می‌تواند به شما کمک کند که بورسیه تحصیلی دریافت کنید.
آزمون جی مت یک آزمون تطبیقی کامپیوتری (CAT) است. این بدین معنی است که سختی برخی از بخش‌های امتحان بر اساس پاسخ شما به سوالات قبلی تنظیم می‌شود. به عبارت دیگر، اگر به سوالات اول پاسخ درست دهید، سوالات بعدی سخت‌تر خواهند بود اما اگر به آن‌ها اشتباه جواب دهید، سوالات بعدی آسان‌تر خواهند بود. مهارت‌هایی که در این آزمون ارزیابی می‌شوند شامل دانش زبان انگلیسی، مهارت‌های ریاضی و مهارت‌های تحلیلی هستند.

تاریخچه آزمون GMAT

در مورد تاریخچه آزمون جی مت نیز لازم است بدانید که در سال ۱۹۵۳، ۹ دانشکده کسب‌وکار پیشرو با یکدیگر متحد شدند تا آزمونی را برای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های کسب‌وکار ایجاد کنند. طراحی این آزمون با کمک ETS انجام شد و در ابتدا “پذیرش برای تحصیلات تکمیلی کسب و کار” یا (ATGSB) مخفف Admissions Test for Graduate Study in Business نام داشت. به این ترتیب، اولین آزمون جی مت در شش فوریه ۱۹۵۴ برگزار شد که ۱۲۹۱ داوطلب برای اولین بار در آن شرکت کردند. در سال ۱۹۷۶ نام این آزمون به GMAT تغییر کرد.

چه کسانی می‌توانند در آزمون جی مت شرکت کنند؟

هیچ معیار سخت‌گیرانه‌ای برای واجد شرایط بودن به‌منظور شرکت در GMAT در نظر گرفته نشده است. با این حال، مهم است قبل از شرکت در این امتحان، واجد شرایط بودن خود برای دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید تا هزینه و وقت خود را هدر ندهید. همچنین، لازم است بدانید برای شرکت در آزمون باید ۱۸ ساله یا بالاتر باشید. افراد ۱۳ تا ۱۷ ساله می‌توانند با اجازه‌نامه والدین یا قیم قانونی خود در آزمون ثبت نام کنند.
از سوی دیگر، اگرچه بیشتر افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند لیسانس دارند، با هر مدرک تحصیلی‌ می‌توان در امتحان جی مت شرکت کرد. هر فرد با هر مدرک تحصیلی واجد شرایط پرداخت هزینه جی مت و شرکت در این آزمون محسوب می‌شود.

ساختار آزمون GMAT چگونه است؟

شرکت در  امتحان GMAT به‌طور کلی ۳ ساعت و ۷ دقیقه طول می‌کشد. این آزمون به زبان انگلیسی و به‌صورت کامپیوتری برگزار می‌شود و هر بخش آن دارای محدودیت زمانی است. در جدول زیر با ساختار آزمون جی مت آشنا می‌شوید.

بخش آزمونتعداد سوالات و محدودیت زمانینوع سوالطیف نمره
ارزیابی نوشتاری تحلیلی
(Analytical Writing Assessment)
۱ موضوع (۳۰ دقیقه)تجزیه و تحلیل یک موضوع۰ تا ۶
استدلال یک‌پارچه
(Integrated Reasoning)
۱۲ سوال (۳۰ دقیقه) استدلال چندمنبعی
تفسیر تصاویر گرافیکی
تجزیه و تحلیل دو بخشی
تجزیه و تحلیل جدول
۱ تا ۸
استدلال کمی
(Quantitative Reasoning)
۳۱ سوال (۶۲ دقیقه)کفات داده
حل مسئله
۶ تا ۵۱
استدلال کلامی
(Verbal Reasoning)
۳۶ سوال (۶۵ دقیقه)درک مطلب
استدلال انتقادی
تصحیح جمله
۶ تا ۵۱
در مجموع۸۰ سوال (۳ ساعت و ۷ دقیقه)۲۰۰ تا ۸۰۰

ترتیب بخش‌های آزمون جی مت چگونه است؟

در جولای سال ۲۰۱۷، امکان انتخاب ترتیب بخش‌های آزمون جی مت معرفی شد. این ویژگی به شرکت‌کنندگان در آزمون اجازه می‌دهد امتحان را شخصی‌سازی کنند و تجربه خود از آزمون را کنترل کنند. به این ترتیب، شما می‌توانید از میان ۳ ترتیب زیر، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

  • ارزیابی نوشتاری تحلیلی، استدلال یکپارچه، استدلال کمی، استدلال کلامی.
  • استدلال کلامی، استراحت هشت دقیقه‌ای (اختیاری)، استدلال کمی، استراحت هشت دقیقه‌ای (اختیاری)، استدلال یکپارچه، ارزیابی نوشتاری تحلیلی.
  • استدلال کمی، استدلال کلامی، استدلال یکپارچه، ارزیابی نوشتاری تحلیلی.

تفاوت GMAT و GRE چیست؟

اگرچه آزمون GMAT و GRE از ابعاد مختلفی با ی‌کدیگر متفاوت هستند، اما مهم‌ترین تفاوت این ۲ آزمون این است که GMAT عمدتا برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های کسب‌وکار استفاده می‌شود اما آزمون GRE برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی اکثر رشته‌ها از جمله کسب‌وکار کاربرد دارد.
اگر بین انتخاب آزمون GMAT یا GRE مردد هستید، تصمیم‌گیری شما به این موضوع بستگی دارد که می‌خواهید در چه رشته‌ای تحصیل کنید. اگر حتما می‌خواهید در رشته MBA ادامه تحصیل بدهید GMAT برای شما مناسب‌تر است اما اگر هنوز در مورد رشته تحصیلی مورد نظر خود شک دارید، آزمون GRE گزینه مناسب برای شماست. به‌طور کلی، اگر می‌خواهید در رشته MBA بهترین دانشگاه‌ها مانند بهترین دانشگاه های آمریکا تحصیل کنید یکی از معیارهای مهم این است که در آزمون جی مت شرکت کنید و در آن نمره بالایی بدست آورید.

منابع آزمون GMAT

وب‌سایت آزمون GMAT یک نرم‌افزار رایگان برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته است. این نرم‌افزار نوعی شبیه‌ساز آزمون واقعی GMAT است و نقش بسزایی برای آمادگی افراد در آزمون دارد. همچنین این وب‌سایت تمرین‌های رایگانی را به‌صورت هفتگی برای آمادگی متقاضیان ارائه می‌دهد.

  • برای دانلود نرم‌افزار رایگان GMAT به این لینک مراجعه کنید.
  • برای انجام تمرین‌های رایگان آزمون GMAT به این لینک مراجعه کنید.

هزینه آزمون GMAT چقدر است؟

هزینه آزمون جی مت بسته به کشور برگزار کننده متفاوت است. با توجه به اینکه آزمون جی مت در ایران برگزار نمی‌شود هزینه آن بر اساس اینکه می‌خواهید در چه کشوری امتحان بدهید، متفاوت است. هزینه آزمون حضوری GMAT در کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان، ۲۵۰ دلار و هزینه آزمون آنلاین آن در این کشورها، ۲۷۵ دلار است. از سوی دیگر در کشورهای امارات و قطر، هزینه آزمون حضوری GMAT برابر ۲۷۵ دلار و هزینه آزمون GMAT آنلاین، ۳۰۰ دلار است.

سیستم امتیاز‌دهی آزمون GMAT

آزمون GMAT به گونه‌ای است که در حین امتحان، کامپیوتر عملکرد شما را ارزیابی می‌کند و تغییراتی را در روند سوالات ایجاد می‌کند. این همان قابلیت Adaptive یا تطبیقی بودن آزمون GMAT است. در واقع تطبیقی بودن آزمون GMAT بدین گونه است که قبل از شروع امتحان، پیش‌فرض آن این است که شما فرد متوسطی هستید و سوالات اولیه‌ای که برای شما طرح می‌کند درجه سختی متوسط دارد. وقتی به سوال پاسخ درست می‌دهید، سوال بعدی برای شما سخت‌تر می‌شود. عکس این قضیه هم وجود دارد. اگر شما به سوال اول پاسخ اشتباه دهید، سوالات بعدی آسان‌تر می‌شوند. این الگوریتم، امتیاز شما را بین بازه ۲۰۰ تا ۸۰۰ اندازه‌گیری می‌کند. از آن‌جایی که هیچ سوالی را نمی‌توان Skip کرد، باید سعی کنید زمان خود را مدیریت کنید و برای پاسخ دادن به سوالات سخت تمامی وقت خود را هدر ندهید.
البته قابل توجه است که بخش نگارش تحلیلی علاوه‌بر برنامه کامپیوتری، توسط یک انسان نیز تصحیح و بررسی می‌شود و نمر آن ۰ تا ۶ است. بعد از اتمام آزمون GMAT نمرات غیررسمی در اختیار شما قرار می‌گیرند. اگر از نمرات خود راضی باشید می‌توانید آن را ثبت کنید و در صورت ناراضی بودن می‌توانید آن را کنسل کنید.

آزمون gmat بین المللی

نحوه ثبت نام آزمون GMAT چگونه است؟

پیش از هر چیز لازم است بدانید که شما تنها می‌توانید در طول ۱ سال، ۵ بار در آزمون GMAT شرکت کنید و بین هر آزمون وجود فاصله حداقل ۱۶ روزه ضروری است. همچنین، به‌طور کلی، تنها ۸ بار در زندگی خود مجاز به شرکت در این امتحان هستید. مدرک GMAT به مدت ۵ سال معتبر است. اگر قصد ثبت نام آزمون GMAT را دارید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به وبسایت رسمی آزمون GMAT مراجعه کنید.
  2. با وارد کردن نام و نام خانوادگی، ایمیل و رمز عبور، یک حساب کاربری ایجاد کنید.
  3. پس از ورود به حساب کاربری و سپس، شروع فرایند ثبت نام، اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.
  4. اطلاعات تحصیلی و شغلی خود را وارد کنید.
  5. اطلاعات را تایید و ارسال کنید.
  6. مکان و زمان آزمون GMAT را مشخص کنید.
  7. هزینه امتحان جی مت را پرداخت کنید.

برای پرداخت هزینه ثبت نام GMAT می‌توانید از خدمات تهران پیمنت استفاده کنید. این مجموعه در کمتر از ۳ ساعت و با کارمزد کم، هزینه آزمون جی مت را پرداخت و به شما کمک می‌کند که ثبت نام خود را نهایی کنید. علاوه‌بر این، در صورت بروز هر گونه مشکل در این فرایند، می‌توانید به‌راحتی و به‌سرعت از تیم پشتیبانی قوی تهران پیمنت کمک بگیرید.

آیا آزمون GMAT در ایران برگزار می‌شود؟

متاسفانه آزمون GMAT در ایران برگزار نمی‌شود. حتی پیشنهاد می‌شود برای نسخه مبتنی بر کامپیوتر آن نیز در ایران شرکت نکنید. زیرا با آی‌پی ایران نمی‌توان در این آزمون شرکت کرد و باید از فیلترشکن استفاده کنید. این موضوع سبب کند شدن سرعت شما در آزمون می‌شود. برای شرکت در آزمون جی مت می‌توانید به کشورهای همسایه مانند امارات، بحرین، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان سفر کنید.

چگونه برای آزمون GMAT آماده شویم؟

GMAT یک آزمون استاندارد است که هر سال، افراد زیادی در سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند. در حالی که در وبسایت GMAT می‌توانید به انواع منابع آزمون جی مت دسترسی پیدا کنید، نکات زیر را نیز در مورد آمادگی آزمون GMAT به یاد داشته باشید:

  • به‌دقت بررسی کنید که چقدر برای شرکت در آزمون فرصت دارید و هر چه زودتر مطالعه را شروع کنید تا بدون عجله برای امتحان آماده شوید.
  • از مطالعه همزمان برای بخش‌های مختلف امتحان خودداری کنید. پس از اینکه بر یک بخش GMAT مسلط شدید، سراغ بخش بعدی بروید.
  • زمان خود را به‌دقت مدیریت کنید و پاسخ دادن به‌موقع را تمرین کنید. این کار به شما کمک می‌کند که در هنگام شرکت در آزمون دچار کمبود وقت نشوید.
  • دانش ریاضی خود را بهبود ببخشید زیرا در این آزمون از حوزه‌هایی مانند جبر، هندسه و سایر موارد سوال طرح می‌شود.

نکاتی که در آزمون GMAT باید رعایت کنید

وب‌سایت رسمی GMAT یک چک لیستی را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده است که به آن‌ها کمک می‌کند راحت‎‎‌‌تر برای این آزمون آماده شوند. در این لیست به نکاتی که باید در قبل و حین آزمون رعایت شود مانند بررسی مدارک، نداشتن وسایل ممنوعه و برنامه‌ریزی برای زمان آزمون اشاره شده است. در فایل PDF زیر می‌توانید تمامی این نکات را مطالعه کنید.
فایل PDF چک لیست آزمون GMAT

در نهایت، آزمون جی مت یک آزمون استاندارد چندگزینه‌ای کامپیوتری است که در سطح جهان برای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های کسب‌وکار و مدیریت مانند MBA استفاده می‌شود. نمره بالا در این آزمون و سایر موارد مهم در رزومه مانند سوابق شغلی و سوابق تحصیلی به شما کمک می‌کند که بتوانید در این رشته‌ها از دانشگاه‌های خارجی پذیرش تحصیلی بگیرید. اگرچه آزمون GMAT در ایران برگزار نمی‌شود، اما شما می‌توانید با استفاده از خدمات پرداخت ارزی تهران پیمنت، پرداخت هزینه GMAT را انجام دهید و سپس با سفر به کشورهای مجاور در این امتحان شرکت کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*