صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
home تهران پیمنت left وبلاگ left اپلای و مهاجرت left عمومی اپلای left اپلیکیشن فی چیست و چگونه پرداخت می‌شود؟

اپلیکیشن فی چیست و چگونه پرداخت می‌شود؟

به‌روزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

اگر تابه‌حال برای مهاجرت تحصیلی اقدام کرده باشید، احتمالا بارها نام اپلیکیشن فی (Application Fee) را شنیده‌اید. مهاجرت تحصیلی از آن دست تجربیاتی است که یک‌بار در زندگی اتفاق می‌افتد، اما همین تجربه‌ یک‌باره می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. یکی از مواردی که ممکن است حتی فکرش را هم نکرده باشید، پرداخت هزینه‌ اپلیکیشن فی برای ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه است. در این مقاله تمام چیزهایی که نیاز است درباره هزینه Application Fee بدانید را با هم مرور می‌کنیم. اگر به دنبال راهی برای پرداخت این هزینه هستید، به کمک سرویس پرداخت هزینه اپلیکیشن فی تهران پیمنت به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

پرداخت هزینه اپلیکیشن فی

اپلیکیشن فی چیست و چرا باید آن را پرداخت؟

زمانی که می‌خواهید برای یک دانشگاه اپلای کنید، لازم است هزینه‌ای به نام اپلیکیشن فی آن را بپردازید. اپلیکیشن فی دانشگاه هزینه‌ای است که دانشگاه مقصد برای بررسی درخواست پذیرش و مدارک تحصیلی متقاضیان، از آن‌ها دریافت می‌کند. ۲ دلیل عمده برای پرداخت اپلیکیشن فی وجود دارد:

  • دلیل اول این است که بررسی درخواست پذیرش و مدارک دانشجویان هزینه‌ دارد. درست است که امروزه برخی از این بررسی‌ها توسط سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌شود و این فرایند نیاز به نیروی انسانی را کمتر می‌کند؛ اما به هر حال تعامل انسانی در هر مرحله از این فرایند دخیل است. برگزاری جلسات آنلاین مصاحبه، بررسی درخواست‌های پذیرش، پاسخ به ایمیل‌ها و سوالات متقاضیان، همگی از دلایل دریافت این هزینه هستند.
  • دلیل دوم این است که کالج‌ها و دانشگاه‌ها چنین هزینه‌هایی را با هدف ایجاد یک مانع مالی برای متقاضیان پذیرش دریافت می‌کنند. منظور چیست؟ تصور کنید که ارسال درخواست پذیرش برای هر برنامه تحصیلی رایگان است. در این صورت کار دانشجویان آسان‌تر است. چرا که به امید ورود به بهترین دانشگاه، شانس خود را برای دانشگاه‌های بیشتری امتحان می‌کنند. این موضوع کار را برای دانشگاه‌ها سخت‌ می‌کند؛ چرا که نمی‌داند از بین تمام دانشجویان متقاضی، چند نفر واقعا در اخذ پذیرش از دانشگاه جدی هستند. در واقع دریافت هزینه اپلیکیشن فی به دانشگاه کمک می‌کند تا دانشجویانی که در این فرایند مصمم هستند را فیلتر کند.

البته این نکته حائز اهمیت است که همه دانشگاه‌ها، دانشجویان را ملزم به پرداخت هزینه اپلیکیشن فی نمی‌کنند. بررسی درخواست اپلیکیشن توسط این دانشگاه‌ها که به دانشگاه های بدون اپلیکیشن فی معروف هستند، به صورت رایگان انجام می‌شود.

چرا هزینه Application Fee دانشگاه‌ ها باهم متفاوت است؟

هر موسسه و دانشگاه، روش متفاوتی برای محاسبه هزینه بررسی درخواست پذیرش دانشجویان دارد. این روش‌ها می‌تواند بر اساس تعداد درخواست‌هایی که برای پذیرش دریافت می‌شود یا انتخابی بودن فرایند پذیرش دانشگاه، متفاوت باشد. هزینه اپلیکیشن فی تنها هزینه‌ای نیست که از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است. تمام هزینه‌‌های تحصیل، از جمله شهریه دانشگاه، خوابگاه و غیره برای هر دانشگاهی متفاوت است. به‌عنوان مثال، هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌های ایتالیا به مراتب کمتر از دانشگاه‌های آمریکا است.

هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها چقدر است؟

هزینه اپلیکیشن فی بنا به دانشگاه، کشور، رشته، مقطع و برنامه تحصیلی مورد نظر متفاوت است. معمولا این هزینه برای مقطع کارشناسی کمتر از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. همچنین اگر برنامه تحصیلی مورد نظر شما Part-time باشد، هزینه اپلیکیشن فی کمتری خواهید پرداخت. رشته تحصیلی نیز بر مقدار این هزینه تاثیرگذار است. به عنوان مثال، هزینه Application Fee برای رشته‌ MBA به مراتب بیشتر از سایر رشته‌هاست. در ادامه درباره کشورهای مختلف و اپلیکیشن فی دانشگاه‌های آن‌ها توضیح خواهیم داد.

Application Fee در دانشگاه های آمریکا

برای هزینه Application Fee نمی‌توان مبلغ دقیقی را پیش‌بینی کرد، زیرا هر دانشگاه مبلغ متفاوتی را به عنوان هزینه اپلیکیشن فی دریافت می‌کند. به‌طور متوسط دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا بر مبنی رشته‌، مقطع و برنامه تحصیلی مبلغی بین ۵۰ تا ۱۰۰دلار از دانشجویان دریافت می‌کنند. هرچه یک دانشگاه از لحاظ علمی جایگاه بالاتری داشته باشد، ممکن است اپلیکیشن فی بیشتری دریافت کند؛ مثلا دانشگاه‌های معروف و محبوب استنفورد، کالیفرنیا، کلمبیا و دوک دارای اپلیکیشن فی با مبلغ ۹۰-۸۵ دلار هستند.
شایان ذکر است که همه دانشگاه‌های عالی و معروف آمریکا هزینه اپلیکیشن فی زیادی ندارند. از زمان شیوع کرونا بسیاری از دانشگاه‌های خوب سراسر دنیا میزان اپلیکیشن فی را کم یا به‌طور کل قطع کردند. نمونه دانشگاه‌های محبوب آمریکایی که اپلیکیشن فی را دریافت نمی‌کنند، عبارت‌اند از: Boston University، University of Dayton،University of New Haven و University of Washington.
اگر قصد دارید درباره هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید به مقاله همه چیز درباره اپلیکیشن فی دانشگاه های آمریکا مراجعه کنید.

Application Fee در دانشگاه های کانادا

دانشگاه‌های کانادا معمولا اپلیکیشن فی بیشتری نسبت به دیگر دانشگاه‌های مطرح دنیا دریافت می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که برای پذیرش در آن‌ها باید به‌طور میانگین، مبلغی بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ دلار کانادا پرداخت. دانشگاه‌های Valley، Langara College هزینه‌­ای معادل ۱۵۵ الی ۲۰۰ دلار کانادا را دارند، اما برخی دانشگاه‌های دیگر آن مانند Niagara College North Island College، Northern Alberta Institute هزینه‌ی ۱۰۰ دلار کانادا برای اپلیکیشن فی دریافت می‌کنند.
برای پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌های کنکوردیا، اسکیل ورکر و انتاریو می‌توانید به لینک‌های مربوطه مراجعه کنید؛ همچنین برای مشاهده دانشگاه‌هایی که هزینه اپلیکیشن فی دریافت نمی‌کنند و آن‌هایی که میزان کمتری اپلیکیشن فی دریافت می‌کنند، مقاله اپلیکیشن فی دانشگاه ‌های کانادا را مطالعه کنید.

Application Fee در دانشگاه های اروپا

دانشگاه و کالج‌های اروپا نسبت به آمریکا و کانادا میزان اپلیکیشن فی کمتری (۵۰ الی ۱۵۰ دلار) دریافت می‌کنند و برخی دانشگاه‌های آن مانند TU Munich و University of Vienna به‌صورت کلی هزینه‌ای برای اپلیکیشن فی دریافت نمی‌کنند. برای مشاهده دیگر دانشگاه‌های این قاره که اپلیکیشن فی دریافت نمی‌کنند، به مقاله لیست دانشگاه های بدون اپلیکیشن فی در اروپا مراجعه کنید.

اپلیکیشن فی دانشگاه‌های سوئد

سوئد کشوری در شمال اروپا و شبه‌جزیره اسکاندیناوی است که دانشگاه‌های آن را می‌توان هم‌تراز با بهترین دانشگاه‌های جهان در نظر گرفت. دانشجویان برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کرون (۶۶ تا ۹۵ دلار) باید بپردازند. اما برای دوره‌ی دکتری نیازی به پرداخت هزینه نیست، زیرا در کشور سوئد تحصیل در مقطع دکتری شغل محسوب شده و دانشجو از دانشگاه به‌صورت ماهانه حقوق می‌گیرد. برای پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌های سوئد، می‌توانید به صفحه پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه های سوئد مراجعه کنید.

اپلیکیشن فی دانشگاه‌های آلمان

پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌های آلمان از طریق ۳ موسسه بنیاد پذیرش دانشگاه، یونی اسیست و  موسسه آموزش عالی DAAD امکان پذیر است. در واقع این ۳ موسسه، واسط میان دانشجویان مهاجر و دانشگاه‌های آلمان هستند. نکته حائز اهمیت این است که برای مهاجرت از ایران، تنها از طریق یونی اسیست می‌توانید اپلیکیشن فی دانشگاه مورد علاقه‌تان را بپردازید. اگر بخواهید اپلیکیشن فی دانشگاه‌های آلمان را از طریق یونی اسیست بپردازید، برای دانشگاه اول ۷۵ یورو و از دانشگاه دوم به بعد ۳۰ یورو باید بپردازید.
در مقاله اپلیکیشن فی دانشگاه های آلمان به تمامی نکاتی که باید در رابطه با پرداخت اپلیکیشن فی رعایت کنید، پرداخته‌ایم.

هزینه اپلیکیشن فی در دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا هزینه کم‌تری را نسبت به دیگر کشورها برای اپلیکیشن فی دریافت می‌کنند، اما از لحاظ علمی سطح بالایی دارند. معمولا هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌ های ایتالیا از ۱۰ تا ۱۰۰ دلار است.
برای پرداخت هزینه ۳ دانشگاه معتبر پلی تکنیک میلان، پلی تکنیک تورین و بولونیا به لینک‌های مربوطه مراجعه کنید. همچنین، اگر قصد اپلای به دانشگاه‌های دیگری به غیر از این ۳ دانشگاه را دارید، به صفحه پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه های ایتالیا مراجعه کنید.

هزینه اپلیکیشن فی

تفاوت اپلیکیشن فی با ادمیشن فی (Admission Fee)

همان‌طور که عنوان شد، Application Fee هزینه‌ای است که برای بررسی درخواست پذیرش و مدارک شما توسط دانشگاه دریافت می‌شود. در حالی که ادمیشن فی که به آن دیپازیت فی (Deposit Fee) نیز گفته می‌شود، پس از قطعی شدن دریافت پذیرش، به دانشگاه پرداخت می‌شود. هدف از دریافت این هزینه این است که دانشگاه اطمینان حاصل کند دانشجویی که به او پذیرش داده شده، قصد تحصیل در آن دانشگاه را دارد.
در واقع تفاوت اپلیکیشن فی با دیپازیت فی این است که Application Fee در زمان ارسال درخواست پذیرش و Admission Fee پس از دریافت پذیرش پرداخت می‌شود. تفاوت دیگر این ۲ در این است که هزینه ادمیشن فی دانشگاه معمولا قابل استرداد (Refundable) است و پس از ثبت‌نام در دانشگاه، کل مبلغ به دانشجو بازگردانده می‌شود؛ در حالی‌ که هزینه Application Fee قابل استرداد نیست.

عوامل تاثیرگذار بر مبلغ اپلیکیشن فی

عوامل مختلفی روی مبلغ Application Fee دانشگاه‌ها تاثیرگذار است که عبارت‌اند از:

  • ملیت متقاضی: متقاضیان بومی اپلیکیشن فی کمتری نسبت به دانشجویان بین‌المللی می‌پردازند.
  • کشور دانشگاه مورد نظر: در بعضی از کشورها مانند آمریکا و کانادا، هزینه اپلیکیشن فی بیشتر و در کشورهای قاره اروپا کمتر است.
  • رتبه دانشگاه مورد نظر در میان دیگر دانشگاه‌های آن کشور: هر چه دانشگاه موردعلاقه‌تان از لحاظ رتبه علمی جایگاه بالاتری داشته باشد، هزینه اپلیکیشن فی آن بیشتر است.
  • رتبه دانشگاه مورد نظر در میان دیگر دانشگاه‌های جهان: دانشگاه‌های مطرح جهان همواره مبلغ اپلیکیشن فی بالاتری نسبت به دیگر دانشگاه‌های معمولی دارند.
  • مقطع تحصیلی: هزینه اپلیکیشن فی برای هر مقطع تحصیلی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است و هرچه مقطع تحصیلی بالاتر باشد، میزان اپلیکیشن فی نیز بیشتر است.
  • رشته و برنامه‌های تحصیلی: میزان اپلیکیشن فی هر رشته با دیگر رشته‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و مدیریت کسب‌وکار هزینه اپلیکیشن فی بالاتری نسبت به دیگر رشته‌ها دارند.
  • نوع برنامه تحصیلی: ۲ نوع تحصیل پاره‌وقت و تمام‌‌وقت برای تحصیل در دانشگاه‌ها وجود دارد که نوع تمام وقت آن مبلغ اپلیکیشن فی بیشتری برای پرداخت می‌خواهد.

راه‌هایی برای کاهش هزینه Application Fee

هزینه اپلیکیشن فی برای افرادی که از نظر مالی دچار مشکل هستند، دشوار است. از طرفی گاهی، افراد متقاضی طیف وسیعی از دانشگاه‌ها هستند. به همین دلیل، بهتر است راه‌هایی که سبب کاهش هزینه اپلیکیشن فی می‌شود را بپیمایند. برخی از عواملی ک سبب کاهش مبلغ اپلیکیشن فی می‌شود عبارت‌اند از:

  • اگر بورسیه تحصیلی داشته باشید، از پرداخت هزینه اپلیکیشن فی معاف هستید.
  • بعضی از دانشگاه‌ها آزمون ورودی دارند، اگر در این آزمون‌ها قبول شوید، نیازی به پرداخت اپلیکیشن فی ندارید.
  • ویو اپلیکیشن فی برای معافیت از هزینه تحصیل در دانشگاه مورد نظر که به‌صورت کامل در ادامه مقاله درباره آن صحبت شده است.
  • در بعضی از دانشگاه‌ها افرادی که فارغ‌التحصیل شده‌اند به‌صورت پشتیبان مالی، هزینه اپلیکیشن فی شما را برعهده می‌گیرند.
  • اگر بومی همان کشور باشید در صورت عدم شرایط مالی خوب برای پرداخت اپلیکیشن فی، کالج یا مدرسه شما درخواست اجتناب از پرداخت Application Fee را به دانشگاه و کالج مورد نظر ارائه می­‌دهد. اما توجه کنید که این موقعیت تنها برای دانش‌آموزان بومی آن کشور خواهد بود.
  • لیست کالج‌ها و دانشگاه‌های مورد نظر خود را محدود کنید. احتمالا به این فکر می‌کنید که برای افزایش احتمال دریافت پذیرش، برای دانشگاه‌های بیشتری اپلای کنید. اما سوالی اینجا وجود دارد، آیا همه گزینه‌های موجود در لیست نهایی شما واقعا برایتان مناسب هستند؟ حتی اگر همه گزینه‌ها مناسب باشند، شانس شما برای گرفتن پذیرش چقدر است؟ اگر شانس قبولی‌تان کم است، آیا واقعا ارزش دارد برای آن دانشگاه اپلای کنید؟ هنگام انتخاب لیست، واقع‌بین باشید و فقط برای دانشگاه‌هایی اقدام کنید که متناسب با شرایط شما هستند و شانس کافی برای قبولی در آن‌ها را دارید.

برای اطلاع بیشتر در رابطه با کاهش هزینه اپلیکیشن فی یا عدم پرداخت آن، می‌توانید مقاله چطور میتوان مبلغ اپلیکیشن فی را پرداخت نکرد؟ را مطالعه کنید.

ویو اپلیکیشن فی چیست؟

Application fee Waiver به معنای معافیت از پرداخت بر اساس قوانین دانشگاه است. دانشگاه‌ها علاوه‌بر دریافت هزینه‌ اپلیکیشن فی، هزینه برنامه‌های ورزشی، آزمایشگاه، کتابخانه و غیره را نیز دریافت می‌کنند. Application fee Waiver راهی است برای دانشجویانی که نمی‌توانند هزینه‌های مربوط به دانشگاه را بپردازند. در این صورت باید به‌صورت رسمی درخواست دهند تا دانشگاه برای آن‌ها تصمیم بگیرد که آیا از پرداخت هزینه‌های دانشگاه معاف می‌شوند یا خیر. برای اطلاع بیشتر از این موضوع مقاله ما در صفحه نحوه ویو اپلیکیشن فی را مطالعه کنید.

نکات مربوط به ویو اپلیکیشن فی که باید رعایت کنید

برای معافیت از پرداخت هزینه دانشجویی در دانشگاه مورد نظرتان نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. این نکات عبارت‌اند از:

  • شما تنها از طریق ایمیل می‌توانید درخواست معافیت هزینه تحصیل را از دانشگاه موردنظرتان داشته باشید.
  • قبل از فرستادن ایمیل، تمامی شرایط دانشگاه را در رابطه با معافیت هزینه تحصیل مطالعه کنید و تنها درصورت واجد شرایط بودن ایمیل برای آن دانشگاه ارسال کنید.
  • باید در ایمیل خود به‌وضوح وضعیت مالی خود را توضیح دهید و برای حرف‌های خود مدرک معتبر داشته باشید.
  • در قسمت اول ایمیل، نام و نشانی خود را به‌درستی وارد کنید.
  • موضوع ایمیل باید واضح باشد، در غیر این صورت ایمیل شما بررسی نمی‌شود.

نکات مهم در رابطه با اپلیکیشن فی

  • تاریخ ددلاین (Deadline) پرداخت اپلیکیشن فی، به وقت همان کشوری است که می‌خواهید به آن اپلای کنید. تنها تا زمان ددلاین مشخص شده فرصت دارید تا اپلیکیشن خود را ارسال (Submit) کنید.
  • قبل از پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ابتدا مشخصات خود را بررسی کنید؛ زیرا پس از Submit اپلیکیشن فی امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد.
  • اگر فیش پرداختی هزینه اپلیکیشن فی را برای دانشگاه ارسال نکنید، مدارک شما مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.
  • اگر بورسیه تحصیلی دریافت کنید که بتواند هزینه دانشگاه را پوشش دهد، از پرداخت اپلیکیشن فی معاف خواهید شد.
  • اگر از دانشگاهی که اپلیکیشن فی آن را پرداخته‌اید انصراف دهید، هزینه آن برای شما قابل استرداد نیست.

برای اطلاع از دیگر نکات مهم و سوالات متداول در این راستا، به مقاله لیست سوالات متداول اپلیکیشن فی دانشگاه ها مراجعه کنید.  

چگونه می‌توان اپلیکیشن فی را پرداخت کرد؟

پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه های خارجی با تهران پیمنت

دانشجویان ایرانی به دلیل تحریم و مشکلات ناشی از آن، به راحتی نمی‌توانند هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها را پرداخت کنند. دانشجویان باید از روش‌های غیرمستقیم این پرداخت‌ها را انجام دهند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • پرداخت به صورت آنلاین: اگر مستر کارت و ویزا کارت داشته باشید به راحتی می‌توانید این هزینه را بپردازید.
  • پرداخت آفلاین از طریق حساب بانکی: با حواله بانکی می‌توانید مستقیما هزینه را به حساب دانشگاه واریز کنید.
  • خدمات تهران پیمنت: به کمک سرویس پرداخت هزینه اپلیکیشن فی تهران پیمنت به‌راحتی و در کمتر از ۳ ساعت می‌توانید پرداخت خود را انجام دهید.

همان‌طور که مشاهده کردید، هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه یکی از هزینه‌هایی است که هنگام اپلای کردن با آن مواجه می‌شوید. دریافت این هزینه توسط دانشگاه دلایلی دارد که همه آن‌ها را در این مقاله بررسی کردیم. همچنین با نحوه پرداخت اپلیکیشن فی و بهترین سایت پرداخت اپلیکیشن فی آشنا شدیم. نکته‌ای که خوب است از همین ابتدای پروسه مهاجرت تحصیلی به آن توجه داشته باشید، ددلاین‌ دانشگاه است. به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و تمام اطلاعات لازم را دراین‌باره به‌دست آورید.

انگلیسی‌زبان‌ها اصطلاحی دارند که معادل فارسی آن حق مطلب را ادا نمی‌کند؛ پس در توصیف علاقه‌ام به نویسندگی می‌گویم "Writing is my thing"!
من با نوشتن به کسب‌وکارها کمک می‌کنم تا راحت‌تر با مخاطب‌های خود ارتباط بگیرند و به مخاطب‌ها کمک می‌کنم تا راحت‌تر به پاسخ برسند. ماموریت من در تهران پیمنت، نوشتن راهنما و راه‌حل‌های ساده برای تسهیل پرداخت‌های ارزی است.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*