صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های تخصصی left آزمون IMAT چیست؟ همه چیز درباره IMAT

آزمون IMAT چیست؟ همه چیز درباره IMAT

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

شرکت در آزمون IMAT می‌تواند شما را به رویای تحصیل پزشکی در برترین دانشگاه‌های ایتالیا برساند. کافی‌‌است در آزمون IMAT ثبت‌نام کنید و برای آن آماده شوید. در این مقاله سعی کرده‎‌ایم درباره آزمون IMAT و ساختار، منابع، هزینه و نحوه ثبت‌نام آن به‌صورت مفصل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آزمون IMAT در ایران

آزمون IMAT چیست؟

در جواب به سوال آزمون آیمت چیست باید گفت، آزمون International Medical Entrance Test یک آزمون تخصصی است که به‌عنوان بخشی از فرایند پذیرش در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا استفاده می‌شود. این آزمون با همکاری Cambridge Assessment Admissions Testing و Italian Ministry of Education, Universities and Research (MIUR) طراحی و برگزار می‌شود.
آزمون IMAT یک امتحان ورودی ۱۰۰ دقیقه‌ای است که سوالات آن به زبان انگلیسی طراحی شده است و برای اخذ پذیرش تحصیلی در دوره‌های پزشکی، جراحی و دندانپزشکی ایتالیا کاربرد دارد. هر فردی که قصد تحصیل در این رشته‌ها را دارد، لازم است در آزمون آیمت شرکت کند. این آزمون برای پذیرش در رشته پزشکی از دانشگاه‌های دولتی کشور ایتالیا کاربرد دارد. دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا دارای آزمون‌هایی مستقل برای ارائه پذیرش تحصیلی هستند.

ساختار آزمون IMAT چگونه است؟

IMAT یک آزمون کاغذی ۶۰ سوالی است که به ۵ بخش تقسیم می‌شود. در ادامه با بخش‌ها و سرفصل های آزمون آیمت آشنا می‌شوید.

بخش اول و دوم: استدلال منطقی (Logical Reasoning) و دانش عمومی (General Knowledge)

این بخش شامل ۹ سوال چندگزینه‌ای است که مهارت‌های عمومی در حل مسئله، درک استدلال، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، استنتاج و دانش عمومی را ارزیابی می‌کند.

بخش سوم: زیست‌شناسی (Biology)

بخش زیست‌شناسی شامل ۲۳ سوال چندگزینه‌ای است که توانایی به‌کارگیری دانش زیست‌شناسی را ارزیابی می‌کند. موضوعاتی که در این بخش پوشش داده می‌شوند، شامل سلول و زندگی آن، شیمی موجودات زنده، تولید مثل و وراثت، انرژی زیستی، آناتومی و فیزیولوژی انسان و حیوانات است.

بخش چهارم: شیمی (Chemistry)

این بخش شامل ۱۵ سوال چندگزینه‌ای است که توانایی استفاده از دانش شیمی مدرسه را می‌سنجد. برخی از موضوعات این بخش شامل جدول تناوبی، ترکیب مواد، پیوند شیمیایی، مبانی شیمی معدنی، مبانی شیمی آلی و ساختار اتم است.

بخش پنجم: ریاضی و فیزیک (Math/Physics)

این بخش شامل ۱۳ سوال چندگزینه‌ای است که توانایی به‌کارگیری دانش ریاضی و فیزیک مدرسه را ارزیابی می‌کند. موضوعات مرتبط با فیزیک در این بخش شامل ترمودینامیک، الکترودینامیک، مکانیک سیالات و الکترواستاتیک است. موضوعات مرتبط با ریاضی در این بخش شامل جبر، هندسه، احتمال و آمار است.

نام درس تعداد سوالات نمره هر بخش
اطلاعات عمومی | هوش و منطق۹۱۳.۵
زیست شناسی۲۳۳۴.۵
شیمی ۱۵۲۲.۵
ریاضی و فیزیک۱۳۱۹.۵
کل ۶۰۹۰

توجه کنید که سالانه تعداد سوالات در هر بخش تغییر می‌کند. در جدول بالا، تعداد سوالات بر طبق آخرین آزمون آیمت یعنی آزمون سال ۲۰۲۳ است.

نمره IMAT چگونه محاسبه می‌شود؟

نمره کل آزمون IMAT از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

  • ۱.۵ امتیاز برای هر پاسخ صحیح
  • ۰.۴ امتیاز منفی برای هر پاسخ اشتباه
  • ۰ امتیاز برای هر سوال پاسخ‌داده‌نشده

در پایان، یک نمره کلی به همراه یک نمره برای هر بخش گزارش می‌شود. حداکثر نمره در این آزمون ۹۰ است.

پذیرش از چه دانشگاه‌هایی به مدرک IMAT نیاز دارد؟

همان‌طور که مطرح شد، برای اینکه بتوانید در رشته پزشکی دانشگاه‌های دولتی ایتالیا تحصیل کنید، لازم است مدرک IMAT داشته باشید. دانشگاه‌هایی که مدرک IMAT را نیاز دارند عبارت‌اند از:

  • دانشگاه باری (University of Bari)
  • دانشگاه بولونیا (University of Bologna)
  • دانشگاه کامپانیا لوئیجی وان ویتلی (University of Campania Luigi Vanvitelli)
  • دانشگاه مسینا (University of Messina)
  • دانشگاه میلان (University of Milan)
  • دانشگاه میلان بیکوکا (University of Milan-Bicocca)
  • دانشگاه فدریکو دوم ناپل (University of Naples Federico II)
  • دانشگاه پاویا (University of Pavia)
  • دانشگاه ساپینزا رم (University of Rome Sapienza)
  • دانشگاه تورورگاتا رم (University of Rome Tor Vergata)
  • دانشگاه سینا (University of Siena)
  • دانشگاه تورین (University of Turin)
  • دانشگاه پادووا (University of Padova)
  • دانشگاه پارما (University of Parma)
  • دانشگاه آنکونا (University of Ancona)

برخی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه های ایتالیا با نرخ پذیرش بالا به شمار می‌روند که با داشتن مدرک IMAT می‌توانید شانس خود را برای گرفتن پذیرش از آن‌ها افزایش دهید.

آزمون آیمت در چه زمان و مکانی برگزار می‌شود؟

زمان برگزاری آزمون IMAT بر خلاف بسیاری از آزمون‌های دیگر به‌شدت محدود است. بنابراین، فرصت شرکت در آن زیاد نخواهد بود. ثبت‌نام این آزمون هر سال سوم تا بیست و پنجم ماه جولای (ماه تیر) شروع شده و زمان برگزاری آن در ماه سپتامبر (ماه شهریور) است. کشورهای برگزار کننده این آزمون را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

کشور برگزار کنندهشهر برگزارکننده
آذربایجان باکو
برزیلسائو پائولو
کاناداتورنتو
قبرسنیکوزیا
چینپکن
فرانسهپاریس
آلمانفرانکفورت
سوئیسزوریخ
اسپانیامادرید
مصرآتن
هنگ کنگهنگ کنگ
هند دهلی نو
ایتالیا باری – پاویا – میلان- ناپل – بلونیا
رم – پارما – پادووا – تورینو – سیه‌نا
مسینا – آنکونا – کاتانیا
پاکستانلاهور
لهستان ورشو
ترکیه استانبول – آنکارا
عربستان سعودی جده
آفریقای جنوبی  یوهانسبورگ
امارات متحده عربی دبی
انگلیس لندن
آمریکا نیویورک

آیا آزمون آیمت در ایران برگزار می‌شود؟

در حال حاضر، آزمون IMAT در ایران برگزار نمی‌شود. اگر قصد شرکت در امتحان IMAT را دارید، لازم است به کشورهای دیگری که دارای مراکز مجاز برگزاری این آزمون هستند سفر کنید. کشورهای همسایه ایران که در آن‌ها آزمون آیمت برگزار می‌شود شامل ترکیه، امارات و آذربایجان می‌شوند.

هزینه شرکت در آزمون IMAT چقدر است؟

هزینه آزمون آیمت ۱۱۴ پوند، ۱۳۰ یورو یا ۱۶۴ دلار است. ارزی که پرداخت می‌کنید به کشور محل آزمون بستگی دارد.

کاربرد آزمون IMAT چیست؟

اگر تمایل دارید در زمینه‌های پزشکی، جراحی و غیره به دانشگاه‌های مشهور ایتالیا اپلای کنید، این آزمون و دریافت نمره قبولی عالی در آن به شما کمک می‌کند. از دیگر مزیت‌های این آزمون می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • با داشتن مدرک IMAT شما اعتبار بالایی در کشور ایتالیا خواهید داشت و به عنوان فردی حرفه‌ای شناخته می‌شوید.
  • در کشور ایتالیا، با داشتن مدرک آیمت می‌توانید فرصت‌های شغلی بهتری داشته باشید.
  • این آزمون می‌تواند به شما کمک کند تا شانس دریافت fund داشته باشید.

نحوه ثبت نام در آزمون آیمت چگونه است؟

داوطلبانی که در کشورهایی خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند لازم است برای شرکت در امتحان IMAT، پیش‌ثبت‌نام انجام دهند. پیش‌ثبت‌نام آزمون IMAT ایتالیا معمولا از آوریل شروع شده و تا انتهای ماه ژوئن ادامه می‌یابد. برای انجام این مرحله لازم است به سفارت ایتالیا در ایران یا نزدیک‌ترین کنسولگری مراجعه کنید و برخی مدارک و فرم‌ها را ارائه دهید.
برای اینکه بدانید دقیقا چه مدارکی برای ارائه به سفارت یا کنسولگری لازم است، می‌توانید با سفارت ایتالیا در ایران تماس بگیرید. پس از اینکه مدارک خود را ارائه کردید، سفارت مدرک ارزشیابی تحصیلی (DoV) را به شما ارائه می‌دهد. این مدرک اثبات می‌کند که ۱۲ سال تحصیل کرده‌اید و واجد شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا هستید. ۳ مورد از مهم‌ترین مدارکی که لازم است همراه خود به سفارت یا کنسولگری ایتالیا ببرید عبارت‌اند از:

  • فرم A: این فرم را پر کرده و امضا کنید.
  • مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی ترجمه رسمی به زبان ایتالیایی
  • یک قطعه عکس
  • کپی پاسپورت

یک نکته مهم دیگر در مورد ثبت نام IMAT این است که ۳ دانشگاه تورین، پاویا و مسینا دارای برنامه پیش‌ثبت‌نام مختص به خودشان برای آزمون هستند که قبل از روند رسمی پیش ثبت نام IMAT شروع می‌شود. آن‌ها این برنامه را در وب‌سایت خود اعلام می‌کنند. پس از اینکه پیش ثبت نام را انجام دادید، لازم است در ماه جولای برای ثبت نام آزمون IMAT اقدام کنید. برای انجام آن به وبسایت Univesritaly مراجعه کرده و یک حساب کاربری بسازید. دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس بر روی ادامه کلیک کنید تا روند ثبت نام شما شروع شود. سپس، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کشوری را که می‌خواهید با سفر به آن در آزمون شرکت کنید انتخاب کنید.
  2. پس از انتخاب کشور، مراکز برگزاری آزمون IMAT را مشاهده می‌کنید که لازم است یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  3. پس از وارد کردن جزئیات لازم و پذیرفتن شرایط و قوانین، هزینه آزمون IMAT را پرداخت کنید. برای پرداخت هزینه IMAT می‌توانید از تهران پیمنت کمک بگیرید.

در صورت پرداخت موفقیت‌آمیز هزینه به صفحه تایید منتقل خواهید شد و دو ایمیل تایید نیز دریافت می‌کنید. یکی از ایمیل‌ها تایید پرداخت و دیگری تایید زمان و مکان آزمون است. یک نسخه از این ایمیل‌ها را در روز آزمون همراه خود داشته باشید.

آزمون IMAT

اعلام نتایج آزمون IMAT چه زمانی است؟

برگه سوالات و پاسخ‌های امتحان IMAT قبل از اعلام نتایج، در وبسایت MIUR منتشر می‌شود. نتایج آزمون نیز معمولا در عرض چهار هفته پس از تاریخ آزمون اعلام می‌شود. پس از اعلام نتایج، دانشگاه انتخابی اول در فرم A به شما یک ایمیل می‌فرستد و در مورد پذیرش، نحوه ثبت‌نام در دانشگاه و اپلیکیشن فی اطلاعات لازم را ارائه می‌دهد.

آیا آزمون IMAT سخت است؟

سختی و چالش‌برانگیز بودن آزمون آیمت به اندازه سایر آزمون‌های دریافت پذیرش تحصیلی مانند BMAT و HPAT نیست، اما به‌هیچ‌عنوان این آزمون را دست‌کم نگیرید. به هر حال، آزمون آیمت نیز مانند هر آزمون دیگری نیاز به آمادگی دارد و لازم است برای آن مطالعه کافی داشته باشید.

حداقل نمره قبولی در آزمون IMAT چند است؟

در آزمون IMAT داوطلبان بر اساس نمراتی که به دست آورده‌اند رتبه‌بندی می‌شوند و تنها افرادی که بالاترین نمره‌ها را کسب کرده‌اند می‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کنند. معمولا حداقل نمره قبولی آزمون آیمت برابر با ۴۵ است. طبیعتا هر چه نمره بالاتری در آزمون به‌دست آورید، شانس خود را برای قبولی در دانشگاه مورد نظرتان افزایش می‌دهید.

نمونه سوالات آزمون IMAT

اگر قصد دارید با سوالات آزمون IMAT بیشتر آشنا شوید یا برای این امتحان تست بزنید، می‌توانید از نمونه سوالات آزمون آیمت استفاده کنید که در ادامه لینک‌های دانلود چند نمونه را قرار داده‌ایم.

منابع آزمون IMAT

برای بخش‌های مختلف آزمون IMAT می‌توانید منابع متفاوتی را مطالعه کنید. در ادامه بهترین منابع آزمون IMAT را برای هر یک از بخش‌های آن معرفی کرده‌ایم. استفاده از برنامه مطالعه آیمت نیز می‌تواند به شما در آمادگی بیشتر برای این آزمون کمک کند.

منابع دانش عمومی و استدلال منطقی آزمون IMAT

  • کتاب ۱۲۵۰ UKCAT Practice Questions
  • کتاب The Ultimate BMAT Guide: 800 Practice Questions Techniques and strategies
  • کتاب ۷۰۰ BMAT Practice Questions

منابع زیست‌شناسی آیمت

  • کتاب Biology: For the IB Diploma
  • کتاب Pearson Biology: A Global Approach, Global Edition
  • کتاب Constanzo Physiology

منابع شیمی IMAT

  • کتاب CGP New Level Chemistry
  • کتاب IB Chemistry Study Guide

منابع ریاضی و فیزیک آزمون IMAT

  • کتاب CGP A-Level Physics for AQA
  • کتاب A-Level Physics for AQA: Year 2 Student Book

شرایط و قوانین آزمون IMAT

آزمون آیمت نیز مانند دیگر آزمون‌های بین‌المللی دارای قوانین و شرایطی است که رعایت کردن آن‌ها ضروری است. این شرایط عبارت‌اند از:

  • وجود لاک غلط‌‌‌گیر، مداد رنگی، ماژیک‌های هایلایتر، دیکشنری و وسایل الکترونیکی تقلب محسوب می‌شود.
  • در روز آزمون، اصل پاسپورت خود را باید به‌ همراه داشته باشید.
  • هیچ محدودیت سنی برای شرکت در آزمون وجود ندارد.
  • درب حوزه امتحانی پس از شروع آزمون بسته می‌شود و به‌هیچ‌وجه حق ورود ندارید. مبلغی که برای آزمون پرداخت‌اید نیز، عودت داده نمی‌شود.
  • در حوزه امتحانی حق صحبت با افراد را ندارید.
  • همراه داشتن ساعت مچی هوشمند، خوراکی و کشیدن سیگار ممنوع است.
  • خروج از حوزه امتحانی بدون هماهنگی نشانه تقلب و غیرمجاز است.

چه کسانی می‌توانند در آزمون IMAT شرکت کنند؟

  • افرادی که دارای پاسپورت معتبر و مجوز خروج از کشور را برای رسیدن به حوزه امتحانی داشته باشند.
  • حداقل سن برای این آزمون ۱۸ سالگی با داشتن مدرک دیپلم است.
  • افراد باید سطح زبان انگلیسی‌شان در حد پیشرفته باشد تا بتوانند سوالات آزمون IMAT را به درستی درک کنند و در زمان کوتاه جواب دهند.

اعتراض به نتیجه‌ آزمون IMAT

فرصت اعتراض به نمرات در آزمون آیمت نیز مانند دیگر آزمون‌های بین‌المللی وجود دارد. دانش‌آموختگان اگر نسبت به نمره خود اعتراض داشته باشند، می‌توانند اعتراض را در قالب یک فرم بنویسند و به دانشگاه مربوطه ارسال کنند. اگر اعتراض شما پذیرفته شود، هزینه پرداختی عودت داده می‌شود، در غیر این‌ صورت هزینه به شما پرداخت نخواهد شد.

در نهایت، اگر به تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های ایتالیا علاقه‌مندید، در آزمون IMAT نشرکت کنید. آزمون IMAT که تنها یک بار در سال برگزار می‌شود، یک امتحان ۱۰۰ دقیقه‌ای شامل سوالات چندگزینه‌ای در زمینه دانش عمومی، استدلال منطقی، زیست‌شناسی، شیمی و ریاضی و فیزیک است و بهترین راه آمادگی برای آن، مطالعه منابع مناسب و زدن تست‌های سال‌های گذشته است. ثبت نام IMAT در ماه جولای انجام می‌شود. برای پرداخت هزینه آزمون IMAT می‌توانید از خدمات تهران پیمنت کمک بگیرید.

سوال‌های پرتکرار شما

این آزمون در تمامی حوزه‌‌های امتحانی به‌صورت کاغذی و تستی برگزار می‌شود.

امتحان آیمت در حال حاضر در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در آن می‌توانید به کشورهای همسایه مانند امارات، ترکیه یا آذربایجان سفر کنید.

اگرچه نمی‌توان رقم دقیقی را برای پاسخ به این سوال بیان کرد، معمولا بیش از 8000 هزار نفر هر سال در این آزمون شرکت می‌کنند.

در حال‌حاضر هزینه برگزاری آزمون IMAT برابر با 130 یورو، 164 دلار آمریکا و یا 114 پوند انگلیس می‌باشد. این‌که این مبلغ تقریباً مساوی، به چه نوع ارزی محاسبه شود، به کشور محل برگزاری آزمون شما بستگی دارد و بر این اساس به طور خودکار توسط سایت مشخص شده و به شما نمایش داده می‌شود. از این رو پیش از تکمیل فرم ثبت سفارش، تا مرحله پرداخت پیش بروید و از این‌که با کدام واحد ارزی، پرداخت را انجام می دهید اطمینان حاصل فرمایید.

قبل از اینکه بتوانید برای ثبت نام آزمون IMAT اقدام کنید لازم است پیش ثبت نام آن را انجام دهید که شامل ارائه فرم A، ترجمه رسمی مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی، عکس و کپی پاسپورت خود به سفارت یاکنسولگری ایتالیا می‌شود. سفارت ایتالیا مدارک شما را تایید و مدرک ارزشیابی تحصیلی (DoV) را صادر می‌کند. با این مدرک می‌توانید در ماه جولای به وبسایت Universitaly مراجعه و زمان و مکان شرکت در امتحان را مشخص کنید و سپس، پرداخت هزینه IMAT را انجام دهید.

اگرچه آزمون IMAT نسبت به آزمون‌هایی مانند BMAT و HPAT آسان‌تر است اما آمادگی برای آن نیاز به مطالعه منابع مناسب دارد. علاوه بر این، هر چه تعداد متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه‌های ایتالیا بیشتر باشد، حداقل نمره‌ای که برای گرفتن پذیرش از دانشگاه نیاز دارید، افزایش می‌یابد.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*