صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left تافل left در روز آزمون تافل iBT چه می‌گذرد؟

در روز آزمون تافل iBT چه می‌گذرد؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

هر متقاضی هنگام شرکت در امتحان تافل، درباره نحوه ثبت نام آزمون تافل (TOEFL iBT)، منابع آزمون تافل، مراکز برگزاری آزمون تافل در ایران، نمونه سوالات آزمون تافل iBT و حتی نحوه ساخت اکانت تافل به اندازه کافی اطلاعات کسب می‌کند؛ اما شاید کمتر کسی به دنبال پاسخی برای این پرسش است که دقیقا در روز آزمون تافل iBT چه می‌گذرد؟
کسب اطلاعات کافی درباره روز آزمون تافل می‌تواند به طرز محسوسی استرس شما را کاهش دهد. در سال‌های اخیر اکثر مراکز آزمون تافل وب‌سایت‌های خود را بروز‌رسانی کرده‌اند و حتی در مواردی عکس‌هایی را از محوطه بیرونی ساختمان و سالن‌هایی را که در داخل ساختمان برای آزمون در نظر گرفته شده، در وب‌سایت خود قرار داده‌اند.
دانستن نکاتی نظیر نوع میز و صندلی، نحوه پارتیشن‌بندی، فاصله بین آزمون‌دهندگان، نوع و اندازه مانیتور، صفحه کلید و Headset، داوطلبان را در رسیدن به تصویر واضحی از فرآیند روز آزمون کمک می‌کند. در این مطلب درباره نکاتی که باید پیش از آزمون، در جلسه آزمون و پس از آن بدانید صحبت می‌کنیم تا کاملا بدانید در روز آزمون تافل iBT چه می‌گذرد.

کسب اطلاعات درباره ثبت نام آزمون تافل iBT

روز پیش از برگزاری آزمون تافل

یک روز قبل از آزمون تافل دو کار مهم باید انجام بدهید. اولین کار پرینت برگه‌ی تاییدیه ثبت نام یا Ticket Confirmation است که آن را می‌توانید از پروفایل شخصی خود از قسمت View Order (s) در وبسایت ETS پیدا کرده و چاپ کنید. دومین کار همراه داشتن اسناد هویتی مانند گذرنامه، کارت ملی و گواهینامه رانندگی است.
البته توصیه ما این است کارت ملی یا گذرنامه خود را به همراه داشته باشید تا دغدغه‌ای بابت پذیرش مدارک و تایید آن‌ها در مراکز برگزاری آزمون نباشد. نکته مهم در ارائه مدارک شناسایی این است که حتما باید این مدارک اعتبار داشته باشند و اگر گواهینامه خود را ارائه می‌دهید عکس گواهینامه حتما باید جدید باشد.
شاداب و سرحال بودن در روز آزمون بسیار حائز اهمیت است که این موضوع با رعایت نکاتی مانند استراحت و خواب کافی در شب آزمون، داشتن تغذیه مناسب و خوردن مواد مغذی که باعث هوشیاری ذهن می‌شود، دست یافتنی است. همچنین کوتاه بودن مسیر شما از خانه تا مرکز آزمون و به تبع آن طی کردن مسیر در زمانی کمتر، موجب خستگی به مراتب کمتری می‌شود و درنتیجه سر جلسه باانرژی بیشتری حاضر می‌شوید.
بسیاری از داوطلبان در زمان اوج ددلاین‌ها در آزمون تافل ثبت نام می‌کنند و این مسئله موجب می‌شود تا نتوانند در نزدیک‌ترین مراکز برگزاری آزمون تافل، صندلی رزرو کنند. نتیجه این‌که مجبور به انتخاب مرکزی دورتر از محل زندگی خود می‌شود.
این موضوع گاهی موجب می‌شود در شهر محل زندگی‌تان نیز نتوانید صندلی خالی پیدا کنید و مجبور شوید به شهر دیگری برای شرکت در آزمون تافل سفر کنید. در چنین حالتی پیشنهاد می‌کنیم یک روز زودتر به شهر محل آزمون سفر کنید و یک محل اقامت مناسب و نزدیک به مرکز برگزاری آزمون برای خود رزرو کنید. چنانچه بخواهید درباره ددلاین بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم مطلب «ددلاین (Deadline) چیست و مهمترین ددلاین‌ها چه زمانی هستند؟» را مطالعه کنید.

در روز آزمون تافل iBT چه می‌گذرد

روز برگزاری آزمون تافل

روز برگزاری آزمون تافل توصیه می‌شود یک ساعت زودتر در محل آزمون حاضر شوید. مراکز آزمون معمولا فهرست اسامی آزمون‌دهندگان آن روز را روی تابلوهای اعلانات و درهای ورودی خود نصب می‌کنند. پس از مشاهده این فهرست از محل قرارگیری صندلی و میز خود یعنی طبقه و سالنی که در آنجا باید آزمون دهید، مطلع می‌شوید.
علاوه‌بر فهرست اسامی آزمون‌دهندگان، در تابلو اعلانات نکاتی در خصوص ارائه مدارک به مسئولان آزمون و وسایل مجازی که می‌توانید همراه خود داشته باشید، نوشته شده است. نکاتی همچون رعایت قوانین امتحان، همراه نداشتن هر نوع خوراکی و نوشیدنی در زمان برگزاری امتحان و عدم استعمال دخانیات. البته در بعضی از مراکز اجازه همراه داشتن یک بطری آب در هنگام برگزاری آزمون، به شما داده می‌شود.
پس از ورود به مرکز و قبل از شروع آزمون، برگه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد که در آن قوانین و مقررات آزمون نوشته شده است و باید بعد از تکمیل کردن و امضای این برگه، آن را به مسئولان برگزاری امتحان تحویل بدهید. امضای این برگه به منزله آگاهی کامل شما از قوانین و مقرات آزمون تافل محسوب شده و ETS آن را به منزله آگاهی متقاضی از قوانین و مقررات تلقی می‌کند. این برگه Confidentially and Regulations Agreement نام دارد و مراکز برگزاری آزمون تافل موظفند این اظهارنامه را به ETS ارسال کنند. چنانچه اظهارنامه را به متصدی آزمون تحویل ندهید، برگه امتحان شما تصحیح نخواهد شد.
پس از ورود به سالن، متصدیان آزمون جهت بررسی مدارک هویتی و تحویل اظهارنامه امضا شده شما را فرا می‌خوانند. سپس از شما تقاضا می‌کنند تا تمامی وسایل نظیر کیف پول، کلید، خودکار و سایر وسایل متفرقه را داخل سبدهای مخصوص قرار داده و تحویل دهید. بعد از گرفتن عکس از شما با استفاده از دوربین وب‌کم و در حضور نماینده ETS، به سالن و میزی که قرار است آزمون دهید هدایت می‌شوید.
پس از هدایت شما به میز امتحان، از شما خواسته می‌شود با انجام مراحلی از سالم بودن صفحه کلید، مانیتور و Headset قرار داده شده، اطمینان حاصل کنید. از ضبط مناسب صدای خود به وسیله میکروفون مطمئن شوید و حجم صدای پخش شده از هدست را تنظیم کنید. اگر اشکالی در سخت‌افزارها مشاهده کردید، با حفظ خونسردی بلافاصله به متصدی آزمون، موضوع را اطلاع دهید. متصدی آزمون تعدادی برگه را به همراه خودکار روی میز قرار می‌دهد.
طبق قوانین ETS، تنها می‌توانید از خودکار و برگه‌های ارائه شده در مرکز آزمون استفاده کنید. در نتیجه از بردن هر گونه برگه و نوشت‌افزار به داخل سالن اکیدا خودداری کنید. در صورتی که در حین آزمون برگه‌های شما رو به اتمام بود، با بلند کردن دست خود می‌توانید مسئولان سالن را آگاه کرده و برگه جدید بگیرید.
برگه‌های ارائه شده در مرکز آزمون جهت نوت‌برداری در اختیار شما قرار می‌گیرد. نت‌برداری حین آزمون تافل تکنیک مهمی است و پیشنهاد می‌کنیم مطلب تکنیک نت برداری در آزمون‌ تافل iBT را برای این موضوع مطالعه کنید.

شروع آزمون تافل

با نزدیک شدن به زمان شروع آزمون، مسئولان سالن با مراجعه به میز تک تک داوطلبان و وارد کردن کد امنیتی، نرم‌افزار آزمون را اجرا می‌کنند. به این ترتیب، آزمون تافل iBT آغاز می‌شود. به منظور آشنایی بیشتر با زمان‌بندی آزمون تافل iBT پیشنهاد می‌کنیم جدول زیر را مطالعه کنید.

نام مهارتتعداد سوالات / تسکمدت زمان پاسخگوییحداقل و حداکثر نمره
مهارت در خواندن (Reading)۲۰ سوال۳۵ دقیقه۰ تا ۳۰
مهارت شنیداری (Listening)۲۸ سوال۳۶ دقیقه۰ تا ۳۰
مهارت گفتاری (Speaking)۴ تسک ۱۶ دقیقه۰ تا ۳۰
مهارت نوشتاری (Writing)۲ تسک ۲۹ دقیقه۰ تا ۳۰
مجموع (Total)۵۴ سوال و تسککمتر از ۲ ساعت۰ تا ۱۲۰ نمره

مطابق با جدول بالا، ابتدا سوالات بخش Reading روی مانیتور ظاهر می‌شود. در بخش ریدینگ ۲ متن به شما نمایش داده می‌شود که باید در مدت زمان ۳۵ دقیقه به ۲۰ سوال پاسخ دهید. هنگام پاسخگویی به سوالات بخش ریدینگ می‌توانید زمان باقیمانده این بخش را در نوار بالای صفحه خود مشاهده کنید. چنانچه درباره نحوه پاسخ‌دهی به سوالات بخش ریدینگ سوالی ذهنتان را مشغول کرده پیشنهاد می‌کنیم تکنیک‌ های Reading آزمون تافل را مطالعه کنید.
پس از پاسخ‌دهی به سوالات بخش Reading، نوبت به سوالات بخش Listening می‌رسد. مدت زمان بخش لیسنینگ تافل ۳۶ دقیقه است. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره سوالات لیسنینگ داشته باشید می‌توانید چگونه از بخش Listening آزمون تافل iBT نمره دلخواه را کسب کنیم؟ را مطالعه کنید.
مطابق با آخرین تغییراتی که از ۲۶ جولای ۲۰۲۳ روی آزمون‌های تافل صورت گرفته، زمان استراحت ۱۰ دقیقه‌ای (بریک) حذف شده است. بنابراین پس از اتمام بخش لیسنینگ، بخش سوم یعنی اسپیکینگ آغاز می‌شود. در بخش اسپیکینگ ۴ سوال مطرح می‌شود و در مجموع ۱۶ دقیقه فرصت دارید تا در این بخش با موفقیت به سوالات پاسخ دهید. قسمت پایانی امتحان تافل مربوط به مهارت Writing است. در بخش رایتینگ ۲ سوال مطرح می‌شود که در مجموع ۲۹ دقیقه برای پاسخگویی به رایتینگ‌ها زمان خواهید داشت. جهت آشنایی بیشتر با نمونه سوالات آزمون تافل iBT می‌توانید به مطلب مربوطه مراجعه کنید.

پس از برگزاری آزمون تافل

اگر خاطرتان باشد، هنگام ثبت نام آزمون تافل (TOEFL iBT) می‌توانستید تا ۴ دانشگاه یا مرکز آموزش عالی را معرفی کنید تا نمراتتان به این مراکز به صورت رایگان گزارش شود. در انتهای آزمون تافل، چنانچه از آزمون خود راضی نبودید این امکان وجود دارد که از تصحیح یا ارسال نمرات به مراکز آموزش عالی صرف نظر شود.
البته اگر پس از دریافت نمره آزمون، تمایل به ریپورت نمرات داشتید می‌توانید با پرداخت هزینه این کار را انجام بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ریپورت نمرات، به گزارش (Report) نمره آزمون تافل iBT مراجعه کنید تا کامل شما را راهنمایی کنیم.
در نهایت پس از پایان آزمون، میز خود را ترک کرده، وسایل خود را از مسئول مربوطه تحویل بگیرید و از محل آزمون خارج ‌شوید.

چگونه در تافل اینترنتی ثبت نام کنیم؟

حالا که دانستید دقیقا در روز آزمون تافل iBT چه می‌گذرد، می‌توانید با خیالی آسوده در این آزمون شرکت کنید. برای ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون تافل می‌توانید روی کمک تهران پیمنت حساب کنید. برای ثبت نام امتحان تافل روی لینک داده شده کلیک کنید و سپس از بخش «ثبت سفارش» وارد پنل کاربری خود شوید. در پنل کاربری سفارش خود را ثبت کنید تا آن را در کمترین زمان ممکن و با کمترین میزان کارمزد پرداخت کنیم.

چنانچه پیش‌تر در آزمون تافل شرکت کرده‌اید و با فضای مراکز برگزاری آزمون آشنایی دارید، از شما دعوت می‌کنیم در بخش کامنت تجربه خود را از شرکت در آزمون تافل درج کنید.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*