صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۷

تتر (Tether) که با علامت اختصاری USDT نیز نشان داده می‌شود از زمان معرفی محبوبیت زیادی پیدا کرده است و یکی از راه‌های ورود به بازار ارز دیجیتال به شمار می‌رود. در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خرید سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) از تتر استفاده می‌کنند، برخی افراد با خرید تتر و نگهداری آن در برخی از پلتفرم‌های خدمات مالی ارز دیجیتال، سود به دست می‌آورند. با این حال، سوالی که همچنان در مورد تتر وجود دارد این است که آیا این رمز ارز امن است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با موضوع امنیت تتر بیشتر آشنا شویم.

قیمت تتر – کلاهبرداری تتر

امنیت تتر

تتر چیست؟

تتر (USDT) یک استیبل کوین (Stablecoin) محبوب در میان ارزهای دیجیتال است که قبل از پرداختن به پیچیدگی‌های آن و امنیت تتر لازم است بدانید استیبل کوین چیست. استیبل کوین‌ها رمز ارزهایی هستند که ارزش آن‌ها به دارایی دیگری، اغلب دلار آمریکا، پیوند خورده است و همچنین، به‌منظور کاهش نوسانات ذاتی در ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند. برای مثال، قیمت تتر برابر با قیمت دلار آمریکاست. استیبل کوین‌ها عمدتا برای تسهیل دادوستد آسان و کارآمد ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، هر چند آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای برای پرداخت درون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps)، حواله‌ها و تسویه حساب‌ها و سایر موارد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

USDT یک نمونه منحصربه‌فرد از استیبل کوین‌های دارای پشتوانه ارز فیات است و به‌طور گسترده‌ای در بازار ارز دیجیتال استفاده می‌شود. بر خلاف سایر استیبل کوین‌ها، استیبل کوین‌های دارای پشتوانه ارز فیات به‌منظور تضمین ارزش، ارز فیات مانند دلار آمریکا را به‌عنوان وثیقه حفظ می‌کنند. وثیقه ارز فیات نزد خزانه یا صادرکننده مرکزی حفظ می‌شود و باید نشان‌دهنده تعداد استیبل کوین‌های در گردش باشد. برای مثال، به‌ازای عرضه هر تتر جدید باید یک واحد دلار آمریکا به خزانه رمز ارز افزوده شود. رایج‌ترین استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات، USDT و USDC هستند. با این حال، محبوبیت استیبل کوین‌های الگوریتمی مانند DAI نیز به‌سرعت در حال افزایش است.

تتر چگونه به وجود آمد؟

تتر که در ابتدا با نام Realcoin شناخته می‌شد در جولای ۲۰۱۴ معرفی شد. این رمز ارز برای حل دو مسئله قابل‌توجه در ارزهای دیجیتال یعنی نوسانات بالا و عدم قابلیت تبدیل آن‌ها به ارزهای فیات شکل گرفت. تتر با صرافی Bitfinex رابطه نزدیکی دارد زیرا هر دوی آن‌ها تابع شرکت مادر iFinex هستند. در زمان شروع به کار تتر، این رمز ارز به‌طور کامل با سپرده‌های دلار آمریکا در بانک‌ها پشتیبانی می‌شد.

همه تترها در ابتدا بر روی بلاک چین بیت کوین و از طریق پروتکل Omni Layer صادر می‌شدند اما در حال حاضر، این ارز دیجیتال بخشی از بلاک چین‌های دیگر نیز هست که از میان آن‌ها می‌توان به اتریوم، بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، ترون (Tron) و ایاس (EOS) اشاره کرد.

تتر از زمان معرفی بدون مشکل نبوده است. مهم‌تر از همه، در سال ۲۰۱۹، iFinex متهم به برداشت ۷۰۰ میلیون دلار از ذخایر نقدی تتر و استفاده از آن برای بازپرداخت سرمایه‌گذاران به‌منظور پوشش زیان ۸۵۰ میلیون دلاری خود شد. مشخص نبود که آیا تخلفی صورت گرفته بود یا نه اما iFinex این اتهام را به‌شدت رد کرد.

USDT چگونه پشتیبانی می‌شود؟

تتر ادعا می‌کند که ارزش استیبل کوین‌هایش همیشه به‌صورت ۱۰۰ درصدی از طریق دارایی‌های موجود در خزانه‌اش پشتیبانی می‌شود تا برابر بودن هر واحد تتر با یک دلار آمریکا تضمین شود. بر طبق آخرین گزارش تتر، ذخایر این رمز ارز شامل ترکیبی  از موارد زیر است:

  • پول نقد
  • معادل‌های نقدی (مانند اسناد خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا و وجوه بازار پول)
  • اوراق تجاری
  • اوراق قرضه شرکت‌های سهامی
  • وام‌ها
  • سایر سرمایه‌گذاری‌ها از جمله ارزهای دیجیتال

بیشترین بحثی که در مورد ذخایر USDT وجود دارد مربوط به ذخایر غیرنقدی آن است. برای مثال، این ذخایر غیرنقدی چه هستند، ارزش آن‌ها چگونه تعیین می‌شود و اگر دارندگان استیبل کوین بخواهند سرمایه‌گذاری اولیه خود را به‌طور یکجا مبادله کنند چگونه این ذخایر غیرنقدی به پول نقد تبدیل می‌شوند.

از سوی دیگر، تتر در اولین گزارش خود مطرح کرد که اوراق تجاری، ۴۰ درصد از ذخایر پشتوانه تتر را تشکیل می‌دهند. این موضوع ترسناک بود زیرا اوراق تجاری اغلب نوع بسیار پرمخاطره‌ای از بدهی‌های بدون پشتوانه محسوب می‌شوند و نوسانات بالایی دارند. با این حال، خوشبختانه از زمان انتشار آن گزارش، تتر ادعا کرده است قسمتی از ذخایر خود که از اوراق تجاری تشکیل شده است را به میزان قابل توجهی کاهش داده است تا امنیت تتر افزایش یابد. با این حال، این بدین معنی نیست که امنیت ارز تتر کامل و بدون نقص است.

آیا تتر امن است؟

در ارتباط با مزایا و معایب تتر لازم به ذکر است که اگرچه USDT توسط پول نقد و دارایی‌های مشابه با پول نقد پشتیبانی می‌شود، برخی خطرات در مورد امنیت تتر مطرح است که آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند در مورد خرید و فروش تتر، هوشمندانه‌تر عمل کنید. در ادامه با خطرات ارز تتر بیشتر آشنا می‌شوید.

تتر یک پروژه تمرکزگراست

بر خلاف اصول تمرکززدایی ارز دیجیتال، USDT تحت نظارت یک شرکت متمرکز عمل می‌کند و از کاربران خود می‌خواهد که به این شرکت اعتماد کنند. علاوه بر این، این کمپانی متهم به دروغگویی در مورد پشتیبانی کامل رمز ارز با دلار آمریکا شده است. در فوریه سال ۲۰۲۲، پس از یک تحقیق ۲۲ ماهه، دادستان کل نیویورک با iFinex، و صرافی ارز دیجیتال Bitfinex به توافق رسید. این شرکت‌ها متهم به پنهان کردن غیرقانونی زیان شده بودند. لتیتیا جیمز (Letitia James)، دادستان کل، مطرح کرد: «ادعاهای تتر مبنی بر اینکه ارز مجازی آن در همه زمان‌ها به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شد، دروغ بود.»

در نتیجه این تخلف، iFinex به پرداخت جریمه ۱۸.۵ میلیون دلاری موظف شد و همچنین، اجازه فعالیت آن در نیویورک لغو گردید. علاوه بر این، این شرکت موظف شد که گزارش‌های فصلی‌ای را در مورد ذخایر خود ارائه کند. با وجود اینکه شواهد زیادی در مورد کلاهبرداری تتر وجود داشته است، کمپانی iFinex همچنان این اتهامات را رد می‌کند.

اگر تتر شکست بخورد، ممکن است کل صنعت ارز دیجیتال از هم بپاشد

USDT بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار و سومین ارز دیجیتال بزرگ در جهان است. این رمز ارز ۸۵ درصد از حجم معاملات بیت کوین را تشکیل می‌دهد و اگر از بین برود قیمت بیت کوین دوباره به حدود ۵۰۰۰ دلار سقوط می‌کند.

روهان گری (Rohan Grey)، استادیار حقوق در کالج حقوق دانشگاه ویلامت (Willamette University) مطرح می‌کند: «دنیای روبه‌رشد استیبل کوین‌ها بدون شک در حال حاضر زیربنای کل جامعه ارز دیجیتال است که اگر از هم بپاشد، کل فضای ارز دیجیتال از هم پاشیده می‌شود.» به همین دلیل، یکی از سوالات متداول در مورد این رمز ارز این است که ایا تتر نابود میشود؟

مقررات بانکی، وضعیت قانون‌گذاری و فعالیت‌های حسابرسی تتر نامشخص است

نحوه فرایند صدور توکن‌های جدید تتر و فعالیت‌های حسابرسی آن نامعلوم است و از شفافیت کافی برخوردار نیست. از سوی دیگر، این کمپانی در طول عمر خود دائما شریک بانکی و حوزه قضایی نظارتی خود را تغییر داده و به همین دلیل، نگرانی‌هایی را در مورد مشروعیت و جایگاه قانونی پروژه ایجاد کرده است.

ایا تتر معتبر است – ایا تتر نابود میشود – خطرات ارز تتر

آیا تتر امن است؟

چه جایگزین‌هایی برای تتر وجود دارد؟

اگرچه تتر محبوب‌ترین استیبل کوین در بازار است، چندین جایگزین قوی برای آن وجود دارد. برخی از تفاوت‌های میان این استیبل کوین‌ها ناشی از نهاد صادرکننده توکن، نحوه حفظ قیمت بر اساس ارز فیات و پشتوانه ارز دیجیتال است. در ادامه با چند مورد از امیدوارکننده‌ترین استیبل کوین‌ها آشنا می‌شوید.

USDC

USDC که به آن USD Coin نیز گفته می‌شود توسط Circle و در سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرد که هر واحد آن با یک دلار آمریکا برابر است. بر خلاف USDT، پشتوانه USDC بیشتر شامل پول نقد و معادل‌های آن می‌شود. بر خلاف USDT که تنها شرکت تتر، توکن‌های آن را صادر می‌کند، USDC می‌تواند توسط سایر موسسات عضو Centre Network مانند Coinbase نیز صادر و بازخرید شود.

USDC چهارمین ارز دیجیتال و دومین استیبل کوین بزرگ جهان از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود. اگرچه حجم معاملات USDC از USDT کمتر است، امنیت آن به‌طور گسترده‌ای بیش از امنیت تتر در نظر گرفته می‌شود زیرا پشتوانه آن عمدتا پول نقد یا معادل‌های پول نقد است. با این حال، این استیبل کوین نیز همچنان با مسئله تمرکزگرایی روبروست و بر خلاف اصول ارز دیجیتال کار می‌کند.

BUSD

BUSD نیز مانند USDT و USDC یک استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات است که ارزش آن به دلار آمریکا پیوند خورده است. این استیبل کوین توسط Paxos و Binance پایه‌گذاری شد. در نتیجه، BUSD به‌طور گسترده‌ای  در معاملات صرافی بایننس استفاده می‌شود. Paxos از تکنولوژی بلاک چین برای ارائه استیبل کوین خود به‌عنوان خدمات به کمپانی‌های خارجی استفاده می‌کند.

اداره سرویس‌های مالی ایالت نیویورک (New York State Department of Financial Services) وظیفه مقررات‌گذاری بر BUSD را به عهده دارد. همچنین، مهم است بدانید که BUSD یکی از تنها استیبل کوین‌هایی است که توسط موسسات مالی تایید شده است و توسط شرکت‌های حسابداری بین‌المللی حسابرسی می‌شود.

DAI

DAI یک استیبل کوین غیرمتمرکز است که توسط پلتفرم MakerDAO ساخته شده است و بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند. هدف آن حفظ ارزش هر واحد DAI برابر با دلار آمریکا بدون نیاز به مرجع متمرکز و از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) است. از آنجایی که DAI بر روی بلاک چین اتریوم ذخیره می‌شود، می‌توان آن را به‌راحتی و بدون نیاز به واسطه مثل بانک ذخیره کرد یا به افراد دیگر در هر نقطه از جهان ارسال کرد.

DAI ارزش خود را از طریق پشتوانه دلار آمریکا حفظ نمی‌کند. در عوض، ارزش این استیبل کوین به پشتوانه ارزهای دیجیتال حفظ می‌شود که اتر شکل اصلی وثیقه این رمز ارز است. استفاده از اتر به‌عنوان وثیقه به‌گونه‌ای طراحی شده است که همیشه ارزش آن بیش از ارزش DAI صادرشده برای شما باشد. به این روش، وثیقه‌گذاری بیش از حد (Over-Collateralization) گفته می‌شود. این بدین دلیل است که نوسانات ارز دیجیتال بالاست و بنابراین، باید پشتوانه استیبل کوین، میزان بالایی از رمز ارز باشد تا استیبل کوین بتواند ارزش خود را حفظ کند.

در پایان، به‌طور کلی USDT یک استیبل کوین محبوب، کارآمد و مفید است که به دلایل متعددی نیز بحث‌برانگیز شده است. سابقه متزلزل و عدم شفافیت تتر و پشتوانه محدود پول نقد یا دارایی‌های مشابه با پول نقد، خرید تتر را به یک سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز تبدیل کرده است. بنابراین، بهترین روش این است که تنها به اندازه معاملات روزانه یا هفتگی خود تتر بخرید. اگرچه USDT دارای خزانه عظیمی است و ممکن است به این دلیل امنیت تتر بالا باشد، بهتر است در پورتفولیوی خود انواع استیبل کوین را در نظر بگیرید تا خطر سقوط یک استیبل کوین خاص و از بین رفتن کل پورتفولیو را کاهش دهید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*