صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left آیلتس left تکنیک نت برداری در آزمون‌ های تافل iBT و آیلتس

تکنیک نت برداری در آزمون‌ های تافل iBT و آیلتس

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

شرکت در آزمون‌ های زبان انگلیسی مانند آزمون‌ تافل iBT و آزمون آیلتس، بسته به میزان تسلط شما بر روی بخش‌های تشکیل دهنده آن، نیاز به کسب تکنیک‌ها و مهارت‌هایی دارد. یکی از این مهارت‌ها، تکنیک نت‌ برداری است. نت‌ برداری (Note Taking) در واقع یادداشت کردن سریع ایده‌های اصلی یک متن یا گفتگو است و زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که اطلاعات ارائه شده، گسترده و پیچیده باشند. بنابراین لازم است برای نت‌برداری در آزمون تافل و آیلتس، استراتژی موثری داشته باشید تا به کمک آن سرعت تحلیل، پاسخگویی و یادآوری مطالب را برای خودتان کاهش دهید. با یادگیری این مهارت قادر خواهید بود در تسک‌هایی مانند اسپیکینگ (Speaking) یا لیسنینگ (Listening) آزمون تافل iBT و آیلتس، عملکرد سریع و بهتری داشته باشید و بتوانید به سرعت از هر آنچه می‌شنوید، نت بردارید. به همین منظور در این مقاله به بررسی چندین تکنیک نت برداری برای آزمون‌ های زبان تافل و آیلتس ‌می‌پردازیم.

چگونه در آزمون تافل iBT و آیلتس نت برداری کنیم؟

از آنجایی که یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در بخش Speaking ،Listening و Reading آزمون تافل iBT و آیلتس نت‌ برداری است، یادگیری این مهارت به شما کمک می‌کند تا با داشتن نکات کلیدی که خودتان ثبت کرده‌اید، در مدت زمان بسیار کمتری بتوانید به تعداد زیادی از سوالات، پاسخ درست دهید. بنابراین به کمک تکنیک های نت برداری در آزمون‌ های تافل iBT و آیلتس که در زیر معرفی شده است، می‌توانید با این مهارت آشنا شوید.

به جزئیات توجه کنید و از نوشتن زیادی بپرهیزید

در آزمون TOEFL iBT و آیلتس معمولا برای بخش‌هایی که نیاز به نوت برداری دارد، سوالاتی از جزئیات مکالمه (Conversation) یا سخنرانی (Lecture) طرح می‌شود. هنگام گوش دادن به فایل‌های صوتی سعی کنید آن را در قالب یک قصه گوش کنید که بتوانید جزئیات بیشتری را به خاطر بسپارید. اگر به جزئیات مهمی برخوردید، حتما آن را یادداشت کنید. معمولا پس از انجام مکرر نمونه سوالات آزمون تافل iBT و آزمون آیلتس، متوجه می‌شوید که کدام جزئیات مهم‌تر و کدام کم اهمیت تر هستند. سعی نکنید هر آنچه می‌شنوید را بنویسید چرا که هم زمان و هم تمرکز خود را از دست خواهید داد. سرعت نوشتن، حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد سرعت حرف زدن‌ است؛ در نتیجه نوشتن تمامی موارد امکان‌پذیر نیست. به حافظه خود اعتماد کنید و برخی مطالب را هم به خاطر بسپارید؛ اینگونه مجبور نمی‌شوید هر آنچه می‌شنوید را یادداشت کنید.
تکنیک نت‌ برداری در آزمون تافل و آیلتس به شما کمک می‌کند آن دسته از کلمات کلیدی که احتمال دارد در زمان پاسخ‌دهی آن‌ها را فراموش کرده باشید، سریعا به یادتان بیاید. توجه داشته باشید تکنیک نت‌ برداری یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای کسب نمره آزمون تافل iBT است که نیاز به تقویت قابلیت‌هایی چون سرعت عمل، دقت، تند‌نویسی به صورت خوانا و خلاصه نویسی دارد.

نت برداری را شخصی‌سازی کنید

گاهی املای برخی کلمات سخت است یا کلمه آنقدر طولانی است که حتی نوشتن کامل کلمه کلیدی نیز وقت شما را خواهد گرفت. در این صورت می‌توانید کلمات را به صورت خلاصه بنویسید. از آنجایی که قرار نیست شخص دیگری جز شما، نکات نوشته شده را بخواند، نوشتن فرم درست لغات به لحاظ املایی اهمیتی ندارد. فقط حواستان باشد که کلمه را آنقدر خلاصه نکنید که بعد هنگام پاسخگویی متوجه نشوید چه نوشته‌اید. برای مثال به جای نوشتن کلمه Your می‌توانید از فرم اختصاری Ur استفاده کنید. همچنین در نت برداری تافل و آیلتس می‌توانید از علامت‌ هم استفاده کنید. به این صورت که اگر جایی از مکالمه، به افزایش چیزی اشاره می‌کند، برای آن علامت فلش رو به بالا ترسیم کنید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که نیاز نیست حتما نت‌ برداری را به زبان انگلیسی انجام دهید؛ گاهی اوقات با نوشتن معنای فارسی عبارت گفته شده، ممکن است سرعت بالاتری داشته باشید. در مجموع، هر روشی که متناسب با علایق و راحتی شما باشد، ابزاری قدرتمند برای نت‌ برداری در امتحان TOEFL و IELTS خواهد بود.
با پیاده کردن چنین تکنیک‌ هایی برای نت برداری می‌توانید نمره قابل قبول در آزمون تافل (TOEFL iBT) و آیلتس کسب کنید.

نت برداری در تافل - نوت برداری در آزمون تافل iBT و آیلتس - نت برداری برای listening امتحان تافل

خلاصه نویسی را تمرین کنید

در طول روز، زمانی را به خلاصه نویسی اختصاص دهید. برای این کار کافیست یک فایل صوتی را برای خود پخش کنید و همزمان با گوش کردن به آن، نکات و جزئیات را تا جایی که می‌توانید روی کاغذ بنویسید. این کار باعث می‌شود سرعتتان در نوشتن بالا برود، همچنین تمرکزتان را نیز تقویت می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که هدف از نت برداری در آزمون TOEFL iBT و IELTS، جواب دادن به سوالات بخش لیسنینگ (Listening) یا اسپیکینگ (Speaking) است و نه نوشتن یک متن برای رایتینگ (Writing) آزمون. موضوع مهم دیگری که خوب است حین همین تمرین در نظر بگیرید، خوانا و منظم بودن یادداشت‌های شماست. اگر نت برداری به صورت ناخوانا و نامنظم انجام شود، نه تنها کمکی برای پاسخ گویی به سوالات به شما نخواهد کرد که زمان شما را تلف می‌کند چرا که فایل‌های صوتی در آزمون های تافل و آیلتس تنها یک بار پخش می‌شوند و امکان پخش مجدد آن ها وجود ندارد. خوانا و منظم بودن برگه نت‌ برداری به شما کمک می‌کند تا در زمان استفاده از آن‌ ها الگوی منظمی داشته باشید.
در نهایت این نکته را به یاد داشته باشید که یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت لیسنینگ (Listening) و مهارت نت برداری، انجام پرکتیس تست تافل (TOEFL iBT) و نیز آشنایی با منابع آزمون تافل و آیلتس است. هر چه بیشتر در آزمون های آزمایشی شرکت کنید و مقدار تمرین روزانه خود را افزایش دهید، با خیال آسوده‌تری ثبت نام تافل و آیلتس را انجام خواهد داد و به استقبال این آزمون‌ها خواهید رفت.
فراگیری تکنیک های نت‌ برداری در آزمون تافل iBT و آیلتس جز آن‌ دسته از مهارت‌ هایی است که نه تنها در آزمون‌ های زبان انگلیسی، بلکه در امتحانات و آزمون‌ های دانشگاهی هم می‌تواند به کمک شما بیاید. با تمرین زیاد در بخش‌ های شنیداری و تستی می‌توانید تکنیک‌ هایی که با آن‌ها راحت‌تر هستید را پیدا کرده و پس از کسب مهارت لازم، در روز آزمون از آن‌ها بهره گیرید.

نیلوفر میثاقی هستم و علاقمند به دنیای محصول، محتوا و مارکتینگ.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*