صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left آزمون‌ها left آزمون‌های زبان left تافل left همه چیز درباره آزمون تافل + سوالات متداول درباره آزمون TOEFL

همه چیز درباره آزمون تافل + سوالات متداول درباره آزمون TOEFL

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

تفاوت دو آزمون تافل و آیلتس چیست؟ در کدام شهرهای ایران برگزار می‌شود؟ آزمون تافل از چند نمره است و مدرک آن چقدر اعتبار دارد؟ آیا می‌توان از خانه در این آزمون شرکت کرد؟
پاسخ این سوالات به‌اضافه هر سوالی که درباره TOEFL دارید را در این مقاله می‌خوانید.

آزمون تافل چیست و چند نوع دارد؟

تافل یک آزمون برای ارزیابی دانش زبان انگلیسی است که توسط موسسه ETS طراحی شده و بیش از ۱۱۰۰ دانشگاه و مؤسسه در جهان آن را معتبر می‌دانند.
اگر می‌خواهید از یک دانشگاه خارجی پذیرش بگیرید، لازم است نشان دهید چقدر به زبان انگلیسی تسلط دارید که شرکت در آزمون تافل این امکان را به شما می‌دهد.
زبانی که در این امتحان استفاده می‌شود، انگلیسی آکادمیک است؛ همان سطح زبانی که برای سخنرانی‌ها، سمینارها و تدریس از آن استفاده می‌شود.
این آزمون در دو نسخه Home Edition و تافل iBT ارائه می‌شود که iBT به‌صورت حضوری در مرکز آزمون و هوم ادیشن به‌صورت آنلاین در خانه برگزار می‌شود. ساختار این دو آزمون تفاوتی باهم ندارد؛ بنابراین هرچیزی در این مقاله است، در مورد هر دو صدق می‌کند.

آیا می‌توان در ایران آزمون تافل داد؟

در حال حاضر، آزمون TOEFL توسط مراکز متعددی در ایران برگزار می‌شود و شما می‌توانید در هنگام ثبت‌نام آزمون از طریق ETS یکی از این مراکز برگزاری تافل در ایران را انتخاب کنید. شهرهایی که در آن‌ها آزمون TOEFL برگزار می‌شود شامل تهران، آمل، اصفهان، ارومیه، بابل، قزوین، یزد، کرمان، زنجان، تبریز و چند شهر دیگر هستند.
اگر قصد ثبت نام آزمون تافل هوم ادیشن را دارید لازم است بدانید که این آزمون در حال حاضر برای ایرانیان قابل دسترس است. با این حال، بررسی تجربه تافل هوم ادیشن افراد نشان داده است که بسیاری از ایرانیان حین آزمون با IP ایران به مشکل خورده‌اند و با تغییر IP خود در این آزمون شرکت می‌کنند.

کتاب‌های مطالعه برای آزمون تافل

آیا می‌توانم از خانه در آزمون تافل شرکت کنم؟

نسخه خانگی آزمون تافل یا TOEFL Home Edition برای شرکت در آزمون TOEFL از خانه طراحی شده است. این آزمون به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و از نظر ساختار، مدت‌زمان، هزینه و سایر موارد تفاوتی با تافل iBT ندارد.
با این حال، از آنجایی که می‌توان از محیط راحت و آشنای خانه در این امتحان شرکت کرد، این نسخه از تافل محبوبیت زیادی بین داوطلبان دارد.
به یاد داشته باشید که شرکت در تافل هوم ادیشن برای ایرانیان تنها از طریق تغییر IP امکان‌پذیر است. از آنجایی که اعتبار تافل هوم ادیشن بالاست و همچنین، راحت‌تر می‌توان در آن شرکت کرد، برخی افراد این نسخه را به سایر نسخه‌های آزمون تافل ترجیح می‌دهند.

تافل یا آیلتس؟ کدام بهتر است؟

تافل و آیلتس (IELTS) شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی هستند که در هر دوی آن‌ها مهارت‌های Reading ،Listening ،Speaking و Writing ارزیابی می‌شود. با این حال، آن‌ها از ابعاد مختلف از جمله ساختار، هزینه، نحوه نمره‌دهی و غیره با یکدیگر متفاوت‌اند. به همین دلیل، انتخاب میان تافل یا آیلتس یکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد گرفتن مدرک زبان انگلیسی را دارند. انتخاب بین این دو آزمون چندان آسان نیست و علاوه بر تفاوت این آزمون‌ها، بستگی به شرایط و ترجیحات افراد دارد.

  • آزمون آیلتس نسخه کاغذی و آنلاین دارد اما تافل فقط به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.
  • بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس در روزی جدا از آزمون برگزار می‌شود و برای شرکت در این بخش، شما با یک ممتحن مصاحبه می‌کنید اما آزمون تافل اینگونه نیست و در این بخش شما به سوالات پاسخ می‌دهید، صدای شما ضبط می‌شود و بعداً توسط یک فرد آموزش‌دیده ارزیابی می‌گردد.
  • آزمون تافل یک آزمون کاملاً چندگزینه‌ای است اما آیلتس دارای ترکیبی از سوالات چندگزینه‌ای، سوالات دارای پاسخ کوتاه و تشریحی است.
  • بر خلاف آیلتس که لهجه‌های مختلفی مثل بریتیش و استرالیایی را شامل می‌شود، لهجه آزمون تافل امریکن (American) است.

برای اینکه بدانید کدام‌یک از این دو آزمون برای شما بهتر است می‌توانید یک نمونه آزمون تافل و آیلتس را انتخاب و سوالات آن‌ها را بررسی کنید. می‌توانید در آزمون‌های تمرینی آن‌ها شرکت کنید تا درک بهتری از سؤالات هر یک داشته باشید. در نهایت، می‌توانید با توجه به توانایی‌ها و ترجیحات خود، آزمون تافل یا آیلتس را برای گرفتن مدرک زبان انتخاب کنید.

ساختار آزمون تافل چگونه است؟

تافل دارای چهار بخش Reading ،Listening ،Writing و Speaking است که در ادامه هر یک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

بخش ریدینگ تافل

این بخش برای ارزیابی مهارت خواندن به زبان انگلیسی و درک داوطلب از متن‌ طراحی شده است.
ریدینگ تافل شامل ۲ متن آکادمیک و در مجموع ۲۰ سوال است که برای پاسخ به این بخش ۳۵ دقیقه فرصت دارید. در سوال‌ها از شما خواسته می‌شود که یک کلمه را تعریف کنید، استدلال درست را تشخیص دهید یا یک عبارت نادرست را پیدا کنید.

بخش لیسنینگ تافل

در این بخش، توانایی شما در درک مکالمه‌ها و سخنرانی‌های انگلیسی ارزیابی می‌شود.
لیسنینگ تافل دارای ۲ بخش است که بخش اول شامل ۳ تا ۴ سخنرانی است و هر کدام ۳ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد. در این بخش لازم است برای هر سخنرانی به ۶ سوال پاسخ دهید.
در بخش دوم سوالات لیسنینگ تافل در مورد محتوای آنچه می‌شنوید از شما سوال می‌شود و می‌توانید در طول شنیدن فایل‌های صوتی، نکات مهم را یادداشت کنید. برای تکمیل ۲۸ سوال این بخش از لیسنینگ ۳۶ دقیقه فرصت دارید.

بخش اسپیکینگ تافل

در این بخش، توانایی شما در صحبت به زبان انگلیسی و ابراز افکار خود به این زبان ارزیابی می‌شود.
بخش اسپیکینگ تافل شامل ۴ تسک (Task) است که از موقعیت‌های زندگی واقعی گرفته شده‌اند. در تسک اول از شما خواسته می‌شود که برای پاسخگویی به سوال، از ایده‌ها، نظرات و تجربیات خود استفاده کنید اما در تسک دوم، سوم و چهارم برای پاسخگویی به سوال‌ها لازم است تمام مهارت‌های لیسنینگ، ریدینگ و اسپیکینگ را با هم ترکیب کنید.
به یاد داشته باشید که در این بخش برخلاف آیلتس، مصاحبه رو‌ در‌ رو با یک فرد را نخواهید داشت؛ تنها لازم است از طریق میکروفون به سوالات پاسخ دهید؛ بعداً یک نفر به پاسخ‌های ضبط‌شده گوش می‌دهد.
نمره‌دهی اسپیکینگ تافل از طریق هوش مصنوعی و یک فرد آموزش‌دیده انجام می‌شود. در مجموع برای پاسخگویی به تسک‌های بخش اسپیکینگ ۱۶ دقیقه فرصت دارید.

بخش رایتینگ تافل

بخش رایتینگ تافل، توانایی شما در نوشتن به زبان انگلیسی، دستور زبان و استفاده از واژگان را ارزیابی می‌کند.
این بخش شامل ۲ تسک است که در تسک اول لازم است یک متن کوتاه را بخوانید، به یک سخنرانی کوتاه در مورد موضوع متنی که خواندید گوش دهید، سپس پاسخ خود را در حد ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه بر اساس آنچه درک کرده‌اید بنویسید.
تسک دوم نیز بحث دانشگاهی (Academic Discussion) نام دارد و در مجموع برای تکمیل دو تسک رایتینگ ۲۹ دقیقه زمان دارید.

ساختار آزمون تافل

مدت زمان آزمون تافل چقدر است؟

به طور کلی، تکمیل آزمون TOEFL کمتر از ۲ ساعت زمان می‌برد اما علاوه‌بر آن، ورود به جلسه و شروع آزمون حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. تا قبل از اعمال تغییرات اساسی در آزمون تافل iBT از جولای ۲۰۲۳، استراحت اجباری ۱۰ دقیقه‌ای در حین امتحان تافل وجود داشت که در حال حاضر حذف شده و زمان آزمون کم شده است.

جریمه تقلب در امتحان تافل چیست؟

مؤسسه ETS گزارش‌های تقلب در آزمون تافل هوم ادیشن و iBT را به‌شدت جدی می‌گیرد و برای محافظت از اعتبار نمرات، بررسی‌های عمیق و کاملی را در این زمینه انجام می‌دهد. تقلب در این آزمون با جریمه‌های مختلفی همراه است:

  • کنسل کردن نمرات: قبل از اینکه کارنامه در دسترس داوطلب قرار گیرد یا به مؤسسه‌ای ارسال شود، ممکن است نمرات لغو شوند.
  • اطلاع‌رسانی به مؤسسات: اگر ETS پس از ارسال نمرات به مؤسسه انتخابی فرد، گزارش تقلب را دریافت کند، نمرات لغو می‌شوند و این موضوع به آن مؤسسه اطلاع‌رسانی می‌شود.
  • محرومیت از شرکت در آزمون و از دست دادن هزینه ثبت‌نام: اگر داوطلب در آزمون تقلب کند و ETS این موضوع را متوجه شود ممکن است فرد را برای همیشه از شرکت در آزمون محروم کند و هزینه آزمون را نیز ریفاند نکند.

نمره‌دهی تافل چگونه است؟

نمره کل تافل از ۱۲۰ و نمره هر یک از بخش‌های آن از ۳۰ محاسبه می‌شود.
در حالی که بخش‌های Reading و Listening به‌طور کامل با کامپیوتر ارزیابی و نمره‌دهی می‌شوند، بخش‌های Speaking و Writing هم از طریق هوش مصنوعی و هم انسان ارزیابی می‌شوند.

بخش My Best Scores در کارنامه تافل

نمونه کارنامه تافل iBT را که دیده باشید، احتمالاً با بخش My Best Scores آشنا هستید.
اگر چند بار در آزمون TOEFL شرکت کرده باشید، کارنامه شما شامل My Best Scores می‌شود که ترکیبی از بهترین نمرات شما در آزمون‌هاست. برای درک بهتر این بخش از کارنامه تافل، به مثال زیر توجه کنید:

بخشآزمون اولآزمون دومآزمون سومMy Best Score
Reading۲۵۲۳۲۴۲۵
Listening۱۹۲۰۲۳۲۳
Speaking۲۰۲۱۲۰۲۱
Writing۲۱۲۴۲۳۲۴
نمره کل۸۵۸۸۹۰۹۳

همانطور که مشاهده می‌کنید، فردی ۳ بار در آزمون تافل شرکت کرده است. بالاترین نمره‌های او در هر بخش به ترتیب عبار‌ت‌اند از:

  • ریدینگ: ۲۵ از آزمون اول
  • لیسنینگ: ۲۳ از آزمون سوم
  • اسپیکینگ: ۲۱ از آزمون دوم
  • رایتینگ: ۲۴ از آزمون دوم

در My Best Score این نمرات با هم جمع بسته می شوند و در واقع اتفاقی که می‌افتد این است که نمره کل شما، در بالاترین حالت ممکن خواهد بود.
اگرچه ممکن است این بخش در حال حاضر، کاربرد چندانی نداشته باشد چرا که تمام دانشگاه‌ها نمره My Best Score را نمی‌پذیرند، اما ممکن است در آینده نمره آن توسط دانشگاه‌های بیشتری پذیرفته شود و به شما کمک کند که نمره بالاتری در آزمون بدست بیاورید.

حداقل نمره آزمون تافل iBT برای اپلای چقدر است؟

آزمون تافل دارای نمره رد یا قبولی نیست و مناسب‌بودن نمره‌ شما کاملاً به این موضوع بستگی دارد که نمره قابل‌قبول از نظر دانشگاه یا مؤسسه‌ای که برای آن اپلای می‌کنید چقدر است. در حالی که برخی دانشگاه‌ها، نمره تافل ۷۰ یا حتی پایین‌تر را نیز قبول دارند، مؤسسات دیگری وجود دارند که نمره قابل‌قبول تافل را ۱۱۰ و بالاتر اعلام کرده‌اند. در مقاله حداقل نمره تافل برای آمریکا و کانادا می‌توانید اطلاعات بیشتری در این مورد بدست بیاورید.

اعلام نتیجه آزمون تافل iBT چقدر طول می‌کشد؟

کارنامه تافل بین ۴ تا ۸ روز پس از تاریخ آزمون آماده می‌شود و به‌صورت آنلاین در حساب کاربری ETS شما قرار می‌گیرد.
اگر از نتیجه امتحان خود راضی نیستید می‌توانید دوباره در آزمون شرکت کنید یا نسبت به نمره‌ بخش Writing و Speaking اعتراض کنید.

چه کسی به شرکت در آزمون TOEFL نیاز دارد؟

همه افرادی که قصد اپلای برای دانشگاه‌های خارجی را دارند باید مدرک تافل را به مدارک تحصیلی خود اضافه کنند. در واقع ارائه مدرک زبان، یکی از مدارکی است که توسط دانشگاه درخواست می‌شود و ارائه آن برای تمام دانشجویان غیر انگلیسی‌زبان الزامی است.

آیا همه می‌توانند در آزمون تافل شرکت کنند؟

هیچ معیاری از سوی ETS برای واجد شرایط بودن شرکت در آزمون TOEFL اعلام نشده است. علاوه بر این، هیچ محدودیت سنی‌ نیز برای آن مشخص نشده است اما با توجه به پیچیدگی‌های این امتحان، توصیه می‌شود که داوطلب در هنگام شرکت در آزمون، حداقل ۱۷ سال سن داشته باشد.

شرکت‌کننده آزمون TOEFL

هزینه آزمون تافل iBT چقدر است؟

هزینه ثبت نام امتحان تافل iBT برای هر کشور متفاوت است. هزینه آزمون تافل در ایران ۲۶۵ دلار است که برخی هزینه‌های اضافه نیز برای خدمات ویژه آزمون در نظر گرفته شده است:

  • هزینه ثبت نام دیرهنگام (Late):
    اگر ۲ روز پیش از تاریخ امتحان ثبت‌نام کنید، لازم است ۴۰ دلار بیشتر از مبلغ آزمون بپردازید. بنابراین، هزینه ثبت‌نام با تأخیر تافل در ایران، ۳۰۵ دلار است.
  • تغییر زمان/مکان یا لغو آزمون TOEFL:
    اگر تا ۴ روز پیش از تاریخ آزمون، آن را لغو کنید، %۵۰ هزینه به شما بازگردانده می‌شود. برای تغییر زمان یا مکان آزمون نیز از شما ۶۰ دلار دریافت می‌شود.
  • بازیابی نمرات لغوشده:
    اگر بخواهید نمرات لغوشده خود را بازیابی کنید لازم است ۲۰ دلار هزینه بپردازید.
  • ریپورت نمرات تافل:
    تا ساعت ۲۲ پیش از روز آزمون فرصت دارید ۴ مؤسسه را مشخص کنید که کارنامه‌تان به‌صورت رایگان برای آن‌ها ارسال شود. پس از این بازه زمانی، به‌ازای ارسال کارنامه به هر یک از دانشگاه‌های مورد نظر لازم است ۲۵ دلار بپردازید.
  • اعتراض به نمره تافل:
    اگر به نمره بخش اسپیکینگ یا رایتینگ اعتراض دارید می‌توانید با پرداخت ۸۰ دلار برای هر بخش، اعتراض خود را ثبت کنید. بنابراین، برای بررسی مجدد هر دو بخش، پرداخت ۱۶۰ دلار به ETS الزامی است.

چگونه در آزمون تافل ثبت نام کنیم؟

نحوه ثبت نام آزمون تافل iBT بسیار آسان و ساده است:

  • به وبسایت رسمی ETS مراجعه و یک اکانت تافل برای خود ایجاد کنید.
  • اطلاعات لازم از جمله نام، آدرس و غیره را وارد کنید.
  • زمان و مکان امتحان را مشخص کنید.
  • هزینه آزمون را بپردازید. برای پرداخت قیمت آزمون تافل در ایران می‌توانید از خدمات پرداخت ارزی تهران پیمنت استفاده کنید. چنانچه به راهنمایی بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌توانید به راهنمای تصویری ثبت نام تافل مراجعه کنید.

آیا تاریخ و ساعت‌های آزمون تافل پر می‌شود؟

هر چه به تاریخ آزمون تافل نزدیک‌تر می‌شویم، احتمال پر شدن ظرفیت آزمون بیشتر می‌شود. به همین دلیل، بررسی تقویم برگزاری امتحان تافل و برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. دقیقاْ نمی‌توان گفت که چه زمانی ظرفیت یک آزمون تکمیل می‌شود اما معمولاْ ۴ تا ۱۰ روز پیش از آزمون این اتفاق می‌افتد و دیگر نمی‌توانید برای آن ثبت‌نام کنید. با این حال، ممکن است بتوانید با ثبت‌نام دیرهنگام و پرداخت هزینه اضافهُ در تاریخ مورد نظر خود در امتحان شرکت کنید.

آیا مدرک آزمون تافل برای همیشه معتبر است؟

مدرک آزمون تافل مانند هر آزمون زبان انگلیسی دیگری، تاریخ انقضا دارد. کارنامه تافل برای ۲ سال معتبر است زیرا اعتقاد بر این است که مهارت زبان با گذشت زمان خیلی سریع تغییر می‌کند. بنابراین، پس از گذشت ۲ سال برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی خود لازم است دوباره در آزمون شرکت کنید.

آزمون TOEFL

از چه زمانی مطالعه برای امتحان TOEFL را شروع کنیم؟

زمان لازم برای گرفتن مدرک تافل به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عاملی که لازم است در نظر بگیرید، سطح فعلی زبان انگلیسی شماست. اگر سطح زبان شما از Upper-Intermediate پایین‌تر است، بهتر است امتحان را به تعویق بیندازید و ابتدا بر روی تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی خود کار کنید. رسیدن به هر سطح زبان حداقل به ۵۰ تا ۶۰ ساعت آموزش و به همین اندازه، مطالعه نیاز دارد.
اگر سطح زبان شما Upper-Intermediate است می‌توانید تنها با ۱۰ تا ۲۵ ساعت کلاس زبان خصوصی و تمرین‌کردن به همین اندازه برای آزمون تافل آماده شوید. حداقل زمان آمادگی برای این امتحان، ۱ ماه و نیم است؛ مشروط بر اینکه از قبل سطح زبان خوبی داشته باشید و به‌طور منظم مطالعه کنید. از سوی دیگر، به یاد داشته باشید که هر چقدر زمان بیشتری از روز را به مطالعه برای آزمون اختصاص دهید، می‌توانید زودتر برای امتحان آماده شوید.

بهترین منابع آزمون تافل کدام‌اند؟

منابع مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای آمادگی آزمون TOEFL استفاده کنید. این منابع شامل کتاب‌ها، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌شوند:

  • کتاب The official guide to the TOEFL
  • کتاب Kaplan TOEFL iBT Premier
  • کتاب Barron’s TOEFL iBT
  • کتاب Mastering Skills for the TOEFL iBT
  • وبسایت Magoosh
  • وبسایت TOEFLTestsOnline
  • اپلیکیشن TOEFL Flashcards
  • اپلیکیشن TOEFL Essay

مزایای داشتن مدرک تافل چیست؟

همانطور که مطرح کردیم مدرک تافل یکی از مدارک معتبر زبان انگلیسی برای گرفتن پذیرش تحصیلی از کشورهای خارجی است. به همین دلیل، شما با داشتن مدرک این آزمون می‌توانید شانس خود را برای مهاجرت تحصیلی افزایش دهید.
از سوی دیگر، می‌توانید با استفاده از آن رزومه خود را تقویت کنید و حتی برای اثبات سطح زبان انگلیسی خود به دانشگاه‌ها و مؤسسات ایرانی از مدرک تافل استفاده کنید.

در پایان، نکته کلیدی شرکت در آزمون تافل این است که دانش کاملی در مورد این امتحان داشته باشید و به اندازه کافی برای آن تمرین کنید. بنابراین، وقتی که از آمادگی خود برای آزمون مطمئن شدید، ثبت نام امتحان تافل iBT را انجام دهید. از سوی دیگر، منابع متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند برای آزمون TOEFL آماده شوید که با مطالعه منظم آن‌ها و داشتن پشتکار و صبر کافی در این مسیر می‌توانید نمره دلخواه خود را در امتحان کسب کنید.

مینا معین هستم و درباره خدمات پرداخت بین‌المللی، کردیت کارت‌ها، آزمون‌های زبان و ... در تهران پیمنت تولید محتوا می‌کنم.

ثبت نظر

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

نام نویسنده نظر

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.

تهران پیمنت

۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

چه همراه جدید تهران پیمنت هستید، چه از همراهان چندساله و قدیمی ما، راه کسب درآمد برای همه باز است. کافی است خدمات ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و از هر خرید آن‌ها، کسب درآمد کنید.