صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left آمریکا left چگونه برای دانشگاه های آمریکا اپلای کنیم؟

چگونه برای دانشگاه های آمریکا اپلای کنیم؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

تحصیل در آمریکا رویایی است که بسیاری از دانشجویان در سر می‌پرورانند. زندگی در یک کشور توسعه یافته و تحصیل در یک دانشگاه که جزو رتبه‌های اول جهان باشد، موضوعی است که به سختی می‌توان به آن فکر نکرد. با این حال می‌دانیم که برای ورود به چنین دانشگاه‌هایی، به یک پیشینه بسیار قوی تحصیلی و یک مسیر مشخص برای اهداف آینده خود نیاز خواهیم داشت. در این مقاله قصد داریم به بررسی مواردی بپردازیم که شما را در جهت گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ های آمریکا یاری می‌رساند؛ با ما همراه باشید.

دانشگاه های آمریکا برای اپلای

شرایط اپلای برای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آمریکا

تحصیل در هر یک از مقاطع دانشگاهی در آمریکا شرایط و پیش‌نیازهای خاص خودش را دارد:

اپلای برای مقطع کارشناسی دانشگاه های آمریکا

جهت اپلای برای دوره کارشناسی در دانشگاه های آمریکا لازم است ۱۲ سال تحصیلی را گذرانده و دیپلم خود را گرفته باشید، در غیر این صورت مجبور به اپلای برای کالج‌ های آمریکا می‌شوید. بسته به دانشگاهی که می‌خواهید برای آن اپلای کنید، برای تافل به نمره‌ای بین ۷۵ تا ۱۱۰ و برای آیلتس به حداقل ۶.۵ نیاز دارید.
در برخی موارد، دانشگاه‌ها مدرک آزمون دولینگو را نیز می‌پذیرند که این مورد را باید حتما در وبسایت دانشگاه بررسی کنید. با مراجعه به مطلب دانشگاه‌های آمریکا که مدرک آزمون دولینگو را می‌پذیرند می‌توانید لیست این دانشگاه‌ها را ببینید.
یکی دیگر از پیش نیازهای بعضی از دانشگاه‌ های آمریکا، شرکت در آزمون SAT یا ACT است. توجه داشته باشید که شرکت در این دو آزمون از آزمون‌های زبان مثل تافل و آیلتس جداست و نوعی مکمل محسوب می‌شود.
معدل دبیرستان و ریزنمرات شما نیز اهمیت زیادی دارند و لازم است پیش از اپلای برای دانشگاه، سایت دانشگاه را چک کنید تا مطمئن شوید که از حداقل معدل مورد نیاز دانشگاه برخوردارید.

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا

اپلای برای مقطع فوق لیسانس یا اصطلاحا مستر (Master) در دانشگاه های آمریکا نیاز به یک رزومه بسیار قوی دارد. به این منظور حتما باید معدل که در سیستم نمره دهی آمریکا به آن GPA گفته می‌شود را در نظر بگیرید. حداقل معدل مورد نیاز برای اپلای همیشه در وبسایت هر دانشگاه ذکر می‌شود. مورد بسیار مهم دیگر، ارائه حداقل ۲ توصیه نامه (Recommendation Letter) به دانشگاه است. توصیه نامه‌ها بهتر است توسط اساتید دانشگاهی که در آن درس خوانده‌اید نوشته شده باشند و در آن‌ها به توانایی و علاقه شما برای ادامه تحصیل در مقطع مستر در آمریکا اشاره شود. برخی دانشگاه های آمریکا از دانشجویان می‌خواهند که نمرات آزمون‌ GRE یا آزمون GMAT را ارائه دهند. توجه داشته باشید که این دو آزمون، پیش نیاز تمام دانشگاه‌های آمریکا نیستند و حتما لازم است پیش از اپلای، این مورد را در سایت دانشگاه چک کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این مقاله درباره تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا مراجعه کنید.

گرفتن پذیرش در مقطع دکترا از دانشگاه های آمریکا

هرچه برای مقطع دانشگاهی بالاتری در دانشگاه‌های آمریکا اپلای کنید، کار شما سخت‌تر می‌شود چرا که به رزومه قوی‌تری نیاز دارید. آمریکا معمولا بورسیه تحصیلی‌های خوبی به مقطع دکترا اختصاص می‌دهد اما برای برخورداری از این کمک مالی نیاز است رزومه‌ای بسیار غنی داشته باشید. ارائه نمرات بالا برای آزمون‌های تافل و آیلتس، شرکت در آزمون‌های GRE یا GMAT و کسب نمره قابل قبول، حضور در مصاحبه آنلاین و صحبت کردن با استاد مربوطه، از جمله پیش نیازهایی هستند که برای اپلای در مقطع دکترا به آن نیاز دارید. گذراندن این دوره در آمریکا بین ۴ تا ۶ سال به طول می‌انجامد؛ به این صورت که معمولا ۴ سال به تحصیل گذرانده می‌شود و ۲ سال آخر نیز به کار کردن روی پایان نامه اختصاص می‌یابد.

مراحل اپلای برای دانشگاه های آمریکا

گام اول:‌ انتخاب دانشگاه برای تحصیل در آمریکا

پیش از هر چیز باید لیستی از چندین دانشگاه برای خود تهیه کنید. در نظر داشته باشید که هر چه تعداد دانشگاه‌های موجود در لیست شما بیشتر باشد، احتمال گرفتن پذیرش نیز بیشتر است. از جمله مواردی که در فرایند انتخاب دانشگاه باید به آن توجه کنید عبارتند از رنکینگ یا رتبه‌ی دانشگاه، ددلاین‌های اپلای، هزینه‌ها و شهریه‌، حداقل معدل و … است. این کار را می‌توانید به کمک کمی تحقیق و جستجو در گوگل انجام دهید. معیارهای خود را برای انتخاب دانشگاه فراموش نکنید. این معیارها کمک بزرگی در انتخاب بهترین گزینه‌ها به شما خواهند کرد. تعدادی از این موارد را با هم بررسی می‌کنیم:

  • فاند و بورسیه تحصیلی، یکی از مهم‌ترین موارد است. در قسمت Financial Aid وبسایت هر دانشگاه با چندین نوع فاند تحصیلی آشنا می‌شوید: فول فاند (Full Funding)، پارشال فاند (Partial Funding) و وام دانشجویی (Loans). فول فاند تمام هزینه‌های تحصیل شامل شهریه، کتاب، اسکان دانشجو و هزینه‌های زندگی تا پایان تحصیل را در بر می‌گیرد. پارشال فاند بخشی از هزینه‌های تحصیل مانند شهریه را پوشش می‌دهد و بقیه هزینه‌ها بر عهده دانشجو خواهد بود. وام نیز شرایط خاصی دارد و دریافت آن فقط با ضمانت یک شخص که دارای اقامت آمریکاست، میسر است. نکته‌ای که وجود دارد این است که مقطع و رشته تحصیلی، تاثیر زیادی بر نوع بورسیه‌ای که دریافت خواهید کرد، دارد. معمولا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، امکان بهره‌مندی از فاند و خصوصا فول فاند بیشتر است. برای اطلاع پیدا کردن از این موضوع باید به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و پس از انتخاب مقطع تحصیلی، اطلاعات مربوط به فاند و کمک هزینه‌ها را به دقت مطالعه کنید.

  • مورد دیگر، مدارک و پیش نیازهایی است که دانشگاه برای اپلای از شما می‌خواهد. ممکن است در لیست خود تعدادی از بهترین دانشگاه‌ های آمریکا را داشته باشید؛ اما باید ببینید شرایط شما با شرایط کدام دانشگاه تناسب بیشتری دارد. به این منظور باید به قسمت Application Requirements وبسایت دانشگاه‌ها مراجعه کنید. ببینید که به کسب چه نمره‌ای در آزمون‌ TOEFL و IELTS نیاز دارید؟ آیا شرکت در آزمون‌های ورودی الزامی است؟ و اینکه معدل قابل قبول برای اپلای چقدر است؟ این سوالات کمک می‌کند که بتوانید واقع بینانه‌تر تصمیم بگیرید. داشتن معیار، فارغ از نتیجه پذیرش، تاثیر بسیاری بر کاهش هزینه‌هایی مانند اپلیکیشن فی دانشگاه نیز دارد.

  • هزینه‌های تحصیل از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کنید. احتمالا می‌دانید که به طور کلی هزینه‌های تحصیل در آمریکا زیاد است؛ اما این هزینه‌ها تا حدی می‌تواند از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. برخی دانشگاه‌ها مدرک تمکن مالی متقاضی را نیز به عنوان شرایط اپلای اعلام می‌کنند. نامه تمکن مالی برای دانشجویان یعنی توانایی پرداخت هزینه سفر و مسکن و بیمه دانشجویی و هزینه‌ی حداقل یک سال زندگی دانشجویی و مخارج آن که با مدرکی از موجودی حساب‌ شما از طرف بانک بررسی می‌شود. شهریه و سایر هزینه‌های تحصیل در هر دانشگاه را بررسی کنید و در نهایت گزینه‌هایی که با شرایط مالی شما متناسب‌تر هستند را در اولویت بگذارید.

گام دوم: مدارک و پیش نیازهای اپلای تحصیلی برای آمریکا

در این مرحله باید ببینید که مدارک و پیش نیازهای اپلای برای دانشگاه‌ های موجود در لیست خود چه مواردی هستند. مدارکی که باید ارائه کنید به مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. همانطور که گفتیم برای اپلای در مقطع کارشناسی احتمالا لازم است در آزمون‌های ACT یا SAT شرکت کنید. اگر هم کارشناسی خود را تمام کرده‌اید و قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا را دارید، نیاز به شرکت در یکی از آزمون‌های GRE یا GMAT خواهید داشت. شرکت در این آزمون‌ها به رشته تحصیلی وابسته است و برای رشته‌های خاصی لازم است در یکی از این آزمون‌ها شرکت کنید.

  • مدرک زبان انگلیسی موردنیاز در اپلای تحصیلی برای آمریکا
    مورد دیگر مدرک زبان انگلیسی است. تمام دانشجوهای غیر انگلیسی زبان ملزم به ریپورت نمره تافل یا آیلتس هستند. در برخی موارد، آزمون دولینگو نیز برای پذیرش مقطع کارشناسی پذیرفته می‌شود. احتمالا می‌دانید که تنها شرکت در این آزمون‌ها کافی نیست و باید نمره مورد نظر دانشگاه را کسب کنید. در قسمت پیش نیازهای پذیرش وبسایت دانشگاه، معمولا حداقل نمرات لازم برای بخش‌های Writing و Speaking ذکر می‌شود. این نمرات می‌تواند بسته به رشته تحصیلی مورد نظر شما متفاوت باشد.
  • مدارک تحصیلی موردنیاز در اپلای تحصیلی برای آمریکا
    رزومه، توصیه نامه (Recommendation letter)، انگیزه نامه (SOP)، مدرک تحصیلی (دانشنامه) مقاطع پیشین، ریزنمرات، Research Proposal خصوصا برای اپلای در مقطع دکترا، از دیگر پیش نیازهای اپلای هستند. البته ممکن است علاوه بر این‌ها به مدارک دیگری نیز نیاز باشد؛ اطلاعات دقیق را باید در وبسایت دانشگاه پیدا کنید.
  • ددلاین اپلای دانشگاه های آمریکا
    نکته حائز اهمیت در این مرحله، توجه به ددلاین اپلای دانشگاه‌ هاست. پیش از تهیه مدارک خوب است با کمی جستجو، از ددلاین دانشگاه آگاه شوید. از آن جایی که تهیه برخی مدارک ممکن است به چندین ماه زمان نیاز داشته باشد، دانستن تاریخ ددلاین می‌تواند کمک بزرگی در افزایش احتمال گرفتن پذیرش از دانشگاه بکند. در برخی موارد ممکن است نتیجه آزمون زبان شما آماده نشده باشد، یا هنوز موفق به دریافت مدرک تحصیلی خود نشده باشید اما بقیه مدارک آماده باشند. در این صورت می‌توانید به دپارتمان مربوط به پذیرش دانشگاه ایمیل بزنید و موقعیت خود را شرح دهید؛ در بسیاری موارد با ارائه برخی مدارک با تاخیر، موافقت می‌شود.
    دانشگاه‌های آمریکا معمولا در ترم بهار، تابستان و پاییز دانشجو می پذیرند و مهلت‌های ثبت‌نام را اعلام می‌کنند. ددلاین‌ اپلای در دانشگاه‌های آمریکا به ۴ عنوان اعلام می‌شود: اقدام اولیه یا Early Action، ثبت‌نام زودهنگام یا Early Decision، ثبت‌نام در زمان معمول یا Regular Decision، پذیرش‌های متوالی یا Rolling Admission. این موعدها در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است و لازم است که حتما وبسایت دانشگاه موردنظر خود را در این‌باره چک کنید. برای اطلاعات بیشتر از ددلاین‌ دانشگاه‌های آمریکا به لینک مقاله مراجعه کنید. 
نحوه اپلای برای دانشگاه های امریکا

گام سوم: پر کردن فرم پذیرش و پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه های آمریکا

مرحله آخر مربوط به پر کردن فرم پذیرش، بارگذاری مدارک و پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه های آمریکا است. پس از پر کردن فرم اپلیکیشن، جهت ثبت درخواست خود باید هزینه‌ای به عنوان اپلیکیشن فی بپردازید.
در فرایند اپلای به هزینه‌ای که دانشگاه برای بررسی مدارک تحصیلی و درخواست پذیرش دریافت می‌کند Application Fee گفته می‌شود. پرداخت اپلیکیشن فی به صورت آنلاین، از طریق کارت‌های اعتباری انجام می‌شود. چنانچه به این کارت‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید این هزینه را از طریق تهران پیمنت بپردازید. مبلغ Application Fee بسته به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه، می‌تواند از ۴۰ تا ۱۵۰ دلار متغیر باشد. از آنجایی که احتمالا قصد دارید برای چندین دانشگاه اپلای کنید، پرداخت این مبلغ به ازای هر دانشگاه، هزینه زیادی برایتان خواهد داشت. در برخی موارد، دانشگاه‌ها امکان ویو اپلیکیشن فی (Application Fee Waiver) را به دانشجویان می‌دهند. به این معنی که از دریافت این هزینه از دانشجویانی که به دلیل شرایط مالی نمی‌توانند این هزینه را بپردازند، صرف نظر می‌کنند. برای ویو اپلیکیشن فی می‌توانید به دانشگاه ایمیل بزنید و موقعیت خود را شرح دهید. فقط باید در نظر داشته باشید که این امکان به تعداد محدودی از دانشجویان داده می‌شود و نباید آن را به روزهای پایانی اپلای موکول کنید.

نکته‌ای که باید هنگام پر کردن فرم و بارگذاری مدارک تحصیلی خود در وبسایت دانشگاه در نظر داشته باشید، صحیح بودن اطلاعات و مدارک است. در اکثر موارد، امکان اصلاح فایل‌های بارگذاری شده یا اطلاعات موجود در فرم پذیرش پس از ثبت درخواست وجود ندارد؛ پس به این مورد دقت کنید چرا که هر گونه اشتباه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر احتمال پذیرش شما داشته باشد.
نکته بسیار مهم دیگر، توجه به ددلاین‌هاست. در نظر داشته باشید که شما تا تاریخ مشخصی فرصت دارید مدارک خود را بارگذاری کرده و اپلیکیشن فی را بپردازید.

گرفتن پذیرش از کدام دانشگاه‌ های آمریکا آسان‌تر است؟

هنگامی که موضوع تحصیل در آمریکا مطرح می‌شود، بسیاری از افراد یاد دانشگاه‌هایی چون هاروارد، استفورد یا MIT می‌افتند. می‌دانیم که احتمال گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ های برتر آمریکا به دلیل دشوار بودن شرایط پذیرش بسیار کم است؛ به طور مثال نرخ پذیرش (Acceptance Rate) دانشگاه MIT برابر با %۴، استنفورد %۴.۳ و هاروارد %۴.۶ است. به این معنی که تعداد بسیار کمی از متقاضیان تحصیل در این دانشگاه‌ها، موفق به دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها می‌شوند. با مراجعه به لیست بهترین دانشگاه‌ های آمریکا، می‌توانید اطلاعات بیشتری راجع به هر یک بدست آورید.
در این قسمت می‌خواهیم دانشگاه‌هایی که نرخ پذیرش بالاتری دارند و احتمال دریافت پذیرش از آن‌ها بیشتر است را معرفی کنیم. در جدول زیر می‌توانید نام این دانشگاه‌ها به همراه نرخ پذیرش هر یک را مشاهده کنید.

نام دانشگاهنرخ پذیرش
University of kentucky۹۶.۴%
University of Wyoming۹۴.۲%
Kansas State University۹۴.۱%
Indiana University of Pennsylvania۹۳.۱%
University of Kansas۹۱%
University of Colorado – Colorado Springs۸۹.۶%
The University of Texas at Arlington۸۱%
Kent State University۸۴.۴%
University of Colorado Boulder۸۵%
Colorado state University۸۳.۵%
The University of Utah۹۶%
University of Cincinnati۷۶.۴%

همانطور که بررسی کردیم، عوامل متعددی بر احتمال دریافت پذیرش و تحصیل در دانشگاه‌ های آمریکا تاثیر دارد که پیش از اقدام به اپلای، باید تمام این فاکتورها را در نظر بگیرید تا نتیجه رضایت‌بخش‌تری حاصل شود. توجه داشته باشید که آمریکا یکی از کشورهایی است که در زمینه مهاجرت به خصوص مهاجرت تحصیلی، انتخابی‌تر از سایر کشورها عمل می‌کند؛ پس هرچه بیشتر در این زمینه جستجو کنید و اطلاعات داشته باشید، احتمال موفقیت خود را افزایش می‌دهید.

سوال‌های پرتکرار شما

از جمله دلایلی که ممکن است به رد شدن درخواست ویزای تحصیلی شما به دانشگاه‌های آمریکا منجر شود می‌توان به رزومه‌ی تحصیلی نه چندان قوی، سوء پیشینه، عدم تمکن مالی، وارد کردن اطلاعات جعلی، نقص در مدارک و هر مورد دیگری که شرایط و مدارک موردنیاز دانشگاه را رعایت نکرده باشد اشاره کرد.

برای پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه های آمریکا می‌توانید از خدمات پرداخت آنلاین تهران پیمنت استفاده کنید. پرداخت شما با کارمزد پایین و کمتر از ۳ ساعت انجام خواهد شد.

دانشگاه MIT، استنفورد، هاروارد، موسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک)، پنسیلوانیا، پرینستون، ییل، کلمبیا و کرنل از جمله بهترین دانشگاه های آمریکا در سال 2023 هستند.

انگلیسی‌زبان‌ها اصطلاحی دارند که معادل فارسی آن حق مطلب را ادا نمی‌کند؛ پس در توصیف علاقه‌ام به نویسندگی می‌گویم "Writing is my thing"!
من با نوشتن به کسب‌وکارها کمک می‌کنم تا راحت‌تر با مخاطب‌های خود ارتباط بگیرند و به مخاطب‌ها کمک می‌کنم تا راحت‌تر به پاسخ برسند. ماموریت من در تهران پیمنت، نوشتن راهنما و راه‌حل‌های ساده برای تسهیل پرداخت‌های ارزی است.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*