صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left GRE left آزمون GRE برای چه رشته‌هایی است؟

آزمون GRE برای چه رشته‌هایی است؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

آزمون GRE یکی از رقابتی‌ترین آزمون‌های پذیرش تحصیلی در سراسر جهان است که متقاضیان را از نظر توانایی‌های تحلیلی و زبان انگلیسی غربالگری می‌کند. دپارتمان‌های پذیرش در بسیاری از دانشگاه‌های برتر مطرح می‌کنند که امتحان GRE به اندازه توصیه‌نامه مهم است. اگرچه نمره GRE اهمیت کمتری نسبت به معدل دارد، در برخی موارد می‌تواند معدل پایین را جبران کند. از این رو، آزمون GRE می‌تواند در روند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ها بسیار تعیین‌کننده باشد. یکی از سوالاتی که در مورد این آزمون پرسیده می‌شود این است که چه کسانی نیاز به شرکت در آزمون جی آر ای دارند؟ در این مقاله به پاسخ این سوال و همچنین، این موضوع می‌پردازیم که GRE برای چه رشته‌هایی طراحی شده است.

آزمون GRE برای چه رشته‌هایی است؟

آزمون GRE چیست؟

GRE مخفف Graduate Records Examination نام یک آزمون استاندارد برای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی و دانشکده‌های کسب‌وکار است. این آزمون که در سال ۱۹۳۶ توسط بنیاد کارنگی برای پیشرفت آموزش معرفی شد، اکنون زیر نظر موسسه ETS برگزار می‌شود. امتحان GRE به دو نوع آزمون GRE General و GRE Subject تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند.

آزمون GRE Subject نسبت به GRE General عمومیت کمتری دارد و در بیشتر مواقع تنها لازم است در آزمون جی آر ای جنرال شرکت کنید. به‌طور کلی امتحان GRE یک آزمون استاندارد برای ارزیابی مهارت‌های متقاضیان و آمادگی آن‌ها برای حضور در محیط آکادمیک مقطع تحصیلات تکمیلی است. با توجه به تاثیر نمره GRE در اپلای، اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا را داشته باشید معمولا نیاز به شرکت در این آزمون دارید.

آزمون GRE برای چه رشته هایی طراحی شده است؟

همانطور که مطرح شد آزمون جی آر ای دارای دو نوع GRE General و GRE Subjects است. GRE General استدلال کمی، استدلال کلامی، تفکر انتقادی و مهارت‌های نوشتار تحلیلی را ارزیابی می‌کند. این مهارت‌ها، مهارت‌هایی هستند که در طول زمان شکل می‌گیرند، به یک رشته خاص منحصر نیستند و برای اکثر رشته‌های تحصیلی مهم هستند.

این آزمون با همه مهارت‌هایی که برای موفقیت در مقطع تحصیلات تکمیلی ضروری هستند هماهنگی زیادی دارد. با این حال، موسسه ETS بر اساس فرم اطلاعات افرادی که از جولای ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۲۰ در آزمون جی آر ای جنرال شرکت کرده‌اند گزارشی تهیه کرده و نشان داده است این افراد به دنبال پذیرش در چه رشته‌های تحصیلی بوده‌اند. در جدول زیر این اطلاعات را مشاهده می‌کنید.

رشته تحصیلی مورد نظر

درصد شرکت‌کنندگان

علوم زیستی

۲۱

علوم فیزیکی

۱۷

علوم رفتاری و اجتماعی

۱۲

مهندسی

۱۱

کسب‌وکار

۱۰

آموزش

۴

علوم انسانی و هنر

۲

حقوق

۱

سایر رشته‌ها

۳

نامشخص یا پاسخ‌داده‌نشده

۲۱

در مقابل، آزمون GRE Subject، مهارت متقاضیان را در برخی زمینه‌های تحصیلی خاص ارزیابی می‌کند. این رشته‌های تحصیلی عبارت‌اند از:

  • ریاضیات
  • فیزیک
  • روانشناسی

برگزاری آزمون شیمی GRE Subject از ماه آوریل ۲۰۲۳ متوقف شد. متقاضیان می‌توانند در کنار GRE General در آزمون GRE Subject نیز شرکت کنند اما GRE سابجکت نمی‌تواند جایگزین GRE جنرال شود.

آزمون GRE جنرال برای چه مقاطع تحصیلی است؟

همانطور که مطرح شد آزمون جی آر ای برای قبولی در مقاطع تحصیلات تکمیلی استفاده می‌شود. جدول زیر نشان می‌دهد که بر اساس گزارش ETS، افرادی که در آزمون جی آر ای جنرال در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ شرکت کرده‌اند قصد دریافت پذیرش در چه مقطع تحصیلی داشته‌اند.

مقطع تحصیلی مورد نظر

درصد شرکت‌کنندگان

کارشناسی ارشد (.M.A., M.S., M.Ed)

۳۷

دکترا (.Ph.D., Ed.D)

۲۲

MBA

۴

فوق دکترا

۱

دکترای حرفه‌ای حقوق (JD)

۱

کارشناسی ارشد تخصصی کسب‌وکار

<1

تحصیلات تکمیلی بدون مدرک

<1

پاسخ‌داده‌نشده

۳۵

ساختار آزمون جی آر ای چگونه است؟

ساختار آزمون‌ های GRE بسته به نوع آن متفاوت است. در ادامه با تفاوت ساختار انواع آزمون جی آر ای آشنا می‌شویم.

ساختار آزمون GRE جنرال

  • بخش نوشتاری تحلیلی (Analytical Writing): این مقیاس خاص، توانایی شما را از نظر ارتباط و انسجام نوشتاری و کلامی بررسی می‌کند. این بخش شامل نوشتن دو متن می‌شود. در تکلیف اول لازم است یک موضوع را ارزیابی کنید، پیچیدگی‌های آن را در نظر بگیرید و با دلایل و مثال‌هایی در مورد دیدگاه خود نسبت به موضوع بحث کنید. در تکلیف دوم لازم است طبق دستورالعمل‌های خاصی، یک موضوع را ارزیابی کنید. در این تکلیف به‌جای اینکه به درستی یا غلطی یک موضوع بپردازید، در مورد منطق استدلال خود صحبت می‌کنید. برای تکمیل این بخش، ۶۰ دقیقه فرصت دارید.
  • استدلال کلامی (Verbal Reasoning): در این بخش درک شما از زبان انگلیسی ارزیابی می‌شود. این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود که در هر قسمت آن، ۲۰ سوال برای شما در نظر گرفته شده است. نوع سوالات شامل درک مطلب، تکمیل متن و معادل جملات است. مدت‌زمان هر یک از قسمت‌های آن نیز ۳۰ دقیقه است.
  • استدلال کمی (Quantitative Reasoning): این مقیاس برای بررسی دانش ریاضی، نحوه اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل مسائل مهم طراحی شده است. این بخش نیز که به دو قسمت تقسیم می‌شود دارای ۲۰ سوال برای هر قسمت است و سوالات آن شامل مقایسه کمی، حل مسئله و تفسیر داده‌هاست. برای پاسخگویی به سوالات این بخش، ۷۰ دقیقه فرصت دارید.

این آزمون شامل دو بخش دیگر به نام بخش تحقیقاتی و بدون نمره نیز می‌شود. بخش غیرقابل تشخیص بدون نمره همانطور که از نامش مشخص است، نمره‌ای برای شما به همراه ندارد و پس از بخش نوشتاری تحلیلی به‌صورت تصادفی ظاهر می‌شود.  این بخش برای ارزیابی سوالات جدید در نظر گرفته شده است. بخش تحقیقاتی ممکن است به‌حای بخش بدون نمره ظاهر شود و نمره‌ای هم ندارد. این بخش در انتهای آزمون ظاهر می‌شود و سوالات آن نیز با اهداف تحقیقاتی طراحی شده‌اند. مدت زمان این بخش‌ها متغیر است. کل مدت‌زمان GRE General حدود ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

ساختار آزمون GRE سابجکت

ساختار GRE Subject کاملا با ساختار GRE General تفاوت دارد و این بدین دلیل است که GRE سابجکت تنها برای سه رشته طراحی شده است. هر یک از آزمون‌های جی آر ای سابجکت دارای ساختار متفاوتی هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • ریاضیات

این آزمون شامل تقریبا ۶۶ سوال چندگزینه‌ای است که این سوالات از دروسی که معمولا در دوره‌های کارشناسی ارائه می‌شوند تهیه می‌گردند. حوزه‌های ریاضیات در این بخش شامل حساب دیفرانسیل و انتگرال (۵۰ درصد)، جبر (۲۵ درصد) و سایر موضوعات (۲۵ درصد) است.

  • فیزیک

این آزمون شامل تقریبا ۱۰۰ سوال پنج‌گزینه‌ای است و حوزه‌های مکانیک کلاسیک (۲۰ درصد)، الکترومغناطیس (۱۸ درصد)، نورشناسی (۹ درصد)، ترمودینامیک و مکانیک آماری (۱۰ درصد)، مکانیک کوانتومی (۱۲ درصد)، فیزیک اتمی (۱۰ درصد)، نسبیت خاص (۶ درصد)، روش‌های آزمایشگاهی (۶ درصد) و موضوعات تخصصی (۹ درصد) را پوشش می‌دهد.

  • روانشناسی

این آزمون شامل تقریبا ۲۰۵ سوال چندگزینه‌ای است که این سوالات در حوزه‌های بیولوژیکی (۱۷ تا ۲۱ درصد)، شناختی (۱۷ تا ۲۴ درصد)، اجتماعی (۱۲ تا ۱۴ درصد)، تحولی (۱۲ تا ۱۴ درصد)، بالینی (۱۵ تا ۱۹ درصد) و اندازه‌گیری، روش تحقیق و سایر حوزه‌ها (۱۵ تا ۱۹ درصد) هستند.

مدت‌زمان آزمون GRE سابجکت ریاضیات ، ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه و مدت‌زمان آزمون‌های فیزیک و روانشناسی GRE سابجکت ۲ ساعت است.

نحوه ثبت نام آزمون GRE چگونه است؟

به تاثیر آزمون GRE در جبران معدل پایین کارشناسی بارها اشاره شده است. بنابراین، اگرچه دانشگاه های آمریکا بدون نیاز به مدرک GRE نیز وجود دارند، ثبت نام در این آزمون و کسب نمره بالا در آن می‌تواند به موفقیت شما در گرفتن پذیرش تحصیلی کمک کند. اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید برای ثبت نام لازم است به وبسایت ETS مراجعه و در این وبسایت، یک حساب کاربری ایجاد کنید. پس از ورود به حساب کاربری خود، نوع آزمون GRE و سپس، زمان و مکان آزمون را انتخاب و هزینه آن را پرداخت کنید. در این مورد، می‌توانید از راهنمای تصویری نحوه ثبت نام GRE نیز استفاده کنید.

هزینه GRE General برابر ۲۲۰ دلار و هزینه GRE Subject برابر ۱۵۰ دلار است. برای پرداخت هزینه آزمون GRE General یا ثبت نام GRE Subject می‌توانید از خدمات پرداخت ارزی تهران پیمنت استفاده کنید. این مجموعه در سریع‌ترین زمان ممکن، ثبت نام شما را نهایی می‌کند و با تیم پشتیبانی قوی خود به شما امکان می‌دهد بدون هیچ دردسری هزینه آن را بپردازید.

در پایان، GRE یکی از شناخته‌شده‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است که بدست آوردن نمره بالا در این آزمون به شما امکان می‌دهد رزومه خود را تقویت کنید. بنابراین با توجه به رشته تحصیلی مورد نظر خود و پیش‌نیازهای پذیرش دانشگاه، در یکی از دو نوع آزمون GRE ثبت‌نام کنید و احتمال گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه را افزایش دهید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*