صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left عمومی اپلای left چگونه محل تحصیل خود در خارج از کشور را انتخاب کنیم؟

چگونه محل تحصیل خود در خارج از کشور را انتخاب کنیم؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

این مقاله در رابطه با ۴ مورد ضروری است که باید در زمان انتخاب محل تحصیل خود در خارج از کشور در نظر بگیرید.

تحصیل در خارج از کشور، گذشته از این که تصمیم گرفته‌اید به کجا بروید، می‌تواند یک تجربه شگفت‌انگیز باشد. اما اگر می‌خواهید شانس خود را افزایش دهید و بیش‌ترین استفاده را از این تجربه ببرید، گرفتن یک تصمیم آگاهانه برای انتخاب محل تحصیل شما امری حیاتی است.

خوشبختانه، منابع متعددی وجود دارند تا به شما کمک کنند تصمیم مناسبی بگیرید. ما در همین راستا، شما را با تمامی فاکتورهایی که باید در نظر بگیرید آشنا می‌کنیم.

رتبه بندی دانشگاه‌ها

رتبه دانشگاه در رنکینگ جهانی نباید تنها دلیل انتخاب شما باشد، ولی دلایل زیادی وجود دارند که برای شروع، از رنکینگ دانشگاه‌ها استفاده کنید.

اعتبار یک دانشگاه برتر، راه را به سوی فرصت‌هایی باز می‌کند که در حالت عادی در دسترس نیستند. در پایان دوره تحصیلی، پیدا کردن شغل در کشوری که به آن سفر کرده‌اید همیشه آسان نیست. درست یا نادرست، گاهی کارفرمایان ترجیح می‌دهند فقط پشتیبانی از ویزای افرادی که از دانشگاه های خوب فارغ‌التحصیل شده‌اند را تقبل کنند.

پس از آن که ویزای فارغ‌التحصیلی موقت در انگلستان در سال ۲۰۱۲ منسوخ شد، انجمن دانشجویان غیر اروپایی دیگر نمی‌توانستند پس از اتمام دو سال تحصیل خود در انگلستان کار کنند. بنا بر گفته یک دانشجوی هندی که اخیرا از دانشگاه آکسفورد فارغ‌التحصیل شده و اکنون در لندن به شغلی مالی مشغول است، کارفرمایان بیش‌تر تمایل دارند که تنها فارغ‌التحصیلان خارجی از بهترین دانشگاه‌ها را استخدام کنند.

برای مطالعه بیش‌تر در مورد پیدا کردن کار پس از اتمام تحصیل اینجا را بخوانید.

علاوه بر این، بورسیه‌های تحصیلی در خارج از کشور وجود دارند که تنها برای دانشجویان دانشگاه‌های درجه یک موجود هستند. برای مثال، دانشجویان کره جنوبی که در یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر تحصیل می‌کنند ممکن است واجد شرایط کسب بورسیه در کشور خود باشند و دانشجویان آلبانیایی نیز می‌توانند توسط دولت آلبانی، بورس شوند تا در یکی از ۱۵ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کنند.

رنکینگ‌ها می‌توانند درباره یک فاکتور تصمیم‌گیری دیگر نیز اطلاع رسانی کنند: جو دانشگاه. به عنوان یک دانشجوی خارجی شما خواهید خواست که تا حد ممکن با فرهنگ جدید خارج از کشور تطبیق پیدا کنید. به گفته بروس ریتون، معاون مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه باث انگلستان (University of Bath)، زمانی که تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارجی در محیط دانشگاه حضور داشته باشند، خو گرفتن به فرهنگ جدید بسیار آسان‌تر است زیرا تضمین می‌کند که دانشگاه دارای محیطی روشن‌فکر، با مدارا و متنوع می‌باشد.

او می‌گوید: “این تجربه متعلق به همه کسانی است که در دانشگاه تحصیل می‌کنند، زیرا ما به جامعه دانشگاهی قدرت می‌بخشیم و مجموعه‌ای از تجارب، سرمشق‌ها و چشم‌اندازهای فرهنگی را مهیا می‌سازیم. در غیر این صورت این موضوع اتفاق نمی‌افتاد.”

هیچ راهی وجود ندارد که انتخاب کنید چه دانشگاهی برای نیازهای خاص شما مناسب است، بنابراین نباید انتخاب خود را تنها بر پایه رنکینگ و اعتبار دانشگاه بنا کنید. در ادامه چند مورد از سایر مواردی که باید برای انتخاب دانشگاه در نظر بگیرید را مرور می کنیم.

تحصیل

هزینه‌ها

هزینه‌های شهریه، مخارج زندگی و فرصت‌های مالی در کشورها، دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف بسیار تفاوت دارند.

پر هزینه‌ترین دوره‌های تحصیلی در سطح جهان، رشته‌های کارشناسی بالینی و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی یا همان MBA می‌باشند. هزینه رشته‌های بالینی شامل دندانپزشکی گاهی می‌تواند تا ۴ برابر گران‌ قیمت‌تر از سایر رشته‌ها باشد.

خبر خوب این است که دانشگاه‌های آلمان، دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد برای مقطع کارشناسی با شرایط مختلفی شهریه دریافت نمی‌کنند، بنابراین ارزش بررسی در رابطه با فرصت‌‌های تحصیلی را دارند.

تحصیل در خارج از کشور: برآورد شهریه سالیانه (به دلار آمریکا)

کارشناسی ارشد

کارشناسی

کشور

۱۵,۶۵۰-۲۸,۹۰۰ دلار آمریکا

۱۱,۷۵۰-۲۵,۸۰۰ دلار آمریکا

استرالیا

۱۲,۳۰۰-۷۰,۰۰۰ دلار آمریکا

۲۰,۰۰۰-۵۵,۵۰۰ دلار آمریکا

انگلستان

۶,۰۰۰-۳۴,۰۰۰ دلار آمریکا

۱۱,۰۰۰-۳۸,۵۰۰ دلار آمریکا

کانادا

۴۴,۰۰۰ دلار آمریکا

۲۶,۰۰۰-۴۱,۰۰۰ دلار آمریکا

آمریکا (دانشگاه‌های خصوصی)

این مهم است که مخارج زندگی در شهر یا کشور مقصد را نیز در نظر بگیریم، چون این مخارج حتی در دو شهر یک کشور نیز بسیار متفاوتند.

دانشگاه‌ها، دولت‌ها و موسسات خارجی همگی بورسیه‌هایی را به دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند. برخی از این بورسیه‌ها مخصوص دانشجویان اهل یک ناحیه خاص یا ناحیه‌ یا دانشگاهی که در آینده جزو نواحی خاص به شمار خواهد رفت، می‌باشند. افرادی که در رشته تحصیلی خاصی تحصیل می‌کنند ممکن است بر اساس فاکتورهایی مانند قومیت، جنسیت یا دستاوردهای آکادمیک کمک هزینه های خاصی دریافت کنند.

تحصیل در خارج از کشور یک تجربه کامل و چند جانبه است و اینکه برای تامین مخارج زندگی به اندازه کافی پول داشته باشید، اهمیت دارد. نیازی نیست شما پیش از اپلای بودجه کامل را داشته باشید، ولی به طور کلی میزان بودجه شما نقش بزرگی را در انتخاب شما ایفا می کند.

ویزا

اپلیکیشن‌های ویزای ورود در کشورهای مختلف فاکتورهای متفاوتی از جمله سن شما و سابقه تحصیلی، بودجه در دسترس، مهارت‌های زبان و دوره تحصیلی انتخابی را لحاظ می‌کنند. همچنین محدودیت‌هایی در مورد میزان زمانی که شما قبل و بعد از تحصیل قادر به ماندن در آن کشور هستید و یا اینکه آیا شما می‌توانید در طول دوره تحصیل یا پس از گرفتن مدرک خود در این کشور کار کنید، وجود دارند.

نگران این نباشید که هنوز برای بعد از تحصیل خود برنامه‌ای ندارید. تعداد کمی از افراد، برنامه‌ ثابتی برای آینده دور خود دارند. اما اگر قصد دارید که پس از اتمام تحصیلات خود در آن کشور بمانید و کار کنید، پیش از تصمیم‌گیری، به موارد مورد نیاز و شرایط ویزا بسیار دقت کنید. یکی از بهترین منابع اطلاعاتی در رابطه با شرایط ویزا از ابتدای تحصیل تا بعد از اتمام تحصیل، دانشجویانی که از کشور شما به آن کشور برای تحصیل سفر کرده‌اند می‌باشند. آن‌ها به خوبی می‌توانند در این زمینه به شما مشاوره بدهند و تجربیاتشان را با شما به اشتراک بگذارند.

پذیرش

شما باید شایستگی آکادمیک و مهارت‌های زبان خود را به هر دانشگاه انگلیسی زبان ثابت کنید، ولی میزان شانس قبولی بسته به این که برای ورود به یک دانشگاه چقدر رقابت وجود دارد (دانشگاه چند درخواست برای تصاحب هر صندلی دریافت می‌کند) و جایگاه آکادمیک موسسه تفاوت دارد. به طور کلی، ورود به دانشگاه‌های برتر حتی برای باهوش‌ترین دانشجویان خارجی سخت‌ است.

برخی از دانشگاه‌ها سیاست‌هایی درباره برخی از دانشجویان خارجی دارند که می‌توانند در دوره‌های تحصیلی، گروه‌های مختلفی را بپذیرند.

به غیر از این موارد، یک مساله مهم دیگر را نیز باید در هنگام انتخاب دانشگاه در نظر بگیرید: شهر محل قرارگیری دانشگاه.

این که شهری که قرار است در آن برای دو یا چد سال زندگی کنید چه وضعیت آب و هوایی، چه شرایط جغرافیایی و جمعیتی دارد و آیا این شرایط با ترجیحات شخصی شما تا چه حد همخوانی دارد موضوع مهمی است. اگر شما از شهری با ۱۰ میلیون نفر جمعیت به شهری با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای ۶ سال تحصیل در دوره دکترا سفر کنید، می‌تواند چالش های زیادی داشته باشد. به طور مشابه کسی که در یک منطقه گرمسیری زندگی می‌کند شاید به سختی بتواند خودش را با زندگی در شهری انطباق دهد که بیشتر از ۱۰۰ روز سال دمای آن زیر ۰ درجه می‌باشد. پس لازم است در هنگام انتخاب دانشگاه به این که در کجا قرار دارد نیز توجه کنید.

در نهایت می‌توان گفت قانون ثابت و سریعی برای به حداکثر رساندن شانس ورود به یک دانشگاه خارجی یا انتخاب ایده آل آن وجود ندارد، اما این موضوع ارزش آن را دارد که برای انتخاب دانشگاه مناسب، وقت و انرژی لازم را در طول مراحل اپلای تخصیص دهید.

ترجمه و تلخیص از: Times Higher Education

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*