صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left رمزارز left آیا اتریوم بهتر از بیت کوین است؟

آیا اتریوم بهتر از بیت کوین است؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

اتریوم  و بیت کوین دو رمز ارز بسیار مهم در بازار ارز دیجیتال هستند که ممکن است آن‌ها را از قبل در پورتفولیوی خود داشته باشید. با این حال، یک سوال مهم در مورد این رمز ارزها این است که کدامیک از این دو بهترند؛ اتریوم یا بیت کوین؟ اگرچه، سرمایه‌گذاری بر ارز دیجیتال به‌طور کلی با ریسک همراه است، خرید بیت کوین به دلیل تاریخچه و سابقه زیاد آن در بازار می‌تواند ریسک کمتری داشته باشد. اتریوم نیز از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است. در ادامه با جزئیات بیشتری به مقایسه اتریوم و بیت کوین پرداخته‌ایم.

نمودار مقایسه بیت کوین و اتریوم – اتریوم یا بیت کوین – تفاوت اتریوم و بیت کوین

مقایسه رشد اتریوم و بیت کوین

بیت کوین چیست؟

قبل از پرداختن به مقایسه اتریوم و بیت کوین، مهم است که با هر یک از این شبکه‌ها آشنا شوید. سرمایه‌گذاران به ارز دیجیتال بیت کوین یا به‌عنوان یک دارایی باارزش برای ذخیره یا به‌عنوان ابزاری برای پرداخت نگاه می‌کنند. این بدین معنی است که وقتی بیت کوین می‌خرید، در واقع در حال خرید دارایی مالی هستید. به عبارت دیگر، بیت کوین اساسا فرمی جایگزین برای پول در نظر گرفته می‌شود. اگرچه افراد زیادی قبل از عرضه بیت کوین به ایجاد شکلی از پول غیرفیزیکی و غیرمتمرکز فکر می‌کردند اما عرضه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ اولین باری بود که باعث شد این فکر به‌صورت موفقیت‌آمیز اجرا شود.

هدف فرد یا افرادی به‌عنوان خالق بیت کوین و تحت نام ساتوشی ناکاموتو  ایجاد ارزی بود که کاملا مستقل باشد و هیچ واسطه شخص ثالثی در آن دخالت نداشته باشد. بر خلاف ارزهای فیات مانند پوند و دلار، بیت کوین توسط یک بانک مرکزی صادر نمی‌شود. در عوض، به دلیل استفاده از مکانیسم اجماع اثبات کار یا Proof of Work (PoW) در شبکه بیت کوین، رمز ارزهای این شبکه به‌عنوان پاداش و در نتیجه فرایندی به نام استخراج یا ماینینگ (Mining) که یک روش به دست آوردن بیت کوین است، ایجاد و عرضه می‌شوند. ماینرها (Miners) ابزاری هستند که تراکنش‌های مبتنی بر بلاک‌چین را پردازش و اطلاعاتی دائمی و ۱۰۰ درصد امن از هر تراکنش بیت کوین ایجاد می‌کنند.

ماینرها به‌عنوان اداره‌کنندگان یا مرجع غیرمتمرکز، به تقویت اعتبار شبکه بیت کوین کمک می‌کنند. در واقع، شبکه بلاک‌چین بیت کوین، سیستمی است که تضمین می‌کند یک سکه فارغ از اینکه به کجا و چند بار ارسال می‌شود، همیشه با سکه‌ای دیگر برابر است. ماینرها در یک نرخ ثابت و روبه‌کاهش، بیت کوین دریافت می‌کنند. این بدین دلیل است که الگوریتم بیت کوین به‌گونه‌ای از قبل برنامه‌ریزی شده است که حداکثر عرضه آن ۲۱ میلیون سکه باشد. با توجه به دشواری فزاینده نحوه استخراج بیت کوین، امروزه بسیاری از افراد خرید بیت کوین را ترجیح می‌دهند.

اتریوم چیست؟

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در سال ۲۰۱۵ این شبکه مبتنی بر بلاک‌چین را راه‌اندازی کرد. رمز ارز اتریوم به‌جای اینکه صرفا یک سیستم پرداخت باشد، برای اجرای خودکار قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) طراحی شده است. از سوی دیگر، این پلتفرم برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) نیز استفاده می‌شود. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر روی شبکه‌های همتابه‌همتا (Peer-to-Peer)، مانند بازی‌ها و فضاهای مجازی بدون یک مرجع مرکزی عمل می‌کنند. اتریوم برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، زبان برنامه‌نویسی خاص خودش را بر روی بلاک‌چین ایجاد کرده است.

علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند از اتریوم برای ایجاد بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال مبتنی بر آن استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین تحولاتی که در اتریوم اتفاق افتاده است، تغییر مکانیسم اجماع آن از PoW به مکانیسم اثبات سهام یا Proof of Stake (PoS) تحت عنوان پروژه‌ای به نام اتریوم ۲ بود. بنابراین، در این شبکه دیگر نیازی به حل الگوریتم‌های رمزنگاری توسط کامپیوترها برای تایید تراکنش‌ها نیست. در عوض، افراد با استیک کردن (Staking) یا نگهداری اتریوم خود می‌توانند از سیستم، پاداش دریافت کنند.

به‌طور کلی، یکی از نکات مهم در مقایسه اتریوم و بیت کوین این است که رمز ارز اتریوم دارای چهار کاربرد اساسی در این شبکه است: اتریوم به‌عنوان ارز دیجیتال در صرافی‌ها معامله می‌شود، برای سرمایه‌گذاری ذخیره می‌گردد، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای پرداخت کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم استفاده می‌شود.

اتریوم و بیت کوین چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

بلاک‌چین‌های عمومی و رمزنگاری شده، اساس هر دو شبکه اتریوم و بیت کوین است اما آن‌ها از ابعاد مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. آگاهی از این تفاوت‌ها در تصمیم‌گیری برای خرید اتریوم یا بیت کوین بسیار کمک‌کننده است. قبل از اینکه به‌طور مفصل به مقایسه اتریوم و بیت کوین بپردازیم، خلاصه‌ای از تفاوت‌های میان این دو را در جدول زیر مطرح می‌کنیم.


بیت کوین

اتریوم

خالق

ساتوشی ناکاموتو

ویتالیک بوترین

تاریخ راه‌اندازی

ژانویه ۲۰۰۹

جولای ۲۰۱۵

هدف اولیه

جایگزینی ارزهای ملی در طول بحران مالی سال ۲۰۰۸

استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین برای حفظ شبکه پرداخت غیرمتمرکز و ذخیره کد کامپیوتری

کاربردها

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال و قراردادهای هوشمند

مکانیسم اجماع

PoW

PoS

زمان بلاک (Block Time)

حدود ۱۰ دقیقه

حدود ۱۲ ثانیه

پردازش در هر ثانیه

۷ تراکنش در ثانیه

۳۰ تراکنش در ثانیه

حداکثر عرضه

۲۱ میلیون بیت کوین

بی‌نهایت

قبل از اینکه بخواهید تصمیم بگیرید کدامیک از این دو رمز ارز بهترند، مهم است که با تفاوت اتریوم و بیت کوین به‌خوبی آشنا باشید. در این صورت می‌توانید در بازار ارز دیجیتال هوشمندانه‌تر عمل کنید. در ادامه با مقایسه اتریوم و بیت کوین بیشتر آشنا می‌شوید.

مقایسه اتریوم و بیت کوین: مکانیسم اجماع

نکته مهم در مقایسه اتریوم و بیت کوین این است که هر دو این شبکه‌ها از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کنند اما اتریوم قابل‌اعتمادتر است. اتریوم به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهد بر روی این پلتفرم توسعه پیدا کنند. مکانیسم PoW که توسط بیت کوین استفاده می‌شود به گره‌ها یا نودهای (Nodes) شبکه اجازه می‌دهد که با وضعیت همه اطلاعات ثبت‌شده موافقت کنند و مانع از انواع خاصی از حملات به شبکه شوند.

در سپتامبر ۲۰۲۲ با توسعه اتریوم ۲، مکانیسم اجماع اتریوم به PoS تغییر کرد و این باعث شد که اتریوم ایمن‌تر و پایدارتر شود. یکی از انتقادهای اساسی به مکانیسم PoW این است که به دلیل قدرت محاسباتی لازم برای این مکانیسم، PoW بسیار انرژی‌بر است. این در حالی است که PoS قدرت محاسباتی را با استیک کردن جایگزین می‌کند و در نتیجه، میزان مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و اعتبارسنج‌ها را جایگزین ماینرها می‌کند. اعتبارسنج‌ها با استیک کردن دارایی‌های ارز دیجیتال خود، توانایی ایجاد بلوک‌های جدید را فعال می‌کنند.

 مقایسه اتریوم و بیت کوین: کاربردها

نکته بسیار مهم دیگر درمورد مقایسه اتریوم و بیت کوین، کاربرد این شبکه‌هاست. از آنجایی که بیت کوین به‌عنوان جایگزین ارز فیات توسعه پیدا کرده است، هم به‌عنوان ابزاری برای معامله و هم به‌عنوان ذخیره ثروت قابل‌استفاده است. این در حالی است که با اتریوم، کاربران مالکیت بیشتری بر اطلاعات خود دارند و از طریق آن می‌توانند اپلیکیشن‌هایی را بر روی بلاک‌چین ایجاد و اجرا کنند.

در حالی که هم بیت کوین و هم اتریوم رمز ارز هستند، در ارتباط با تفاوت بلاک چین بیت کوین و اتریوم می‌توان گفت که هدف اصلی رمز ارز اتریوم، سودآورتر و آسان‌تر کردن قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و دیگر راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین است. توکن‌های ERC-20 که مبتنی بر بیت کوین هستند نیز در شبکه اتریوم وجود دارند. این نسخه‌ای توکن‌شده (Tokenized) از بیت کوین است که بر روی اتریوم توسعه پیدا کرد تا از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بهره ببرد.

مقایسه اتریوم و بیت کوین: حداکثر عرضه

نکته دیگر در مورد تفاوت اتریوم و بیت کوین که می‌تواند بر سرمایه‌گذاری بر روی این رمزارزها تاثیر بگذارد، حداکثر عرضه این دو است. اتریوم نامحدود است؛ اگرچه عرضه این ارز دیجیتال به‌صورت مداوم انجام می‌شود، با تولید بیشتر سکه‌ها، سرعت عرضه کاهش می‌یابد. در مقابل، تعداد بیت کوین‌ها به ۲۱ میلیون محدود است. با گذشت زمان، عرضه محدود این سکه باعث افزایش تقاضا برای آن و تمایل بیشتر برای خرید بیت کوین می‌شود و در نتیجه ارزش ارز دیجیتال بیت کوین را بالا می‌برد.

مقایسه اتریوم و بیت کوین: شهرت

هنگام مقایسه اتریوم و بیت کوین متوجه می‌شوید که بیت کوین سابقه طولانی‌تری نسبت به اتریوم دارد. این ارز دیجیتال، رمز ارزی است که مردم درباره آن بیشتر از سایر رمز ارزها شنیده‌اند. بیت کوین شهرت زیادی دارد و کمپانی‌های زیادی مثل مایکروسافت (Microsoft)، استارباکس (Starbucks) و بی ام و (BMW) آن را می‌پذیرند.

بیت کوین و اتریوم

فرق بین اتریوم و بیت کوین

آیا اتریوم بهتر از بیت کوین است؟

یکی از سوالات متداول در هنگام سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال این است که اتریوم یا بیت کوین، کدام بهتر است؟ در حال حاضر، با توجه به فرق بین اتریوم و بیت کوین، پاسخ به این سوال بسیار سخت است. برخی از متخصصان بر این باورند که بیت کوین فقط به این دلیل که اولین ارز دیجیتال است همیشه ارزشمند خواهد بود. در مقابل، اتریوم مشکلات خاص خودش را دارد اما از پتانسیل بالایی نیز برای ارزشمندتر شدن برخوردار است.

همانطور که در مقایسه اتریوم و بیت کوین مطرح شد هدف این دو رمز ارز با یکدیگر متفاوت است. این موضوع که اتریوم بهتر از بیت کوین است یا خیر، تا حد زیادی به این بستگی دارد که به دنبال چه هستید. علاوه بر این، برخی عوامل شخصی نیز در این زمینه تاثیرگذارند. این عوامل شامل میزان سرمایه، رویکرد کوتاه‌مدت یا بلندمدت و همچنین، توانایی شما در ریسک کردن می‌شوند.

بیت کوین همچنان برجسته‌ترین دارایی در فضای ارز دیجیتال است که با سایر رمز ارزها فاصله زیادی دارد. این رمز ارز به‌خوبی در بازار تثبیت شده است و به این منظور طراحی شده که در طول زمان ارزش بیشتری کسب کند. اگرچه ممکن است بیت کوین در آینده‌ای نزدیک سودآور نشود اما ممکن است در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده در سبد ارز دیجیتال، ارزی ارزشمند باشد.

در مقابل، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، ارزش واقعی اتریوم به کمیاب بودن یا کاربردهای فعلی آن گره نخورده است. در عوض، ارزش کنونی و آتی اتریوم به‌طور ذاتی با پتانسیل آن برای متحول کردن فضای دیجیتال ارتباط دارد. قراردادهای هوشمند اتریوم می‌توانند هر چیزی از انتقال وام مسکن تا نحوه ایجاد محتوای آنلاین و استفاده از آن را تغییر دهند. علاوه بر این، هیجان‌انگیزترین کاربردهای آتی اتریوم، مواردی هستند که ما حتی به آن‌ها هنوز فکر هم نکرده‌ایم.

سرمایه‌گذارانی که بر روی خرید و فروش اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنند این کار را با امید به اینکه این تکنولوژی به پتانسیل کامل خود دست پیدا کند انجام می‌دهند که البته نشانه‌های متعددی برای وقوع آن وجود دارد. علاوه بر این، بسیاری از دیگر سرمایه‌گذاران مانند مایکروسافت و جی پی مورگان (JP Morgan)، تحت تاثیر تکنولوژی اتریوم قرار گرفته‌اند.

سرانجام، بیشتر افراد بر این تصورند که اتریوم و بیت کوین رقیب یکدیگر هستند اما این موضوع درست نیست. همانطور که در مقایسه اتریوم و بیت کوین مطرح شد این دو رمز ارز علی‌رغم شباهت‌هایی که با یکدیگر دارند از جهات مختلفی با هم متفاوت هستند و هر یک از کاربرد متفاوتی برخوردارند. اگر در مورد خرید و فروش اتریوم و خرید و فروش بیت کوین مردد هستید، با توجه به مقایسه رشد اتریوم و بیت کوین می‌توان گفت که شاید داشتن هر دوی این رمز ارزها در پورتفولیو ایده خوبی باشد و به شما کمک کند که سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*